ایران خودرویی ها در آخرین فروش فوق العاده خود در سال 1401 چهار محصول دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس دستی، سمند سورن پلاس، هایما S7 پلاس و هایما S5 با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته را در دسترس متقاضیان قرار دادند.

آبی های جاده مخصوص در این طرح فروش خود در مجموع 10 هزار و 300 دستگاه خودرو عرضه کردند. از این تعداد پنج هزار و 150 دستگاه به مادران دارای دو فرزند اختصاص پیدا کرد. سهم متقاضیان عادی نیز سه هزار و 90 دستگاه بود. الباقی تیراژ عرضه خودرو یعنی دو هزار و 60 دستگاه نیز به صاحبان خودروهای فرسوده اختصاص پیدا کرد.  

اما برای این تعداد خودروی عرضه شده نزدیک به یک میلیون و 899 هزار نفر متقاضی بعد از رد شدن از فیلترهای مختلف توانستند شانس خود را برای شرکت در این طرح فروش فوق العاده بیازمایند.

بنابراین به طور متوسط برای هر دستگاه خودرو حدود 184 نفر صف کشیدند. دنا با گیربکس اتوماتیک و موتور توربو شارژ توانست بیشترین تعداد متقاضی را به خود جلب کند. آمارهای منتشر شده توسط ایران خودرو نشان می دهد این محصول با گیربکس اتوماتیک بیش تر 754 هزار و 900 نفر متقاضی را به خط کرد. کمترین تقاضا نیز برای هایما با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته بود.

این خودروی کراس اوور چینی نزدیک به 87 هزار و 500 نفر تقاضا را به خود دید.

رکوردهایی که در فروش فوق العاده پایانی خودرو شکست

حال برویم سراغ رکوردهایی که در این فروش فوق العاده ایران خودرو جا به جا شد. اولین رکورد مربوط به عرضه محدود دو عضو خانواده هایما بود. آبی های جاده مخصوص در این دور از فروش خود تنها هزار و 300 دستگاه انواع هایما را در اختیار متقاضیان قرار گرفت. سهم هایما S7 پلاس 500 دستگاه و سهم مدل S5 این خودرو با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته 800 دستگاه بود. این عرضه محدود پیش تر سابقه نداشته است. بررسی ها نشان می دهد ایران خودرویی ها در طرح های فروش پیشین حداقل هزار و 500 دستگاه از این مهمان های چینی خطوط تولید خود را به متقاضیان عرضه کرده بودند.

رکورد دیگر نیز مربوط به دو عضو خانواده هایما می شود. متقاضیان عادی به طور معمول همواره دست بالا را در تشکیل صف برای خرید محصولات عرضه شده در طرح های فروش دارند. اما در آخرین فروش سال 1401 این مادران دارای دو فرزند و دارندگان خودروهای فرسوده که بیش از متقاضیان عادی برای هایما S7 پلاس و هایما S5 با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته ثبت نام کردند. مادران دارای دو فرزند و متقاضیان تعویض خودروهای فرسوده خود با خودروی نو برای در اختیار گرفتن هایما S7 پلاس به ترتیب حدود 141 هراز و 780 نفر و 110 هزار و 300 نفر ثبت نام انجام دادند. اما متقاضیان عادی برای همین خودرو تنها حول و حوش 76 هزار و 900  نفر نام نویسی کردند.

تقاضای بیش از 252 هزار نفری از سمت مادران دارای دو فرزند و همچنین صاحبان خودروهای فرسوده با توجه به قیمت حدود 858 میلیون تومانی نشان می دهد که حول و حوش 21 هزار و 622 میلیارد تومان نقدینگی در اختیار مادران دارای دو فرزند و همچنین دارندگان خودروهای فرسوده قرار دارد.

همین اتفاق برای هایما S5 با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته نیز افتاد. مادران دارای دو فرزند برای این خودرو بیش از 40 هزار نفر ثبت نام کردند. صاحبان خودروهای فرسوده نیز برای نزدیک به 33 هزار و 850 نفر به صف شدند تا هایما S5 را خریداری کنند.

هایما S7 پلاس در شکستن رکورد در فروش فوق العاده ایران خودرو هتریک کرده و متقاضیان برای در اختیار گرفتن این خودرو به چیزی بالاتر از شانس احتیاج داشتند. به طور میانگین برای هر دستگاه  هایما S7 پلاس حدود 685 تقاضا وجود داشت.

بعد از هایما S7 پلاس سمند سورن بنزینی به ازای هر دستگاهی که عرضه شد، حدود 182 نفر را به خود جلب کرد. دنا پلاس با حول و حوش 151 نفر متقاضی در جایگاه سوم جدول میانگین تقاضا قرار داشت و هایما S5 نیز به طور متوسط برای هر دستگاهی که عرضه شد نزدیک به 110 نفر را به صف کرد.