به گزارش اکو ایران، خودروسازان به دنبال این هستند تا بار دیگر محصولات خود را از مسیر بورس کالا در دسترس متقاضیان بگذارند. دبیر انجمن خودروسازان در جدیدترین اقدام خود برای بازگشایی جاده فروش بورسی محصولات شرکت های خودرو نامه ای به وزیر اقتصاد نوشته است.

احمد نعمت بخش در نامه خود به احسان خاندوزی از او خواسته تا موانع ایجاد شده از سوی بورس کالا برای حضور دوباره محصولات شرکت های خودروساز روی تابلوی بورس کالا بر طرف شود.

بررسی نامه دبیر انجمن خودروسازان به وزیر اقتصاد نشان می دهد شرکت های خودروساز از ضوابط بورس کالا مبنی بر دریافت ضمانت‌نامه بانکی به ارزش ۱٤ درصد خودروهای عرضه شده در بورس شاکی هستند.

آن طور که به نظر می رسد شرکت های خودروساز برای تامین ضمانت نامه بانکی به ارزش 14 درصد محصولات که قصد عرضه آن در بروس کالا را دارند با مشکلاتی مواجه هستند.

با توجه به چالش یاد شده نعمت بخش از خاندوزی خواسته تا به جای ضمانت نامه بانکی، بورس کالا چک خودروسازان را به عنوان ضمانت نزد خود نگه دارند.

در بخشی از نامه دبیر انجمن خودروسازان آمده است همانگونه که استحضار دارید یکی از مشکلات کنونی خودروهای سواری، نحوه قیمت‌گذاری آن‌هاست که طی یک دهه توسط شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود و منجر به ضرر و زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور شده است.

نعمت بخش تاکید می کند خوشبختانه با درایت جنابعالی و موافقت وزارت صمت و بورس کالا، در حال حاضر بخشی از خودروها در بورس کالا عرضه می‌شوند، که تبعات مثبت فراوان آن، از جمله حذف رانت  واسطه‌ها، افزایش درآمد دولت از محل ارزش افزوده، افزایش درآمد خودروسازان و کاهش قیمت‌های خودروهای عرضه شده در بورس در بازار را به دنبال داشته و خودرو به دست مصرف‌کنندگان واقعی با قیمت مناسب‌تر رسیده است.  

این نامه نشان می دهد خودروسازان در تب حضور دوباره در بورس کالا می سوزند اما ضوابط جدید فروش محصولات این شرکت ها را روی تابلوی بورس کالا سخت کرده است و خودروسازان با این ضوابط جدید کنار نیامده و علاقه ای به فروش محصولاتشان روی تابلوی بورس کالا ندارند.

هنوز وزارت اقتصاد پاسخی به درخواست خودروسازان نداده است و مشخص نیست بورس کالا از ضوابط خود کوتاه می آید یا نه؟