به گزارش اکوایران، شرکت چینی بی‌وای‌دی با عرضه طیفی از خودروهای مقرون به صرفه که به رانندگان چینی امکان می‌دهد آنچه می‌خواهند انتخاب کنند توانست به عنوان برترین فروشنده خودروهای برقی جهان تسلا را پشت سر بگذارد. حالا اما این شرکت با حرکت به سمت تولید خودروهای لوکس خود را برای رقابت جهانی آماده می­‌کند.

براساس گزارشی از وال استریت ژورنال، بی‌وای‌دی درحال عرضه خودروهایی با برندی متفاوت به نام "یانگ وانگ" است، که نشان دهنده تغییر استراتژی این شرکت از وابستگی صرف به خودروهای ارزان قیمت به سمت تولید خودروهای خاص تر و با قیمت بالاست. یکی از این خودروها یک ابرخودروی 150 هزار دلاری است که به لامبورگینی شباهت دارد و دیگری یک خودروی شاسی بلند است که می‌تواند 360 درجه بچرخد و روی آب شناور شود؛ خصوصیاتی که در بازار خودروی چین که خریداران به دنبال آخرین تکنولوژی‌­ها هستند توجهات را جلب کرده است.

تسلا نیز روی ادامه تقاضای قدرتمند جهانی مخصوصا روی دو مدل 3 و Y خود حساب می‌کند. خودروی سایبرتراک تسلا در چین موجود نیست، ولی این خودروساز تصمیم دارد که آن را برای نمایش جاده‌ای به این کشور ببرد.

در چین، که بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان است، سهم بازار تسلا افت کرده است؛ بی‌وای‌دی به ازای هر فروش تسلا پنج خودرو می‌فروشد. محبوبیت این خودروساز چینی افزایش یافته است، چراکه مدل­‌های جدید و متنوعی را روانه بازار می‌کند، به طوری که سبد خودروهای برقی آن به 24 مدل می‌رسد و تقریبا با هر بودجه و سلیقه‌ای تطابق دارد.

با حمایت‌­های وارن بافت، بی وای دی آنچنان تسلط خود را در بازار داخلی افزایش داده است که فصل گذشته توانست با افزایش فروش در خانه، تسلا را به عنوان برترین فروشنده خودروهای برقی پشت سر بگذارد.

این شرکت برنامه های توسعه‌­ای و صادرات بلندپروازانه‌­ای نیز درسر دارد. بی‌وای‌دی پرفروش­ترین خودروی برقی در تایلند بوده است و بازارهای خود را در کشورهایی چون استرالیا نیز گسترش می‌دهد. کارخانجات آن در برزیل، تایلند و مجارستان نیز در دست ساخت است. اولین کشتی آن نیز با ظرفیت 7 هزار خودرو این ماه عازم اروپا شد.

اما تکرار موفقیت در خانه در بازارهای خارجی برای بی وای دی بستگی به این دارد که آیا می‌­تواند فرمول پیروزی بر خریداران چینی را برای خریداران جهانی تکرار کند. در ایالات متحده آمریکا، خودروسازان کره‌­ای چون هیوندای موتور و کیاموتور با عرضه طیف وسیع­‌تری از خودروها به عنوان بزرگترین رقبای تسلا ظهور کرده‌­اند.

به نظر می‌رسد چالش‌­های بزرگ‌تری پیش­روی بی‌وای‌دی وجود دارد، چراکه این خودروساز چینی با فشار حاشیه سود در خانه مواجه است، از طرفی اروپا یارانه‌­های دریافتی خودروسازهای چینی را زیر ذره بین گرفته است و بی‌وای‌دی همچنان از بازار خودروهای برقی ایالات متحده دور است.

فراتر از تعرفه‌های ایالات متحده بر خودروهای چینی، "قانون کاهش تورم" این کشور نیز خودروهایی که در ساخت آنها از قطعات چینی استفاده شده است را از اعتبارات مالیاتی خودروهای برقی محروم می­‌کند. سخنگوی این شرکت اعلام کرده است که این شرکت اکنون در ایالات متحده اتوبوس و کامیون تولید می‌کند و استراتژی فعلی آن در آمریکا تمرکز بر خودروهای تجاری است.

خودروهای لوکس یانگ وانگ اکنون از طریق نمایشگاه­های فروش مستقیم فروخته می‌شوند. به مشتریانی که خودروی خود را تحویل می­‌گیرند مراسمی ویژه همراه با تزئینات گل و بادکنگ در مناسبت­‌های ویژه چون جشن تولید، ازدواج یا سالگردها ارائه می‌­شود.