به گزارش اکو ایران، شکودا با سه محصول خود به سامانه یکپارچه آمد تا چشن خریداران به محصولات این برند خودروساز کشور چک روشن شود.

اشکودا کاروک، اشکودا اُکتاویا و اشکودا ساپرب سه محصولاتی هستند که به تازگی پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی قرار گرفتند.

خریداران ایرانی محصولات برندهای جدید جهانی خودروساز در پاییز سال گذشته تبلیغات برند اشکودا را در بزرگراه های تهران مشاهده کردند. این تبلیغات محیطی این گمانه برای متقاضیان خرید خودروهای وارداتی ایجاد کرده بود که به محض باز شدن سایت فروش خودروهای وارداتی در دسترس مشتاقان خودروهای وارداتی قرار خواهد گرفت.

سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی در اسفند سال گذشته برای نام نویسی بازگشایی شد و از بهار سال جاری نیز به تدریج خودروهای وارداتی پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش خودرو قرار گرفت.

اما خبری از عرضه محصولات این برند کشور چک نشد. بیش از یک سال از زمان تبلیغات میدانی این برند خودرویی باید می گذشت تا بالاخره محصولات اشکودا به خریداران ایرانی عرضه شد.

محصولات برند اشکودا بعد از فیات، دومین برند اروپایی است که توانسته محصولات خود را به سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی برساند.

البته نکته قابل توجه در مورد برند اشکودا این است که این خودروساز جمهوری چک در حال حاضر به عنوان یک خودروساز زیر مجموعه برند فولکس واگن فعالیت می کند.

برند آلمانی فولکس واگن پیش تر نیز دو محصول از برند مشترک خود با دانگ فنگ که برای بازار چین طراحی کرده بود را به ایران آورد. جتا VS5 و جتا VS7 دو خودرو از برند آلمانی- چینی جتا هستند که در سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه شد و بررسی بازار خودرو نشان می دهد پای جتا VS7 نیز با بازار خودروی کشور باز شده است.

بنابراین فولکس واگن خود به صورت مستقیم به بازار خودروی کشود نیامده اما به صورت نیابتی در بازار خودروی ایران حاضر است. ابتدا با محصولات برند جتا و حال نیز با محصولات برند اشکودا حضور در سایه ای را در بازار خودروی کشور تجربه می کند.

این خودروساز آلمانی پیش از ممنوعیت واردات خودرو با همکاری یک خودروساز خصوصی برخی از محصولات خود را روانه بازار خودروی کشور کرده بود و توانسته بود بخشی از بازار خودروهای وارداتی را در اختیار بگیرد.

حال به سراغ سه محصول برند اشکودا که به تازگی پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش خودرو قرار گرفتند، می رویم.

اشکودا کاروک

اشکودا کاروک، کراس اوور کوچک شهری

بازار خودروهای کراس اوور در چند سال اخیر حسابی شلوغ بوده و شاهد هستیم که برندهای مختلف خودروساز بخشی از سبد محصولاتی خود را به خودروهای کراس اوور اختصاص داده اند تا از غافله و ذائقه مشتریان عقب نمانند. خودروساز جمهوری چک نیز بر همین اساس کراس اوور اسکودا کادوک را در خطوط تولید خود تکمیل و روانه بازار کرده است.

این کراس اوور قرار است با یک موتور 1.4 لیتری به بازار ایران بیاید. این موتور می تواند حدود 150 اسب بخار توان تولید کند. گیربکس این خودرو نیز 7 سرعته دو کلاچه است.

البته هنوز مشخص نسخه ای که قرار است در دسترس متقاضیان ایرانی قرار بگیرد مشخص نیست و باید منتظر انتشار کاتالوگ نهایی این خودروی کراس اوور بمانیم.

اشکودا اُکتاویا

 اُکتاویا سدان کامپکت اشکودا

عضو دیگر خانواده اشکودا که این برند خودرویی را برای حضور در بازار خودروی ایران همراهی می کند یک خودروی کامپکت است. اُکتاویا تا کنون در چهار نسل تولید شده است. نسل چهارم این خودرو در 2019 در پراگ پایتخت کشور چک رونمایی شد. حالا این نسل از اُکتاویا به بازار ایران آمده است.

به نظر می رسد این عضو خانواده اشکودا با یک موتور 1.5 لیتری و یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه را دارد.

این نسل اُکتاویا شبیه آئودی A4 است. مشتریانی که در اروپا امکان خریداری آئودی A4 را ندارند در بازار به سراغ اشکودا اُکتاویا می روند.

این خودرو هم با توجه به اینکه به تازگی به سامانه یکپارچه فروش خودرو اضافه شده هنوز کاتالوگش در دسترس نیست.

اشکودا ساپرب

اشکودا ساپرت، سدان میان سایز برند خودرویی چک

این محصول اشکودا نیز به نوعی زیر سایه یکی از دیگر از محصولات فولکس واگن به نوعی قرار دارد. اشکودا ساپرت در واقع همان فولکس واگن پاسات است.

به نظر می رسد قرار است این خودرو با دو پیشرانه در بازار خودروی کشور حاضر خواهند بود. پیشرانه اول 1.4 لیتری است و توان تولید این موتور حول و حوش 150 اسب بخار است.

اما دیگر پیشرانه در نظر گرفته شده برای این عضو خانواده اشکودا یک موتور 2.0 لیتری است که توان بیش از 180 اسب بخار تولید می کند.

باید منتظر ماند و دید تا متقاضیان چه استقبالی از محصولات برند اشکودا در بازار خودروی کشور می کنند؟ با توجه به اینکه این محصول دومین برند اروپایی است که در دسترس متقاضیان قرار گرفته برآورد می شود محصولات این خودروساز جمهوری چک مورد توجه خریداران قرار گیرد.