به گزارش اکو ایران، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو گفت بررسی ها نشان می دهد 100 هزار متقاضی توانستند با تغییر اولویت خودروی ثبت نامی خود، موعد تحویل را از سال 1403 به سال 1402 منتقل کنند.

مهدی تقدسی ادامه داد در بازه زمانی تعیین شده برای 208 هزار متقاضی نسبت به تغییر اولویت خودروی درخواستی خود اقدام کردند که از این تعداد حدود 100 متقاضی موفق شدند زمان در اختیار گرفتن خودروی خود را به سال 1402 منتقل کنند.

بنابراین می توان گفت حول و حوش 48 درصد از متقاضیان این امکان را پیدا کردند که از فرصتی که صمت در اختیار آنها قرار داد نهایت استفاده را ببرند و تحویل خودروی خود را جلو بیندازند.

بررسی اطلاعات متقاضیان تغییر زمان تحویل خودرو نشان می دهد بیشترین اولویت های ثبت نامی یعنی اولویت های اول و دوم از مجموع پنج اولویتی آنها می توانستند انتخاب کنند به محصولات ایران خودرو اختصاص داشته است.

با توجه به افزایش قیمت خودرو در مبدا که فروردین 1402 عملیاتی شد و زمزمه هایی مبنی بر بازنگری در قیمت های کارخانه ای محصولات خودروسازان در بازه سه تا 6 ماهه این نگرانی برای متقاضیانی که موعد تحویل خودروهای ثبت نامی آنها سال آینده در نظر گرفته شده بود، وجود داشت که با چند نوبت افزایش قیمت کارخانه ای مواجه شوند بنابراین آنها عجله داشتند تا تحویل خودروی مدنظر خود را جلو بیندازند. البته این همه ماجرا نبود و افرادی که می توانند خودروی خود را زودتر تحویل بگیرند به راستی خوشبخت هستند زیرا مشمول یک قانون جدید نمی شوند. اما آن قانون جدید چیست؟

سیاست گذار خودرویی اعلام کرد از دور دوم فروش محصولات شرکت های خودروساز در سامانه یکپارچه قصد دارد تا اطلاعات متقاضیان را به سامانه جامع تجارت منتقل کند تا چنانچه خودروی خریداری شده، وارد بازار شد، فروشنده مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه شود. بنابراین متقاضیان که امکان خرید خودرو در دور اول را داشتند و می توانند خودروی درخواستی خود را به جای 1403 در سال جاری تحویل بگیرند به نوعی از این خطر جستند و به رغم محدودیت های اعلامی می توانند خودروی خریداری شده خود را در بازار بفروش برسانند.

در حال حاضر امکان مشاهده اولویت بندی خودروهای ویرایش شده، فراهم شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه از جزئیات نوبت اولویت بندی خود مطلع شوند.

البته افرادی که بطور سهوا یا عمدا ویرایش سفارش انجام داده اند و برای ثبت سفارش جدید اقدام نکرده اند ( یا اولویت خود را لغو نموده اند ) ، در هفته آینده پس از بروزرسانی سامانه ، اولویت 1403 برای آن کاربر برگردانده می شود.