به گزارش اکو ایران، ایران خودرویی ها در مجموع تا پایان آبان 1402 تولید بیش از 12 هزار دستگاه انواع هایما را نهایی کردند. آبی ها جاده مخصوص در آبان امسال تنها حول و حوش 260 دستگاه هایما را در سایت تولیدی خود در خراسان نهایی کردند تا دومین ماه از فصل پاییز به کف تولید در هفت ماه پیش از ان برسد. این خودروساز در مهر امسال نیز حدود هزار و 290 دستگاه از این خودروی چینی را در خطوط تولید خود حاضر دید تا جمع تولید پاییزی هایما در پایان دومین ماه از این فصل به حوالی هزار و 550 دستگاه برسد. مقایسه تولید هایما در بهار، تابستان و پاییز نشان می دهد ایران خودرویی ها در تابستان 1402 در مجموع حدود 6 هزار و 700 دستگاه انواع هایما را در سایت خراسان خود تکمیل کردند.

سه ماه ابتدایی سال جاری نیز حول و حوش سه هزار و 800 دستگاه هایما تولید شد. اما همان طور که اشاره شد سهم دو ماهه پاییز تنها حدود هزار و 550 دستگاه بوده است. بنابراین تولید تابستانی هایما در صدر جدول قرار دارد و تولید پاییزی به رغم تولید آمار ارائه شده برای دو ماهه مهر و آبان در قهر جدول تولید فصلی این خودروساز قرار دارد. ایران خودرویی ها اگر بخواهند تیراژ تولید پاییز را به فصل بهار برسانند باید در یک ماهه آذر بیش از دو هزار و 260 دستگاه از اعضای خانواده هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کنند.

درست است که ایران خودرویی ها در تیر سال جاری توانستند رکورد تولید هایما را با ثبت تیراژ  نزدیک به دو هزار و 500 دستگاهی در کارنامه خود ثبت کنند و یکبار دیگر در در شهریور امسال نیز بیش از دو هزار و 400 دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید نهایی کنند اما با توجه به افت تولید حدود 80 درصدی در آبان به نسبت مهر امسال بعید است رشد آنچنانی در آذر امسال باشیم.

گمانه ای که مطرح می شود این است که روند واردات قطعات این خودرو از کشور چین با چالشی همراه شده است. البته این احتمال هم وجود دارد که آبی های جاده مخصوص در تامین ارز مورد نیاز برای ترخیص قطعات هایما از گمرک دچار مشکل شده باشند. هر چه هست ایران خودرویی ها در آبان امسال تنها حدود 260 دستگاه هایما را تولید کردند و این اتفاق خبر خوبی برای بازار نیست.

کاهش تولید هایما می تواند سیگنال بدی را به بازار مخابره کند زیرا کاهش تولید روی تیراژ عرضه نیز اثرگذار خواهد بود. حدود 700 دستگاه هایما در آبان امسال برای مشتریان فاکتور شد. بررسی قیمت هایما در بازار نیز به نوعی از وضعیت تولید و عرضه هایما در دومین ماه از فصل پاییز اثر گرفته و شاهد هستیم که این خودروی مونتاژی طی دو هفته ای که آذر سپری شده در مجموع رشد قیمتی حدود 30 میلیون تومانی را تجربه کرده است.

ابتدای آذر متقاضیان می توانستند با قیمتی حول و حوش یک میلیارد و 340 میلیون تومان این خودروی شاسی بلند (SUV)  را در اختیار بگیرند اما نیمه آذر قیمت بازاری این خودروی چینی به حوالی یک میلیارد و 370 میلیون تومان رسید.

باید منتظر ماند و دید ایران خودرویی ها تا پایان سال فیتیله تولید خانواده هایما را بالا می کشند یا نه؟