ابراهیم رییسی در حالی امروز اولین لایحه بودجه دولت خود را تقدیم مجلس کرد که در این لایحه بار دیگر بحث اخذ مالیات از خودروهای لوکس مورد توجه قرار گرفته است.

اخذ مالیات از خودروهای لوکس سومین بار است که در لایحه بودجه دیده می شود. پیش تر در دو لایحه آخری که دولت حسن روحانی تقدیم مجلس کرد، بحث اخذ مالیات از خودروهای لوکس مورد توجه بودجه نویسان دولت دوازدهم قرار گرفت.

اما دولت دوازدهم به رغم توجه به اخذ مالیات از خودروهای لوکس در لایحه بودجه، هیچگاه دریافت این مالیات را عملیاتی نکرد.

پیش تر امیدعلی پارسا رییس پیشین سازمان امور مالیاتی گفته بود آیین نامه های مربوط به اخذ این مالیات در کمیسیون اقتصادی هیات دولت تصویب و چنانچه در هیات دولت نیز تصویب و ابلاغ شود اخذ مالیات از خودروهای لوکس کلید می خورد. اما این مساله هیچگاه در دولت دوازدهم مطرح نشد.

اخذ مالیات از خودروهای لوکس

اما دولت سیزدهم کار ناتمام دولت دوازدهم را تمام می کند؟

آن طور که داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی عنوان کرد دولت قبل تمایلی به اخذ مالیات از مرفهان نداشت، از برنامه‌ جدی دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از خودروهای لوکس  خبر داد.

رئیس سازمان مالیاتی کشورعدم اجرای قوانین مربوط به اخذ مالیات از خودروهای گران‌ قیمت را عدم تمایل دولت روحانی به اجرای آن عنوان می کند.

به اعتقاد منظور در حالی که جامعه هدف این قوانین، اقشار بسیار مرفه جامعه هستند اما دولت قبل هیچ‌گاه تمایلی به افزایش مالیات آنها نداشت و به همین دلیل هر قانونی که مجلس در این زمینه مصوب می‌کرد، به در بسته خورد، آن هم در شرایطی که کشور با کسری بودجه عظیم مواجه است و مالیات از اقشار کارمند و کارگر، گرفته می‌شود.

رییس سازمان مالیاتی می گوید بر خلاف دولت قبل اما دولت سیزدهم در جهت عدالت مالیاتی عزمی جدی دارد.

حال این سوال مطرح است که آیا اخذ مالیات از خودروهای لوکس امکان پذیر است؟

کارشناسان معتقدند در شرایطی که واردات خودرو متوقف است دولت چگونه می خواهد مبنای برای اخذ مالیات از خودروهای لوکس در نظر بگیرید. چالش بعدی اخذ مالیات از خودروهای دسته دومی است که بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند.

آنها می گویند این خودروها با توجه به شرایطی که دارند این امکان را از سازمان امور مالیاتی سلب می کنند که فرمولی برای اخذ مالیات از آنها ایجاد کند.

کارشناسان معتقدند اخذ این مالیات تنها محل دعوا میان مالیات گیرندگان و مشمولان این نوع مالیات خواهد شد و آنچه باعث شده تا دولت دوازدهم به رغم لایحه بودجه به سمت اخذ مالیات از خودروهای لوکس نرود همین مساله بود است.