به گزارش اکو ایران، وزیر صمت گفت خودرو تنها از مسیر سامانه یکپارچه فروش در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت. اظهارنظر عباس علی آبادی درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو در حالی مطرح شد که در چند وقت اخیر صحبت هایی از بازگشت خودروهای سواری روی تابلو بورس کالا به گوش می رسید.

اما سخنان وزیر صمت دولت سیزدهم را می توان نوک شدن دوباره بورس کالا توسط سامانه یکپارچه فروش خودرو قلمداد کرد.

اصرار وزیر صمت به فروش خودرو به کمک سامانه یکپارچه در حالیست که مشخص نیست خودروهایی که برای آنها مشتری در سامان یکپارچه فروش پیدا نمی شود قرار است با چه ساز و کاری فروخته شوند.

سال گذشته در مقاطعی خودروسازان این امکان را پیدا کردند تا محصولات سواری خود را از مسیر بورس کالا به مشتریان واگذار کنند. این شیوه فروش به نوعی آزادسازی قیمت خودرو در مبدا محسوب می شود و نکته مهم اینکه این اتفاق به پای هیچ کس نوشته نمی شد.

فروش خودرو از مسیر بورس کالا باعث می شد شرکت های خودروساز بتوانند تا محصولات تولیدی خود را بدون زیان بفروشند. بنابراین مدیران خودروساز که در گام اول با فروش از مسیر بورس کالا چندان موافق نبودند، بتدریج این مسیر عرضه را پسندید.

اما بازگشت شورای رقابت تدوام فروش خودرو به کمک اهرم بورس کالا را متوقف کرد و سامانه یکپارچه فروش بار دیگر تبدیل به تنها مسیر عرضه خودرو شد. البته در دور جدید فعالیت سامانه یکپارچه فروش، مکانیزم قرعه کشی با ساز و کار نوبت دهی تعویض شد.