به گزارش اکوایران، با مشخص شدن نتایج انتخابات در ایتالیا، حزب راست‌گرای «برادران ایتالیا» بیش‌ترین میزان آرا را به خود اختصاص داد.

نئوفاشیست‌ وارد می‌شوند

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، نتایج اولیه شمارش آرا حاکی از آن است که «برادران ایتالیا»، حزبی با ریشه‌های نئوفاشیستی، بیش‌ترین آرا را در انتخابات ملی ایتالیا به دست آورد و به نظر می‌رسد اولین دولت راست افراطی این کشور پس از جنگ جهانی دوم را در دست گرفته و رهبر خود، جورجیا ملونی، را به اولین نخست‌وزیر زن در ایتالیای مدرن مبدل کند.

انحراف ایتالیا به سمت راست افراطی واقعیت ژئوپلیتیک اروپا را تغییر داده و یک حزب بدبین به اتحادیه اروپا را در موقعیتی رهبری یکی از بنیان‌گذاران این اتحادیه و سومین اقتصاد بزرگ آن قرار می‌دهد. بلافاصله رهبران راست‌گرا در سراسر اروپا از پیروزی ملونی و خیزش خیره‌کننده حزب او، به عنوان ارسال پیامی تاریخی به بروکسل، استقبال کردند.

سبد آرای احزاب

نتایج تقریبا نهایی انتخابات حاکی از ان است که ائتلاف راست‌گرایان حدود 44 درصد از آرای پارلمان را به خود اختصاص داده و حزب برادران ایتالیای ملونی ایتالیا حدود 26 درصد آرا را از آن خود کرده است. شرکای ائتلافی او باقی آرا را به خود اختصاص داده‌اند –لیگ ناسیونالیست‌های ضدمهاجرت متئو سالوینی، وزیر کشور سابق نزدیک به 9 درصد و حزب معتدل تر «به پیش ایتالیا» سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر اسبق، حدود 8 درصد.

حزب چپ میانه دموکراتیک و متحدانش حدود 26 درصد را به خود اختصاص دادند، در حالی که جنبش 5ستاره –پیروز انتخابات پارلمانی 2018- شاهد نصف شدن سهم خود از آرا به حدود 15 درصد در این دوره بود.

میزان مشارکت در انتخابات 64 درصد بود. نظرسنجی‌ها حاکی از ان است که مشارکت پایین در انتخابات به علت اعتراض به وضع موجود و ناامیدی از ثمرات سه دولت برآمده از انتخابات‌های قبلی بوده است.

به ایتالیا خیانت نمی‌کنیم!

ملونی، که ریشه‌های حزبش به جنبش اجتماعی نئوفاشیست ایتالیا پس از جنگ می‌رسد، در اوایل روز دوشنبه در سخنرانی پیروزی خود لحنی میانه‌روانه و متحدکننده در پیش گرفت و خاطرنشان کرد ایتالیایی‌ها سرانجام توانستند صراحتا مشخص کنند که می‌خواهند چه کسی حکومت کند. ملونی گفت: «اگر ما برای اداره این کشور فراخوانده شویم، این کار را برای همه انجام خواهیم داد، این کار را برای همه ایتالیایی‌ها و با هدف متحد کردن مردم این کشور انجام خواهیم داد. همان گونه که ایتالیا ما را انتخاب کرد، ما هم هرگز خیانت نمی کنیم».

در حالی که به طور آشکار راست‌گراها پیروز شده اند، هنوز تا تشکیل دولت هفته‌ها زمان باقی است و شامل رایزنی میان رهبران حزب و رئیس‌جمهور سرجیو ماتارلا می‌شود. در این فاصله، ماریو دراگی، نخست‌وزیر مستعفی، در نقش سرپرست دولت به کار خود ادامه می‌دهد.

