به گزارش اکوایران؛‌ روند تولید واحد‌های که وابستگی شدید به واردات دارند نشان می‌دهد هر چند در اردیبهشت سال 1401 روند تولید این گروه شکل کاهشی داشته،‌ اما این واحدها از خرداد همان سال استارت رشد را زدند و در خرداد سال 1402 فاصله این گروه با «صنایع واردات محور کم» به شدت افزایش یافت.

بازارهای صادراتی را می توان یکی از معیاره‌‌های رشد تولید صنایع صادرات محور دانست. معیاری که موجب شده تا از اوایل سال 1399 شاهد در هم پیچیدگی عجیبی میان گروه‌های صنایع صادرات محور و صنایعی که وابستگی کمتری به این بازارها دارند باشیم، روندی که از اردیبهشت سال جاری این دو دسته از یکدیگر جدا شدند و صنایع که وابستگی بیشتری به واردات داردند از دسته دوم سبقت گرفتند.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد رشد تولید در برخی صنایع به شدت به بازار صادراتی وابسته است. از این رو تغییرات فرآیندها و رویه‌های صادراتی و گسترده یا محدود شدن بازار صادراتی یکی از عواملی است که بخشی از تغییرات در تولید را توضیح می‌دهد.

بررسی وضعیت تولید این دو گروه نشان می‌دهد با توجه به اینکه درجه وابستگی به واردات در بین صنایع و حتی شرکت‌های مختلف، متفاوت است، بدیهی است که مشکلی مانند تحریم که واردات را مختل می‌کند بر روی صنایع وابسته‌تر اثر بیشتری دارد. برای اینکه اثر واردات بر رشد تولید صنایع مشخص شود شرکت‌ها براساس درجه وابستگی به واردات (در اینجا نسبت نهاده‌های وارداتی به تولید تعریف شده است) به دو گروه واردات محور شدید و واردات محوری کم تقسیم شده‌اند و رشد تولید در این دو گروه در دوره‌های مختلف با هم مقایسه شده است. براساس ارزیابی‌ها در سال ۱399 به بعد رشد شرکت‌های واردات محور باالتر از سایر شرکتها بوده است. بهطوری که از آبان ماه تا اسفندماه ۱۴۰۰ در حالی رشد شرکت‌های با درجه واردات محوری بالا در بازه مثبت ۲٫۶ تا ۴ بوده، رشد سایر شرکت‌ها در  بازه منفی ۱٫8 تا منفی 3٫8 درصد بوده و روند نزولی داشته است. در اردیبهشت و خرداد در حالی که رشد شرکت‌های کمتر وابسته به واردات منفی بوده، رشد تولید شرکت‌های واردات محور به طور متوسط بالای ۶ درصد بوده است. در تابستان ۱۴۰۱ نیز این الگو تکرار شد و در حالی که گروه شرکت‌های کمتر وابسته به واردات در این ماه رشد منفی و نزدیک به صفر داشتند، رشد شرکتهای واردات محور به بالای ۱۰ درصد رسید. در مهرماه نیز اختلاف رشد این دو گروه بیشتر شد. از آبان ماه ۱۴۰۱ تا خرداد ماه ۱۴۰۲رشد شرکت‌های واردات محور بیش از ۱۵ درصد بیشتر از رشد شرکت‌های دیگر شد. به نظر می‌رسد شرکت‌های واردات محور مهمترین عامل رشد تولید در ماه‌های اخیر بوده‌اند.

قسمت‌های هاشور کمرنگ خورده دوره‌هایی را مشخص می‌کند که رشد تولید در شرکت های وابسته به واردات پایین‌تر از سایر شرکت‌های با وابستگی کمتر به واردات بوده است و در آن دوره‌ها موانع وارداتی مانع بالقوه رشد تولید به‌حساب می‌آید و دوره‌هایی که هاشور پررنگ خورده اثر محدودیت واردات عمیق‌تر است (همبستگی منفی بین وابستگی به واردات و رشد بیشتر است).

Capture