به گزارش اکو ایران، معاون حمل و نقل وزارت صمت با انتشار نامه ای تکلیف بازگشت خودروسازان به بورس کالا را مشخص کرد. منوچهر منطقی در نامه ای به مدیرعامل بهمن دستور داد تا عرضه 600 دستگاه دیگنیتی پرستیژ که در دستور­کار این خودروساز قرار داشت. متوقف شود.   

بهمن موتور قصد داشت تا در روز 29 خرداد سال جاری عرضه 600 دستگاه دیگنیتی پرستیژ را از مسیر بورس کالا عملیاتی کند اما به نظر می رسد نامه معاون حمل و نقل وزارت صمت ورق را برگردانده و این عرضه در تاریخ یاد شده اتفاق نیفتد.  منطقی در نامه‌ خود به مدیرعامل بهمن اعلام‌کرد: پس از اتمام اعتبار مصوبه شصت و سومین نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از تاریخ 10 آبان 1401 تصمیم‌گیری درباره قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام می‌شود که آن شورا نیز در این راستا «دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری» را در نشست شماره 543 موخ 11 بهمن 1401 مصوب و ابلاغ کرده است.

این معاون وزارت صمت ادامه داد سیاست‌های دستورالعمل ابلاغی در راستای عرضه خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی بوده و همه شرکت‌های صنایع خودروسازی موظفند مفاد دستورالعمل مذکور را اجرا کنند.

منطقی یادآور شد با توجه به بند 5 ماده 5 شرایط طرف عرضه این دستورالعمل، عرضه‌کنندگان خودرو مکلفند محصولات تولیدی خود را فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه کنند. فروش خودرو با قیمت‌های خارج از میزان تعیین شده توسط شورای رقابت نیز مشمول تعزیرات بوده و چنانچه محصول جدیدی نیز عرضه شود، باید توسط شورای رقابت تعیین قیمت شود.

در نامه معاون وزیر صمت بر مخالفت دستگاه‌های نظارتی و تنظیم‌گر اقتصادی با عرضه خودرو در بورس کالا تاکید شده است. اشاره منطقی به مخالفت سازمان بازرسی کل کشور، شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با عرضه بورسی خودرو است.

این مدیر صمت در پایان تاکید کرده بازار خودرو پس از فراز و نشیب‌های چند ماهه اخیر در مدار کاهش قرار گرفته است؛ بر این اساس هرگونه تحرک خارج از چارچوب‌های قانونی که منجر به اختلال در بازار و افزایش قیمت شود، توسط مراجع ذیربط تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

خودروسازان به خصوص خودروسازان خصوصی با شیوه قیمت گذاری شورای رقابت به شدت مخالف هستند و تلاش می کنند تا از مسیر بورس کالا خودروهای خود را با قیمت های به مراتب بالاتر فروخته و نقدینگی بیشتری جذب کنند، اما مخالفت صمت به نوعی کورسوی امید آنها را کور کرده است. 

مخالفت شورای رقابت و وزارت صمت با فروش بورسی خودرو در حالیست که مدیران بورسی با این مساله موافق هستند و شورای عالی بورس به نوعی پشت خودروسازان در آمده بود و از عرضه محصولات تولیدی آنها در بورس کالا به نوعی حمایت کرده بود. حال باید منتظر ماند و دید واکنش مدیران بهمن به نامه معاون وزیر صمت چیست آیا آنها از فروش دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا منصرف می شوند یا اینکه با توجه به حمایت اعضای شورای عالی بورس به عرضه محصول منتخب خود در تاریخ 29 خرداد از مسیر بورس کالا اصرار می ورزند.

البته در این میان بازار خودرو و متقاضیان نیز به نوعی سر در گم می شوند و نمی دانند قرار است مسیر عرضه خودرو به بازار چگونه تنظیم شود آیا قرار است متقاضیان از جاده سامانه یکپارچه به محصولات تولیدی خودروسازان دسترسی پیدا کنند یا اینکه بورس کالا بار دیگر به مدار عرضه باز خواهد گشت. هر چه هست این رفت و برگشت ها سبب سرگیجه بازار شد و این امکان وجود دارد که بازار خودرو اعتماد خود را به سیاست گذار از دست دهد. بی اعتماد دو طرف عرضه و تقاضا در بازار خودرو می تواند نمودار قیمت خودرو را بار دیگر در مسیر صعودی قرار دهد.