لحظه‌ای حیاتی برای اروپا

این انتخابات که تقریباً شش ماه زودتر از موعد و در پی سقوط دولت دراگی برگزار شد، در زمان حیاتی برای اروپا برگزار شد، زیرا اروپا هم‌زمان با جنگ روسیه در اوکراین، با افزایش سرسام‌آور هزینه‌های فزاینده انرژی دست و پنجه نرم می‌کند و زندگی مردم معمولی ایتالیا و صنایع را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

دولت تحت رهبری ملونی، علی‌رغم لحن اندکی متفاوت متحدانش، تا حد زیادی از سیاست خارجی فعلی ایتالیا -از جمله مواضع طرفدار ناتو و حمایت قاطع از تامین تسلیحات اوکراینی برای دفاع در برابر تهاجم روسیه- عدول نکند. برلوسکونی و سالوینی هر دو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارتباط دارند. در حالی که هر دو از تهاجم او فاصله گرفته‌اند، سالوینی هشدار داده که تحریم‌ها علیه مسکو به صنعت ایتالیا لطمه می‌زند، و از ان شاذتر این‌که برلوسکونی به توجیه تهاجم پوتین و حمایت از جدایی طلبان طرفدار مسکو در دونباس پرداخته است.

یک تغییر بزرگ‌تر که احتمالاً باعث ایجاد اصطکاک با قدرت‌های اروپایی می‌شود، احتمالاً در مورد مهاجرت رخ خواهد داد. ملونی خواستار محاصره دریایی برای جلوگیری از خروج قایق‌های مهاجران از سواحل آفریقای شمالی شده و پیشنهاد کرده پناهجویان آفریقایی قبل از حرکت در قایق‌های قاچاقچیان به اروپا بررسی شوند. سالوینی هم به صراحت اعلام کرده می خواهد به وزارت کشور بازگردد، جایی که رمانی به عنوان وزیر سیاست سخت‌گیرانه ضدمهاجرت را اعمال کرد. با این حال، با توجه به این‌که در حال حاضر در سیسیل به دلیل نگهداری مهاجران در دریا محاکمه می‌شود، مشخص نیست که موفق به احراز این پست شود. او همچنین ممکن است با چالش رهبری در حزب خود روبرو شود، چرا که لیگ با کم‌تر از 10 درصد آرا به نتیجه افتضاحی دست یافت.

در رابطه با روابط با اتحادیه اروپا، تحلیل‌گران خاطرنشان می‌کنند ملونی با وجود تمام لفاظی‌های بدبینانه خود در برابر اتحادیه اروپا، لحن خود را در طول مبارزات انتخاباتی تعدیل کرد و با توجه به سرمایه‌های بادآورده اقتصادی که ایتالیا از بروکسل در صندوق های بهبودی کرونا دریافت می‌کند، فضای کمی برای مانور دارد. ایتالیا با حدود 191.5 میلیارد یورو، بزرگ‌ترین بخش از بسته بازیابی 750 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا را دریافت کرد و به اصلاحات و نقاط عطف سرمایه‌گذاری معینی که برای دریافت همه آن باید برسد، متعهد است.

با این حال، ملونی با دفاع از ویکتور اوربان، به عنوان رهبر منتخب مجارستان، از تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای تعلیق اختصاص 7.5 میلیارد یورو بودجه به این کشور به دلیل نگرانی در مورد عقب‌نشینی از روندهای دموکراتیک، انتقاد کرده است.

اشتیاق راست گراها

در این شرایط، بالاز اوربان، مدیر دفتر اوربان، از اولین کسانی بود که به ملونی تبریک گفت. وی در توییتی نوشت: «در این زمان‌های سخت، ما بیش از هر زمان دیگری به دوستانی نیاز داریم که دیدگاه و رویکرد مشترکی نسبت به چالش‌های اروپا داشته باشند».

حزب مارین لوپن، سیاستمدار راست‌گرای فرانسوی هم از این نتیجه به عنوان «درس تواضع» برای اتحادیه اروپا استقبال کرد. سانتیاگو آباسکال، رهبر حزب اپوزیسیون راست افراطی وکس اسپانیا هم در توییتی نوشت که ملونی «راه را برای اروپای سرافراز و آزاد از کشورهای مستقل نشان داده است که می توانند به نفع امنیت و رفاه همه همکاری کنند».

ملونی رهبر فراکسیون راستگرایان محافظه‌کار و تجدیدنظرطلب اروپایی در پارلمان اروپا است که برادران ایتالیا، حزب قانون و عدالت لهستان، وکس اسپانیا و دموکرات‌های سوئد را گرد هم می‌آورد.