به گزارش اکو ایران، ایران خودرو اعلام کرد نتایج نهایی قرعه کشی جدیدترین طرح فروش این خودروساز بعد از حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو هفته آینده مشخص خواهد شد.

بنابراین متقاضیانی که در این طرح فروش شرکت کردند هفته ای نفس گیر را در پیش دارند.

آن طور که ایران خودرویی ها اعلام کردند در مجموع حدود سه میلیون نفر تقاضا در این طرح فروش نام نویسی کردند. اما از این تعداد تنها 120 هزار نفر رستگار می شوند و بقیه دست خالی این طرح فروش را ترک می کنند.

چنانچه تعداد تقاضا را بر تیراژ خودروهای عرضه شده تقسیم کنیم متوجه می شویم به طور میانگین به ازای هر دستگاه خودروی عرضه شده صفی حول و حوش 25 تقاضا وجود دارد.

البته با توجه به درصد های مختلفی که به سه دسته تقاضای موجود در این طرح فروش تخصیص پیدا می کند شاهد هستیم که صف های تشکیل شده برای هر یک از این دسته تقاضا به ازای هر دستگاه خودرو متفاوت است.

متقاضیان عادی، مادران دارای دو فرزند و بیشتر و صاحبان خودروهای فرسوده سه دسته متقاضیانی هستند که در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو حاضر می شوند.

متقاضیان عادی در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو نزدیک به یک میلیون و 661 هزار نفر نام نویسی کردند. آن طور که ایران خودرویی ها برنامه ریزی کردند نزدیک به 36 هزار دستگاه خودرو در دسترس متقاضیان عادی قرار دهند. این تعداد خودرو نزدیک به 30 درصد از کل خودروهای عرضه شده ایران خودرو در این طرح فروش را تشکیل می دهد. بنابراین این صف برای متقاضیان عادی با حول و حوش 46 نفر تشکیل می شود.

مشمولان واجد شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت 50 درصد خودروهای عرضه شده ایران خودرو در این طرح فروش را در اختیار خواهند گرفت. بنابراین حدود 60 هزار دستگاه خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص پیدا می کند. اما آمارهای منتشر شده توسط ایران خودرو درباره قرعه کشی نشان می دهد در مجموع حول و حوش یک میلیون و 69 هزار نفر از متقاضیانی که خود را واجد شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می دانند در این طرح فروش نام نویسی کردند.

بنابراین به ازای هر دستگاه خودرویی که آبی های جاده مخصوص برای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کنار گذاشتند نزدیک به 18 مادر منتظر هستند.  

سهم متقاضیان خودروهای فرسوده از این تعداد نزدیک به 24 هزار دستگاه (20 درصد) است. اما تعداد صاحبان خودروهای فرسوده در طرح فروش ایران خودرو حول و حوش 253 هزار نفر بوده است. چنانچه فرض کنیم تمام متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده که در طرح فروش ایران خودرو نام نویسی کردند واجد شرایط باشند به ازای هر دستگاه خودروی عرضه شده برای این دسته متقاضیان صفی حدود 11 نفره تشکیل می شود.

هفته آینده ایران خودرو نتایج نهایی را اعلام می کند تا ثبت نام کنندگان در نهایت تکلیف خود را بدانند حال سوال اینجاست که بعد از اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو آیا قیمت بازاری خودرو صعودی می شود؟

برخی از تحلیلگران معتقدند تا اعلام نتایج طرح فروش ایران خودرو تاثیر خاصی روی قیمت های بازاری نخواهد داشت زیرا بازار خودرو از پارامترهای دیگری اثرپذیری دارد.

در نقطه مقابل هستند تحلیلگرانی که معتقدند با توجه به اینکه این طرح فروش ایران خودرو تا پایان سال خطوط تولید ایران خودرو را به خود مشغول می کند بنابراین این احتمال وجود دارد که فروشندگان نسبت به بالا بردن قیمت خودروهای در اختیار خود اقدام کنند این دسته تحلیلگران تاکید می کنند برگزاری انتخابات آمریکا در آبان 1403 می تواند وضعیت بازار خودرو را تا حدی دگرگون کند.

باید تا هفته آینده منتظر ماند و دید بازار خودرو بعد از اعلام نتایج طرح فروش ایران خودرو چه سمت و سویی به خود می گیرد