به گزارش اکو ایران، شرکت های خودروساز در سال جاری توانستند رکوردهای جدیدی را در تولید به نام خود ثبت کنند. اما تغییر مسیر تامین ارز آنها سامانه نیما به ارز حاصل از صادرات اشخاص تا حدودی روی عملکرد آنها در چند وقت اخیر تاثیر منفی گذاشته بود، حال وزیر صمت در نامه ای به معاون اول رییس جمهور از بازگشت خودروسازران خصوصی به سامانه نیما خبر داد.

البته عباس علی آبادی در نامه خود به محمد مخبر از او خواسته بود تا ترتیبی اتخاذ شود تا مابه التفاوت نرخ ارز حاصل از صادرات اشخاص با نرخ ارز سامانه نیما از شرکت های خودروساز خصوصی دریافت شود.

بنابراین خودروسازان خصوصی تنها مسیر دسترسی راحتتری به ارز مورد نیاز خود پیدا کردند و گرنه همچنان باید منابع ارزی خود را با نرخ ارز حاصل از صادرات اشخاص خریداری کنند.

بازگشت شرکت های خودروساز خصوصی به مسیر پیشین تامین ارز برای واردات قطعات CKD این گمانه را مطرح می کند که این شرکت ها بتوانند همچنان در جاده رشد تولید به حرکت خود ادامه دهند.

افزایش تیراژ که در سال جاری از سوی خودروسازان خصوصی در دستورکار قرار گرفته بود با مباحث مرتبط با تغییر مسیر تامین ارز از سامانه نیما به خرید ارز حاصل از صادرات اشخاص که منجر به افزایش قیمت تمام شده ارز برای آنها شده بود تا حدودی این نگرانی را بوجود آورده بود که تولید خودروسازان خصوصی با افت همراه شود.

اما حالا با بازگشت خودروسازان خصوصی به سامانه نیما این اتفاق کمک می کند تا حداقل اگر مدیران این شرکت ها ارز را با قیمت بالاتری نسبت به ابتدای سال خریداری می کنند اما خاطرشان بابت تامین منابع ارزی مورد نیاز جمع باشد و تمرکز حود را روی تداوم رشد تولید قرر دهند. بنابراین می توان گفت خودروسازان خصوصی با خبر امکان تامین منابع ارزی مورد نیاز برای واردات قطعات CKD تا حدود زیادی شارژ شدند.

خودروسازان خصوصی