به گزارش اکوایران، سیمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند، که به عنوان تسهیل کننده شورای امنیت سازمان ملل متحد در مذاکرات وین عمل می‌کند، گفت: "سیگنال ها برای توافق در آخر هفته خوب هستند".

توافق تا پیش از سال نوی ایرانی؟

اندرو وودکاک، سردبیر سیاسی ایندیپندنت با نقل این خبر که «توافق هسته‌ای ایران ظرف 48 ساعت دست‌یافتنی است» گزارش داد: تنها چند روز پس از بازگشت نازنین زاغری-رتکلیف و انوشه آشوری به بریتانیا، احتمال نهایی شدن توافق در مذاکرات احیای برجام تا پیش از آغاز سال نوی ایرانی بیشتر از همیشه به نظر می‌رسد. تواققی که با شروع سال جدید، نوید عادی سازی روابط تهران با جامعه بین المللی و به دنبال آنبهبود شرایط اقتصادی ایران را خواهد داد.

احیای توافقی که اولین بار در سال 2015 منعقد شد، راه را برای پایان تحریم‌ها علیه ایران هموار و  امکان از سرگیری صادرات نفت و کاهش فشار بر قیمت انرژی را فراهم می کند. لغو تحریم‌ها علیه تهران به ایران اجازه می‌دهد صادرات نفت به کشورهای غربی را که به دنبال قطع اتکای خود به روسیه برای تامین انرژی هستند، افزایش دهد.

سیمون کاونی وزیر خارجه ایرلند،  به برنامه امروز رادیو بی‌بی‌سی 4 گفت: «ما به امضای قرارداد بسیار نزدیک‌تر هستیم».

۴۸ساعت تا توافق احیای برجام؟

انگیزه مضاعف

وی گفت: «شکی نیست که توافق منجر به تجدید صادرات نفت ایران و کاهش فشار صعودی بر قیمت انرژی در غرب خواهد شد». 

کاونی افزود: «تردیدی وجود ندارد که کشورهای دیگر در قاره اروپا، به ویژه در سمت غربی اروپا، اکنون می خواهند از اتکا به نفت، گاز و زغال سنگ روسیه دور شوند».

آقای کاونی که از سوی شورای امنیت به عنوان تسهیل‌گر مذاکرات وین ایفای نقش می‌کند نسبت به چشم‌انداز بالقوه توافق در آخر هفته پیش رو (یکشنبه) ابراز امیدواری کرد و گفت: «سیگنال ها برای توافق در آخر هفته خوب هستند».

این دیپلمات اروپایی افزود: «ایران یک تعطیلات ملی دارد که از روز دوشنبه شروع می‌شود و نزدیک به دو هفته طول می‌کشد و بنابراین ممکن است رهبران سیاسی بخواهند این موضوع را در 48 ساعت آینده انجام دهند و مطمئناً این امید ماست».

۴۸ساعت تا توافق احیای برجام؟

وزیر خارجه ایرلند گفت که بازگشت نفت خام بازیگر بزرگی چون ایران به بازار انرژی، چشم‌انداز بسیار جذابی برای کاهش فشار بر قیمت نفت خواهد بود.

وی ادامه داد: «این به این معنی است که یک تولیدکننده بزرگ نفت به طور موثر به بازار برای تامین نفت به ایالات متحده و جاهای دیگر بازگشته است. من فکر می‌کنم که این یک انگیزه اضافی برای تلاش برای انجام یک توافق است».

با این حال، آقای کاونی هشدار داد که «هیچ قطعیتی» در مورد احیای این توافق در آخر هفته وجود ندارد.

وی گفت: «البته احتمال توافق جدی است. این توافق واقعاً دو یا سه هفته پیش انجام شد و ما در طرف اتحادیه اروپا، از متن توافق حاصل شده در دو تا سه هفته گذشته خرسند بودیم».

کاونی افزود: «این واقعاً نتیجه تلاش طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای رسیدن به توافق است».

۴۸ساعت تا توافق احیای برجام؟

رفع مشکل مربوط به درخواست روسیه

آقای کاونی گفت، تهاجم روسیه به اوکراین باعث "تنش و تاخیر" در مذاکرات وین شده است، زیرا مسکو نگران است که تحریم‌های بین‌المللی مانع از به دست آوردن هر گونه منفعتی از گشایش ایجاد شده در روابط با ایران خواهد شد.

اما او گفت: «به نظر می رسد در چند روز گذشته این مشکل حل شده است. شرایط طوری به نظر می‌رسد که انگار تقریباً به نقطه هدف رسیده‌ایم».

وی در پایان گفت: «این یک خبر خوب است زمانی که جهان به آن نیاز دارد و همچنین یادآور این است که چندجانبه گرایی می تواند کارساز باشد، اگر صبر و عزم برای دستیابی به یک توافق وجود داشته باشد».

۴۸ساعت تا توافق احیای برجام؟