به گزارش اکوایران: حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بر این باور است که بیشترین عامل آلایندگی هوا، موتورسیکلت‌هایی هستند که در سطح شهرهای بزرگ تردد دارند. از سوی دیگر خودروهای فرسوده که در طی سال‌های گذشته از رده خارج نشده‌اند، نیز نقش بسزایی در تشدید آلودگی هوا دارند.

فیروزی اظهار دارد که گر دولت از مجموعه‌های موتورسیکلت‌سازی و خودروسازی حمایت کند، آنها می‌توانند در خطوط تولیدات خود، گام‌های مثبتی بردارند. او در ادامه به تجارب کشورهای جهان در زمینه استفاده از خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: شهر پکن سال‌ها به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان بود اما امروز با استفاده از خودروهای برقی و توجه به ناوگان حمل و نقل عمومی توانستند با این پدیده مقابله کرده و از هوای پاک بهره‌مند شوند.

حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا استفاده از ماشین‌های برقی هیچ آلودگی در پی ندارد؟ و اینکه استفاده از این تکنولوژی،به جز چین، که نماینده مردم فسا به آن اشاره کرد، در کدام کشورها رایج شده است؟

تاثیر خودروهای برقی بر محیط زیست

استفاده از خودروهای برقی و جایگزینی آنها به جای خودروهایی که سوخت‌های فسیلی می‌سوزانند، می‌تواند به روند بهبود وضعیت آب و هوایی شهرها کمک کند. در طول سال تنها یک خودروی برقی می‌تواند به طور میانگین از انتشار ۱.۵ میلیون گرم دی اکسید کربن جلوگیری کند که این مقدار برابر با چهار بار پرواز رفت و برگشت از لندن به بارسلون است.

در کنار آلودگی زیست محیطی، خودروهای برقی در کاهش آلودگی صوتی نیز نقش دارند و به دلیل بی سرو صدا تر بودن آنها نسبت به خودروهای متعارف رانندگی با آنها فضای آرام‌تری را برای همه فراهم می‌کند.

تولید خودورهای برقی به انرژی کمتری نیاز دارد اما آلودگی ناشی از ساخت این خودروها بیشتر از خودورهای متعارف است که به دلیل تولید باتری‌های اکسید لیتیوم است که بخش اصلی خودروهای برقی را تشکیل می‌دهند. بیش از یک سوم انتشار گاز دی اکسید کربن خودروهای برقی ناشی از انرژی مورد استفاده در ساخت خود این خودروها است. با پیشرفت فناوری این روند در جهت بهتر شدن حرکت می‌کند. با توجه به این موارد، استفاده دوباره و بازیافت باتری‌ها نیز بازار رو به رشدی در پیش دارد.

کدام کشورها پیشتاز استفاده از خودروهای برقی هستند؟

سهم خودروی برقی تولید شده در کشور نروژ در سال 2022، 79 درصد کل صنعت خودروسازی این کشور را تشکیل داده است.

پس از آن سوئد (33 درصد)، ایسلند (31 درصد)، هلند (24 درصد) و دانمارک (21 درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این رقم در فنلاند 18 درصد بود که نشان می‌دهد کشورهای اسکاندیناوی بهترین عملکرد را در کنار گذاشتن انرژی سوخت‌های فسیلی دارند.

هند، به عنوان یکی از کشورهای آلوده و پرجمعیت جهان، نیز به دنبال آن است که خودروهای برقی ۳۰ درصد از فروش این کشور در صنعت خودروسازی را تا سال 2030 تشکیل دهد.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرده که نیمی از تمام خودروهای فروخته شده در ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ خودروهایی با آلایندگی صفر خواهند بود. برنامه او شامل خودروهای تمام الکتریکی و هیبریدی است که هنوز موتورهای احتراقی دارند. ایالت کالیفرنیا آمریکا هدف جداگانه‌ای را در پیش گرفته و  قانونی را وضع کرده که بیان می‌کند که تمام خودروهای سواری و کامیون‌های جدیدی که در داخل ایالت به فروش می‌رسند باید تا سال  ۲۰۳۵ میزان انتشار گازهای آلاینده صفر داشته باشند.

خودروسازان چین، به عنوان کشوری که از بزرگترین بازارهای خودرو برخوردار است و یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهاست، به دلیل یارانه‌های سخاوتمندانه دولت، سرمایه گذاری زیادی در خودروهای برقی کرده است. دولت در سال ۲۰۱۷ برنامه‌های خود را برای حذف تدریجی خودروهای سوخت فسیلی بدون تعیین تاریخی برای خروج از جاده اعلام کرد. پکن در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ ، ۲۵ درصد از فروش خودروهای جدید در این کشور خودروهایی با سوخت تجدیدشدنی شامل خودروهای برقی و هیبریدی باشد.

با وجود مزایای بسیاری که استفاده از خودروهای برقی به منظور کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی دارد اما شواهد نشان‌دهنده آن است که حتی خودروهای برقی نیز ذرات PM۲.۵ (ذراتی با قطر 2.5 میکرون  که می‌توانند به کوچک‌ترین مجاری هوای ریه‌ها نفوذ کنند) منتشر می‌کنند که نگران کننده‌ترین شکل آلودگی هوا برای انسان است. با این تفاسیر بیشتر از اتکا به خودروهای برقی، باید وسایل نقلیه کمتری در جاده‌هایمان تردد کنند؛ این امر صرفا به داشتن وسایل نقلیه‌ای با سوخت پاک‌تر محدود نمی‌شود.

سهل‌انگاری در موضوع آلودگی هوا، تهدید بزرگی برای انسان است، هوایی که تنفس می‌کنیم از لحظه تولد می‌تواند تأثیر فاجعه باری بر سلامت ما داشته باشد.