به گزارش اکو ایران، بررسی بازار خودرو در سال 1401 نشان می دهد 20 خودروی حاضر در بازار بیش از 87 درصد معاملات را به خود اختصاص داده اند. حضور وانت پیکان دوگانه سوز در میان پرطرفدارهای بازار از نکات قابل تامل بازار در سال 1401 است. وانت پیکان دوگانه سوز سالهاست که جایی در سبد محصول ایران خودرو ندارد و شاهد هستیم که آبی های جاده مخصوص در حال حاضر تولید وانت آریسان 2 را به عنوان خودروی تجاری سبک در سبد محصولات خود دارند با این حال سال گذشته وانت پیکان دوگانه سوز حدود دو درصد از سهم معاملات بازار را به خود اختصاص داد. بنابراین همچنان وانت پیکان جز محصولات محبوب بازار قلمداد می شود.  

"کارنامه" با پردازش داده­های بازار در سال گذشته به اطلاعات جالبی دست یافته است. اطلاعاتی که می تواند باعث تعجب خریداران شود.

براساس اطلاعات به دست آمده مدل های پراید در صدر جدول تقاضا در سال گذشته قرار داشته و متقاضیان به دنبال خریداری مدل های صفر و کار­کرده این خودرو هستند. پراید بنزینی، پراید دوگانه سوز، پراید 131 SE، پراید 111 SX، پراید 131 SL و پراید 131 دوگانه سوز در مجموع حدود 29 درصد از تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند.

بعد از پراید، پژو پارس توانسته حول و حوش 11.5 درصد از تقاضای بازار خودرو را به خود اختصاص دهد. این محصول سدان ایران خودرو در مدل های پژو پارس سال، پژو پارس با موتور TU5 LX و پژو پارس دوگانه سوز در رده دوم جدول تقاضای بازار قرار گیرد. دیگر محصول ایران خودرو یعنی پژو 405 نیز حدود 8.5 درصد از تقاضایی که در سال 1401 به بازار خودرو مراجعه کردند را به خود جلب کرده است. پژو 405 GLX بنزینی، پژو 405 SLX و پژو 405 دوگانه سوز  سه مدل پرطرفدار در بازار خودرو محسوب می شوند. جایگاه چهارم جدول پر تقاضاترین خودروها نیز به پژو 206 اختصاص دارد. این خودرو که در سال گذشته با مدل هاچ بک (بدون صندوق عقب) و سدان در بازار حضور داشت نزدیک به هفت درصد سهم داد و ستد بازار را به خود اختصاص داد. خانواده تیبا، سمند LX و پیکان وانت دوگانه سوز هر کدام دو درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند.

نکته قابل توجه درباره خودروهایی که 87 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده اند این است که شاهد هستیم خودروهایی مانند وانت پیکان که سالهاست تولیدش متوقف شده، همچنین پراید، پژو 405، پژو 206 SD و پژو 206 تیپ 5 که نزدیک به سه سال است از خط تولید خارج شده اند در کنار سمند LX و تیبا که حدود یک سال است تولیدشان متوقف است، بیشترین سهم بازار را در سال گذشته دراختیار داشته اند. درست است که خودروهای یاد شده به لحاظ تیراژ درصد جدول دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارند اما به نظر می رسد افت توان خرید متقاضیان خودرو در کنار افزایش قیمت خودروها عاملی شده تا خودروهای از رده خارج بتوانند بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص دهند.