به گزارش اکو ایران، ایران خودرو پیش بینی کرده تا پایان سال جاری در مجموع حدود 58 هزار دستگاه انواع دنا را در خطوط تولید خود نهایی کند. همچنین این خودروساز برآورد کرده تا پایان امسال بیش از تولید خود یعنی حول و حوش 60 هزار دستگاه دنا را برای مشتریان خود فاکتور کند.

با توجه به برآورد صورت گرفته ایران خودرویی ها به طور میانگین باید نزدیک به 9 هزار و 700 دستگاه انواع دنا را تا پایان سال جاری در خطوط تولید خود تکمیل کنند. همچنین فروش ماهانه دنا تا پایان سال جاری به طور متوسط باید حدود 10 هزار دستگاه باشد.

اما بررسی اطلاعات منتشر شده توسط آبی های جاده مخصوص نشان می دهد این خودروساز طی دو ماه مهر و آبان 1402 از برنامه خود عقب مانده است.

ایران خودرویی ها در مجموع طی دو ماهه فصل پاییز 1402 حول و حوش 15 هزار دستگاه دنا را در خطوط خود تولید کردند. بنابراین با توجه به هدف گذاری در 6 ماهه دوم سال جاری باید نزدیک به 19 هزار و 350 دستگاه دنا تولید می کرد، اتفاقی که با توجه به تیراژ تولید اعلامی این خودروساز محقق نشده است. مقایسه تیراژ هدف گذاری شده و تیراژ محقق شده نشان می دهد آبی های جاده مخصوص در تولید دنا حدود 22 درصد عقب هستند. کسری تولید دنا بیش از چهار هزار و 300 دستگاه است.

با توجه به عقب ماندگی در تولید این خودروساز در فروش دنا هم نتوانسته برآورد خود را نهایی کند. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص قصد داشت تا در مهر و آبان امسال نزدیک به 20 هزار دستگاه از این خودروی سدان پُرطرفدار خود را تولید کند اما در برآورده کردن این قصد خود ناکام ماند و برساس آمارهای اعلامی تنها توانست حول و حوش 16 هزار و 450 دستگاه دنا تولید کند. بنابراین آبی های جاده مخصوص در تولید دنا نیز عقب ماندگی حدود 17 درصدی را تجربه کردند.

این کسری تولید و فروش برای طرفداران دنا خبر خوبی نیست و به نظر می رسد تداوم این اتفاق می تواند روی قیمت بازاری این خودرو در ماههای پیش رو اثر منفی گذارد. بخشی از فعالان بازار پیشنهاد می کنند متقاضیان این خودرو فرصت را از دست ندهند و با مراجعه به بازار نسبت به خرید خودروی مورد نظر خود اقدام کنند. اما هستند فعالانی که پیش بینی افت بیشتر قیمتی برای بازار خودرو را در تحلیل خود اعلام می کنند. باید منتظر ماند و دید بازار دنا تا پایان سال چه سمت و سویی پیدا می کند.