به گزارش اکو ایران، ایران خودرو قصد دارد تولید 12 محصول خود را که پیش تر در دور اول عرضه خودرو از مسیر سامانه یکپارچه با ساز و کار نوبت دهی در دسترس مشتریان قرار داده، متوقف کند.

مدیران این خودروساز برای اینکه بتوانند به تعهدات خود در زمینه این خودروها عمل کنند، لیست خودروهای پیشنهادی جایگزین را منتشر کردند.

بررسی لیست محصولات متوقف شده و همچنین خودروهای پیشنهادی جایگزین شده نشان می دهد پژو پارس سال، تارا با گیربکس دستی V1، تارا اتوماتیک V2، سورن پلاس دو گانه سوز، سورن پلاس بنزینی، پژو 207 با گیربکس دستی، پژو 207 با گیربکس اتوماتیک، رانا پلاس، رانا معمولی، دنا پلاس، دنا پلاس گیربکس دستی و موتور توربو شارژ و دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک و موتور توربو شارژ را متوقف کند.  

این اتفاق البته با واکنش منفی متقاضیانی روبرو شده که برای خرید این محصولات در سامانه یکپارچه فروش خودرو نام نویسی کرده بودند.

متقاضیان منتقد محصولات جایگزین معتقدند ایران خودرویی ها باید به تعهد خود پای بند باشند و همان محصولاتی را که در سامانه بارگذاری کردند به متقاضیان تحویل دهند.

متقاضیان دلیل رد پیشنهاد ایران خودرویی ها را گران تر بودن خودروهای جایگزین عنوان می کنند.

مدیران ایران خودرو نیز در پاسخ این انتقادها عنوان می کنند که خودروساز تا زمانی که با مشتریان خود قرار دادی منعقد نکرده تعهدی در قبال واگذاری خودروی خاص ندارد. بنابراین متقاضیان زمانی می توانند انتقاد کنند که با تکمیل وجه و نهایی کردن فرایند ثبت نام با شرکت خودروساز قرار داد امضا کرده باشند.

بررسی وضعیت زیان دهی ایران خودرو نشان می دهد این شرکت برای جلوگیری از زیان دهی بیشتر چاره را در این دیده که تولید 12 محصول یاد شده را متوقف کند و خودروهای جایگزین را به متقاضیان تحویل دهد.

پیش بینی می شود به رغم مخالفت متقاضیان ایران خودرویی ها ایده خود را پیش برده و تولید خودروهایی که زیان سنگینی برای آنها پرداخت می کنند را متوقف کنند.

چنانچه این اتفاق بیفتد متقاضیان محصولات ایران خودرو یا باید پیشنهاد آبی های جاده مخصوص را بپذیرند یا اینکه از انصراف خود را اعلام کنند.

برنامه جدید ایران خودرو تاثیر خود را روی قیمت های بازاری خودرو نیز خواهد گذاشت و برآورد می شود محصولاتی که ایران خودرو قصد دارد تولیدشان را متوقف کند با توجه به تعداد بالای متقاضی، افزایش پیدا کنند.