به گزارش اکوایران، با خروج کارکنان سفارت ایران در تیرانا، پلیس ضدتروریسم آلبانی وارد ساختمان سفارتخانه شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس ضد تروریسم آلبانی روز پنجشنبه ساختمان تخلیه شده سفارت ایران در تیرانا را پس از ترک آن  توسط دیپلمات های ایرانی مورد بازرسی قرار دادند.

آلبانی روز چهارشنبه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. در این روز، ادی راما، نخست وزیر این کشور ادعا کرد حمله سایبری که در ماه جولای رخ داد، منسوب به جمهوری اسلامی است و به دیپلمات های این کشور 24 ساعت فرصت داد تا سفارت را ببندند و کشور را ترک کنند.

این در حالی است که تهران هر گونه مداخله ای در این ماجرا را رد کرده و تصمیم تیرانا برای قطع روابط را محکوم و دلایل این اقدام را «ادعاهای بی اساس» توصیف کرده است. وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه ای در این رابطه، با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضای سایبری در مجامع چندجانبه و بین‌المللی در راستای تدوین ضوابط و قاعده‌مند کردن این حوزه، تأکید کرده جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می شمارد.

خبرنگار رویترز گزارش کرده پلیس، با ماسک و کلاه ایمنی و تفنگ های خودکار، پس از خروج دو خودرو با پلاک دیپلماتیک وارد ساختمان سفارت- واقع در 200 متری دفتر راما – شده است. همان خبرنگار ساعاتی پیش از آن ادعا کرده بود مردی را در داخل سفارت دید که در حال پرتاب کاغذها به داخل محفظه ای بوده و شعله های آتش دیوارهای ساختمان سه طبقه را روشن کرده بود. او ادعا کرده بود افرادی در حال سوزاندن اوراق داخل ساختمان هستند.

واشنگتن، نزدیکترین متحد آلبانی، نیز اتهامات مشابهی را تکرار کرده و مدعی شده ایران مسئولیت حمله مذکور را برعهده دارد و وعده داده «اقدامات بیشتری را برای پاسخگویی ایران در قبال اقداماتی که امنیت متحد ایالات متحده را تهدید می کند، انجام دهد». کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید هم در پاسخ به اینکه آیا پس از حملات [ادعایی] سایبری به آلبانی، احتمال استفاده از ماده پنج پیمان ناتو علیه ایران وجود دارد، گفت که این مسئله نیاز به «فرایندهای متعدد» دارد. او گفته: « تصمیم‌گیری کشورهای عضو ناتو در مورد استناد به این ماده و اقدام جمعی اعضای ناتو علیه ایران، با هر یک از کشورهای عضو خواهد بود. او تاکید کرد: هر یک از اعضای ناتو باید بصورت مستقل در مورد چگونگی پاسخ به حملات سایبری تصمیم بگیرند».

بر اساس ماده پنج پیمان ناتو «طرف‌های حاضر در این پیمان توافق می‌کنند که حمله مسلحانه به یک یا چند کشور عضو در اروپا یا آمریکای شمالی، حمله علیه تمامی آنها تلقی شود» و اگر یکی از اعضای ائتلاف مورد حمله قرار گیرد، ناتو باید «اقدام لازم از جمله استفاده از نیروی مسلح را برای بازگرداندن و حفظ امنیت منطقه آتلانتیک شمالی» انجام دهد.

روابط دوجانبه تهران و تیرانا از سال 2014، زمانی که آلبانی حدود 3000 عضو گروهک سازمان مجاهدین خلق را  در اردوگاهی در نزدیکی شهر دورس، بندر اصلی کشور، مستقر کرده، متشنج شده است. .

چند روز پس از حمله سایبری 15 جولای، رسانه‌های مستقر در تیرانا گزارش دادند که هکرها اطلاعات شخصی اعضای این گروهک را که در رایانه‌های دولتی آلبانی ذخیره شده بودند، مانند شماره‌ها و اکانت های شخصی، اجتماعی و امنیتی، نام‌ها و عکس‌ها را سرقت کرده اند.