به گزارش اکو ایران، مدیر طرح واردات خودروهای وزارت صمت گمانه جدیدی را درباره شیوه عرضه خودروهای وارداتی مطرح کرد.

آن طور که مهدی ضیغمی گفت هنوز جمع بندی نشده که در دور دوم فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز، همچنان از مسیر سامانه یکپارچه استفاده شود یا از مسیر بورس کالا این اتفاق رقم بخورد.

براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو که توسط اعضای شورای رقابت نهایی شد تمام خودروهایی که قرار است به متقاضیات تحویل داده شود باید از پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار گیرند.

اما صحبت های مدیر طرح واردات خودرو نشان می دهد این احتمال وجود دارد که خودروهای وارداتی از مسیری غیر سامانه یکپارچه فروش خودرو به دست متقاضیان برسند.

سال گذشته خودروهای پرتقاضا و همچنین خودروهای مونتاژی روی تابلوی بورس کالا رفتند. متقاضیان برای در اختیار گرفتن خودروها باید از ساز و کار بورس کالا استفاده می کردند. اما با تصمیم شورای  رقابت بساط فروش خودروی بورسی جمع شد. البته این اتفاق چندان به مذاق مدیران خودروساز خوش نیامد. زیرا خودروسازان می توانستند به کمک اهرم بورس کالا محصولات تولیدی خود را با قیمت های نزدیک به قیمت های بازار برای مشتریان فاکتور کنند و این به آن معنا بود که جلوی فروش با ضرر خودروسازان گرفته می شود.

خودروهای وارداتی تا کنون یک بار پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش قرار گرفته اند و حول و حوش 33 هزار نفر امکان در اختیار گرفتن محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز را به دست آوردند. البته اخباری درباره خروج نزدیک به چهار هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی به گوش می رسد این اتفاق تعداد متقاضیان در اختیار گرفتن خودروهای وارداتی را در دور اول به حدود 30 هزار نفر می رسد.

با توجه به اینکه شرکت های واردکننده در دور جدید واردات خودرو به نوعی به صورت حق العمل کاری برای دولت فعالیت می کنند و درصدی مشخص از واردات هر خودرو را دریافت می کنند، بنابراین چنانچه واردات خودرو از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو اتفاق نیفتد و خودروهای خارجی پشت ویترین بورس کالا قرار گیرند، فاصله قیمت پایه و نهایی به جیب دولت می رود.

این دلیل می تواند دولت را ترغیب کند تا با کمک رایزنی با اعضای شورای رقابت مسیر فروش خودروهای وارداتی را تغییر داده و به جای سامانه یکپارچه، محصولات برندهای جهانی خودروساز با کمک اهرم بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار گیرند.  

اما بازار خودرو چه واکنشی نسبت به فروش خودروهای وارداتی از مسیر بورس کالا دارد؟ به نظر می رسد با توجه به اینکه قیمت نهایی فروش بورسی خودروهای وارداتی می تواند نزدیک به قیمت های بازاری رقم بخورد، بازار خودرو نیز از ان استقبال کند. فراموش نکنیم تعداد متقاضیان خودروهای وارداتی به نسبت متقاضیان خودروهای پرتیراژ و مونتاژی نیست بنابراین خریداران وارداتی ترجیح می دهند به کمک ساز و کار بورس کالا که مبتنی بر عرضه و تقاضا است نسبت به خرید محصولات برندهای جهانی خودروساز اقدام کنند.