به گزارش اکوایران، عراقی‌ها برای بزرگداشت سالگرد تظاهرات ضددولتی در سال 2019 در بغداد تجمع کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، صدها عراقی روز شنبه در میدان تحریر مرکزی بغداد گرد هم آمدند تا سالگرد ناآرامی‌های ضددولتی را که در سال 2019 در بحبوحه تدابیر امنیتی شدید و بن‌بست سیاسی طولانی در کشور، گرامی بدارند.

با افزایش نگرانی ها در مورد خطر خشونت خیابانی، نیروهای امنیتی ایست‌های بازرسی را در سراسر شهر مستقر کردند، پل‌ها و میدان‌ها را بستند و دیواره‌هایی را بر روی برخی از پل‌های منتهی به منطقه سبز -که مقر ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی است- ایجاد کردند.

EDDHSGSYEFK4POEKLPA6Z6QBBA

معترضان پرچم عراق را به اهتزاز درآوردند و شعار «ما می‌خواهیم رژیم را سرنگون کنیم» سر می‌دادند. لیث، یک معترض جوان از بغداد گفت: «ما در تظاهرات مسالمت‌آمیز امروز شرکت کردیم زیرا می‌خواهیم خواسته‌هایمان برآورده شود... ما امنیت، شغل و حقوق ساده خود را می خواهیم... ما اینجا نیستیم که بجنگیم یا خون بریزیم».

به گزارش خبرنگار رویترز که شاهد این حادثه بود، چند متر دورتر از میدان تحریر نیروهای امنیتی در تلاش برای متفرق کردن معترضان سنگ‌اندازی بودند که سعی داشتند دیواری را که پل جمهوری منتهی به دجله به منطقه سبز را مسدود کرده بودند، از سر راه بردارند و برای این کارگاز اشک‌آور پرتاب کردند. در بیانیه ارتش آمده که برخی از عناصر نفوذی با استفاده از کوکتل مولوتف و تفنگ های شکاری به نیروهای امنیتی حمله می کنند.

در سال 2019، تظاهراتی علیه دولت عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت، آغاز شد و تظاهرکنندگان خواستار بازنگری در نظام سیاسی بودند که آن را عمیقاً فاسد می‌دانند و اکثر مردم عراق را در فقر نگه می‌دارد. طی این اعتراضات بیش از 560 نفر، عمدتاً از تظاهرکنندگان غیرمسلح و همچنین اعضای نیروهای امنیتی، کشته شدند.

XJGJ6VQ3AFMUNAVVM2TI3YJ7RM

مهدی تحت فشار اعتراضات استعفا داد و این مسئله منتهی به انتخابات اکتبر گذشته شد که مقتدی صدر بزرگترین برنده انتخابات اکتبر گذشته بود، استعفا داد. صدر در ماه ژوئن، پس از شکست در نشکیل دولت تمام نمایندگان خود -تقریباً یک چهارم پارلمان- را مجبور به  استعفا کرد و به تظاهرات خیابانی متوسل شد که منجر به برخی از بدترین درگیری‌ها در این کشور در سال‌های اخیر شد.

گردهمایی روز شنبه ترس از ناآرامی و تنش بیشتر را در میان سیاستمداران تشنه قدرت برانگیخت که می‌تواند تشکیل دولت را پس از خروج صدر از سیاست در پایان ماه اوت بیشتر به تاخیر بیاندازد. چهار موشک روز چهارشنبه همزمان با تشکیل پارلمان به منطقه سبز اصابت کرد و هفت پرسنل امنیتی زخمی شدند و چهار موشک دیگر که از شرق بغداد شلیک شد روز پنجشنبه به اطراف منطقه اصابت کرد.