ساناز نفیسی: به گزارش اکوایران، پس از پایان دور ارسال پاسخ های مکتوب تهران و واشنگتن، غرب با بررسی مفاد آخرین متن ارسالی تهران مدعی شد که روند رایزنی ها برخلاف تصور، ناامید کننده بوده است. این ادعا در شرایطی مطرح شد که تهران بارها تاکید کرده که ایران خواهان توافقی عادلانه است که به واسطه آن فشارها حاصل از تحریم های حداکثری برداشته شده و بستر لازم برای انتفاع ایران از مزایای تعریف شده در توافق جدید حاصل گردد. ایران همچنین خواهان تضمین است تا ایالات متحده این توان را نداشته باشد تا از توافق جدید خارج گردد. با این همه دولت بایدن اعلام کرده که قادر نیست بقای توافق جدید در دولت بعدی این کشور را تضمین کند؛ این مقوله در کنار شکاف های حاکم در کنگره و نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای نوامبر موجب شد تا گمانه زنی هایی درباره توقف رایزنی های برجامی تا بعد از این کارزار مطرح شود. اما حالا وب سایت آمریکایی فری بیکن به نقل از برخی از نمایندگان ادعای تازه ای را مطرح کرده مبنی بر به بن رسیدن رایزنی ها. ادعایی که هنوز توسط مقام های رسمی آمریکا تایید نشده است.

بن بست ادعایی

در طول روزهای گذشته مقامات ایرانی تلاش داشته اند در برابر موضوع احیای برجام لحن امیدوارانه ای را در پیش گیرند.. در شرایطی که ابراهیم رئیسی در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود در باب احیای برجام از خواست تهران مبنی بر دستیابی به توافق خوب و عادلانه گفت، حسین امیر عبداللهیان نیز در گفتگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از پیشرفت در فرایند رایزنی ها خبر داد و خاطر نشان کرد که توافق دست یافتنی است مشروط بر آن که طرف آمریکایی در این باره واقع بینانه برخورد کند.با این حال، وب سایت آمریکایی فری بیکن با انتشار گزارشی مدعی شده مقام های ارشد دولت بایدن دو هفته پیش در یک جلسه توجیهی محرمانه در باب تلاش ها برای احیای برجام و ارائه نسخه اصلاح شده توافق هسته ای 2015 از به بن بست رسیدن رایزنی ها خبر دادند؛ ادعایی که می تواند احتمال رسیدن به یک توافق جدید را به خطر بیاندازد.

thumbs_b_c_eba5c4b4f79e9d0d532ef1c301d9bba2

اوایل ماه جاری به نظر می رسید که توافق در دسترس است چرا که به واسطه بسته پیشنهادی ایالات متحده به ایران، قرار بر آن بود تا تحریم های اقتصادی به شکل قابل توجهی برداشته شود و مبلغی بالغ بر یک تریلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران آزاد شود.اما پس از ارسال پاسخ مکتوب ایران که در چارچوب آن بر سه مقوله بسته شدن پرونده تحقیقات پادمانی در باب ذرات اورانیوم ادعایی کشف شده در سه سایت اعلام نشده، ارائه تضمین مبنی بر این که آمریکا بار دیگر از توافق جدید خارج نشود و همچنین انتفاع کامل ایران از مزایای توافق جدید تاکید شده بود، غرب مدعی شد که در فرایند رایزنی ها به جای پیشرفت به جلو شاهد عقب گرد هستیم.

حالا این وب سایت آمریکایی با استناد به اظهارات دارل عیسی، نماینده کالیفرنیا -چهره ای جمهوری خواه که دو هفته پیش در این نشست محرمانه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حضور داشت- مدعی شد که رایزنی های هسته ای با ایران به بن بست رسیده است. عیسی در این باره به فری بیکن گفت: «دو هفته گذشته تصور بر آن بود که توافق حاصل خواهد شد، اما حالا مقام های دولت بایدن می دانند که توافق حاصل نمی شود و در باب چگونگی دستیابی بدان با چالش مواجه می شوند». به ادعای او نمایندگان دولت آمریکا درباره هرآنچه که می بایست درباره اش مذاکره شود، مذاکره کرده اند. با این همه ایران به ادعای این نماینده جمهوری خواه توافق پیشنهادی را قبول ندارد.

دور تازه تحریم ها

این خبر ادعایی در شرایطی رسانه ای شد که خبرگزاری رویترز اعلام کرد که وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی را علیه صادرات نفت ایران اعمال کرده است. به نوشته این خبرگزاری، این وزارتخانه روز پنجشنبه شرکت هایی واقع در چین و امارات را هدف تحریم های آمریکا قرار داده و مدعی است که این شرکت ها در صادرت نفت ایران مشارکتی فعال دارند.

176306

آنتونی بلینکن با انتشار بیانیه ای گفت که برای جلوگیری  از دور زدن تحریم ها، وزارت خزانه داری آمریکا دو شرکت حمل و نقل ژانگو و کشتی رانی دبلیو اس مستقر در چین را در لیست تحریم ها قرار داده اند. بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده با این اقدام، شرکت‌های صوری ایران در امارات، هنگ‌کنگ و هند را نیز هدف قرار داده است. وزیر خارجه آمریکا در ادامه بیانیه خود آورده است: «در زمانی که ایران درحال توسعه برنامه هسته‌ای خود است، ما به تسریع اعمال تحریم‌ها علیه نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران که ذیل برجام برداشته شده بودند، ادامه می‌دهیم. این اقدامات با هدف محدود کردن شدید صادرات نفت و محصولات پتروشیمی به‌طور منظم ادامه خواهند یافت». بلینکن در ادامه هشدار داد که اگر دیگران نمی‌خواهند هدف تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند، باید فورا به این‌گونه تبادلات خاتمه بدهند.

تاکید تهران بر توافق بهتر

در این شرایط، آن گونه که واشنگتن فری بیکن مدعی شده مقام های دولت بایدن به چشم انداز توافق جدید خوش بین نیستند. آنها به قانونگذاران گفتند: «ما یک سال و نیم با توسل به رویکردی خوب و میانجیگری روسیه رایزنی داشتیم. اما ایران خواهان توافق بهتری است. حال زمانی که دولت بایدن نمی خواهد امتیازهای بیشتری در اختیار ایران قرار دهد، توافقی حاصل نخواهد شد».

عیسی در گفتگو با فری بیکن مدعی شد که تهران خواهان امتیازهایی در باب تحریم های اساسی هستند؛ پلی که نه جمهوری خواهان و نه دموکرات ها اجازه عبور از آن را به ایران نخواهد داد. ایالات متحده مدعی است که مطالبات و امتیازهای ایران را قبول نخواهد کرد و از همین رو انتظار نمی رود با توجه به مواضع تهران، مذاکرات سازنده باشد. عیسی در همین راستا مدعی شد که نماینده های هر دو حزب خواهان اعلام بن بست رایزنی هستند نه توقف رایزنی ها. به ادعای او: «موضوعات تازه ای برای گفتگو وجود ندارد و در نهایت به نقطه ای رسیده ایم که زمان پذیرش بن بست فرا رسیده است». این ادعاها توسط یکی از منابع حاضر در این نشست محرمانه تایید شده است. فعلا سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال فری بیکن در باب محتوای این نشست، پاسخی نداده است. ند پرایس اوایل هفته مدعی شده بود که رایزنی ها با ایران در شرایط کنونی در موقعیت خوبی قرار ندارد.