به گزارش اکوایران، دولت اوکراین اعتبارنامه سفیر ایران در کی‌یف را لغو کرد.

بنا بر گزارش یورونیوز، دولت اوکراین مدعی شده به تلافی کمک‌ تسلیحاتی تهران به مسکو حضور دیپلماتیک ایران را در این کشور «به میزان قابل توجهی» کاهش می‌دهد. این تصمیم در حالی از سوی کی‌یف اتخاذ شده است که دولت اوکراین روز جمعه از کشته شدن یک شهروند غیرنظامی این کشور در جریان حمله پهپادی روسیه به بندر اودسا خبر داده بود.

وزارت امور خارجه اوکراین با ادعای حمله روسیه با استفاده از پهپادهای ایرانی به اودسا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد: «در پاسخ به چنین اقدام خصمانه‌ای، طرف اوکراینی تصمیم گرفته است تا سفیر ایران در اوکراین را از استوارنامه خود محروم کرده و تعداد کارکنان هیئت دیپلماتیک شاغل در سفارت ایران در کیف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.»

فرمانده یگان‌های ارتش اوکراین در جبهه جنوب تاکید کرد که نیروهای روسیه به طور فزاینده‌ای شروع به استفاده از این پهپادها در مناطق همجوار اوکراین کرده‌اند. وی از مردم خواست در زمان هشدار هوایی در خیابان توقف نکنند و به جایی که پهپاد در حال پرواز است نگاه نکنند. وی از مردم خواست که سریع در زمان مشاهده پهپادها در پناهگاه پنهان شوند.

در همین شرایط، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ضمن ابراز تأسف از تصمیم دولت اوکراین در مورد روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، این تصمیم را براساس گزارش‌های تایید نشده و ناشی از فضاسازی رسانه‌ای طرف‌های خارجی خوانده است.