به گزارش اکوایران، خانواده هایما که قرار بود در دومین دور از فروش محصولات خودروسازان با ساز و کار نوبت‌دهی در دسترس متقاضیان قرار بگیرد، با انتشار اسامی محصولات عرضه‌شده در سامانه یکپارچه، غیب شد.

ایران خودرو بعد از اتمام دور اول به طور تلویحی اعلام کرد با توجه به حجم تقاضایی که برای محصولات تولیدی این خودروساز ایجاد شد، سقف تولید خود در سال جاری را پُر کرده است؛ بنابراین قصد ندارد بار دیگر در دور جدید فروش صمت حضور پیدا کند.

با توجه به اینکه این مساله از سوی مدیرعامل این خودروساز مطرح شده بود، بسیاری تصور کردند دور دوم عرضه محصولات خودروساز با ساز و کار نوبت‌دهی، بدون ایران خودرو برگزار خواهد شد، اما به فاصله اندکی علیمردان عظیمی در گفت‌وگویی، از عرضه اعضای خانواده هایما در دور دوم فروش محصولات شرکت‌های خودروساز با ساز و کار بدون قرعه‌کشی خبر داد.

در آن زمان پیش‌بینی می‌شد که سیاستگذار خودرویی برای اینکه تنور دور دوم فروش خودرو را گرم کند به آبی‌های جاده مخصوص تکلیف کرده تا به هر شکل ممکن در دور جدید فروش خودرو شرکت کنند. بعد از اعلام حضور اعضای خانواده هایما در دور دوم پیش فروش گسترده صمت این گمانه مطرح شد که شاید خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص عضو جدیدی که به خانواده هایما اضافه شده، یعنی هایما S8 را در این طرح فروش عرضه کند؛ اما در عمل شاهد بودیم نه‌تنها خبری از هایما S8 در این دور از فروش نبود، بلکه دو عضو دیگر خانواده هایما یعنی هایما S7 پلاس و هایما S5 گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز در این طرح فروش غایب بودند. بنابراین می‌توان گفت خانواده هایما در این طرح فروش ناگهان غیب شدند.

دلیل این مساله را باید اعلام فرمول جدید قیمتی برای محصولات مونتاژی شرکت‌های خودروساز قلمداد کرد. با توجه به تاکید صمت در ارتباط با تمکین خودروسازان از فرمول جدید قیمتی که توسط اعضای شورای رقابت نهایی شده، به نظر می‌رسد ایران‌خودرویی‌ها تصمیم گرفتند تا بطور موقت از عرضه محصولات مونتاژی خود جلوگیری کنند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد؛ شاید فرجی شد و تغییری در فرمول شورای رقابت برای کشف قیمت محصولات مونتاژی اتفاق افتاد.