به گزارش اکوایران، «نمایش قدرت بولسونارو»، «تور یک هفته ای بلینکن»، «موج اعتراضات از هرات تا کابل»، «ارسال سامانه های موشکی پیشرفته به اوکراین» و «شلیک موشک بر فراز ژاپن» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

نمایش قدرت بولسونارو!

ژائیر بولسونارو با نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری ثابت کرد که جناح راست در برزیل همچنان نیرویی قدرتمند است. در شرایط کنونی بولسونارو و رقیبش لولا داسیلوا سه هفته فرصت دارند تا برای دور دوم انتخابات نامزد این انتخاب شوند. به نوشته آسوشیتدپرس، دو نامزد ریاست جمهوری برزیل در دور نخست انتخابات توانستند بیش از 90 درصد آرای مورد نیاز خود را به دست بیاورند. داسیلوا تنها 1.6 درصد تا پیروزی مطلق فاصله داشت.

در شرایط کنونی تحلیلگران سیاسی بر این باورند که بولسورنارو به دنبال بهره برداری از نمایش قدرت غیر منتظره جناح راست به عنوان یک کل برای جلب حمایت سیاتمدارانی است که به دنبال اتحادهای سودمند هستند در حالی که داسیلوا با میانه روها در ارتباط است تا بدین طریق در بالاترین سطح تعریف شود. انتخابات ریاست جمهوری مشخص می کند که آیا یک چپ گرا سکان چهارمین دموکراسی بزرگ جهان را در دست می گیرد یا بولسونارو با برنامه های راست گرایانه اش بار دیگر به قدرت باز می گردد.براساس داده های نظرسنجی ها داسیلوا در قیاس با رقیبش در موقعیت بالاتری قرار داشت و از همین رو این انتظار می رفت تا در دور نخست پیروز کارزار شود. اما بولسونارو با پنج فاصله کم تر از رقیب مانع شد و زمینه را برای برگزاری دور دوم کارزار در 30 اکتبر فراهم کرد.به باور کارلوس ملو، استاد علوم سیاسی، راست افراطی در رقابت های ریاست جمهوری و ایالتی مقاومت زیادی نشان داده است.حالا داسیلوا می گوید این مقاومت را در هم می شکند.

تور یک هفته ای بلینکن کلید خورد؛ هراس از نزدیکی دو همسایه چپ

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده سفر یک هفته ای اش به آمریکای لاتین را آغاز کرده ست و دیپلمات ارشد این کشور برای اولین بار در کلمبیا با رئیس جمهوری جدید سوگند خورده و جناح چپ این کشور دیدار دارد. بلینکن در هفته جاری به کلمبیا، شیلی و پرو سفر خواهد کرد و در نشست وزرا حضور خواهد داشت تا در باب چالش های منطقه ای از جمله مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، بهبودی پس از همه گیری، تغییرات آب و هوایی و بحران ونزوئلا گفتگو داشته باشند. به نوشته خبرگزاری الجزیره، بلینکن با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: به کلمبیا سفر خواهم تا بر شراکت حیاتی و قدرتمند مان تاکید کنم.

شواهد نشان می دهد که ایالات متحده قصد دارد تا روبط خود با کلمبیا را حفظ کند. کلمبیا و آمریکا چندین دهه شراکتی استراتژیک در باب طیفی از موضوعات داشتند که مهم ترین آن امنیت و جنگ با مواد مخدر بود. اما رهبر کلمبیا  صراحتا اعلام کرده است که جنگ علیه مواد مخدر شکستی بوده است که پیامدهای بزرگ و چشم گیری را برای آمریکای لاتین به دنبال داشته است. او امیدوار است که واشنگتن بخشی از بودجه مورد استفاده در این مبارزه را در جهت توسعه محلی هزینه کند.در شرایط کنونی پترو، رئیس جمهوری جدید کلمبیا برای احیای روابط دیپلماتیک با دولت نیکلاس مادورو خیز برداشته است. در همین راستا یکی از مقام های دفاعی سفارت آمریکا از هراس دولت بایدن در باب نحوه رویکرد رئیس جمهوری کنونی کلمبیا با کشورهای چپ آمریکای لاتین خبر داد، بالاخص آن که پترو به شکلی ضمنی هکاری دفاعی با ایالات متحده را هم رد کرده است.

اعتراض ها از هرات تا کابل به خشونت کشیده شد

زهرا موسوی، استاد دانشگاه با پوشیدن ردای بلند سیاه و ماسک بر صورت در خیابان های شهر باستانی مزار شریف راهپیمایی کرد به معترضان دیگر در کابل پیوست تا بدین طریق حملات پی در پی علیه اقلیت مسلمان شیعه را محکوم کند. او پلاکارد بزرگی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود« آزادی». این اعتراض در حالی انجام شد که در گروه های واتس اپ و رسانه های اجتماعی، موسوی و دیگر دانشگاهیان و فعلان بسیج شدند تا خشونت بی امان بر هزاره ها و همچنین محدودیت های تحمیلی علیه زن ها و اقلیت ها را محکوم کنند.همزمان دانشجویان در سراسر شهرهای افغانستان در اعتراض به حمله انتحاری تروریستی به مرکز آموزشی کابل، به خیابان ها آمدند. معترضان همچنین خواستار بازگشایی دبیرستان های دخترانه در افغانستان شدند که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در سال گشته، بسته شده اند. معترضان می گویند ما صدای خود را برای عدالت و برابری بلند می کنیم و خواهان حق کار، تحصیل و زندگی آزاد برای زنان هستیم. تظاهرات مسالمت آمیز با واکنش تند طالبان روبرو شدو به گفته شاهدان نیروهای امنیتی برای هشدار به معترضان تیراندازی کردند. در ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نیز شاهد آن هستیم که پلیس از هرات تا کابل با توسل به خشونت تلاش کردند تا معترضان را متفرق کنند.

ارسال سامانه های موشکی پیشرفته به اوکراین

ایالات متحده به زودی چهار سامانه موشکی پیشرفته دیگر را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد؛ تجهیزاتی که به ارتش این کشور در جنک با روسیه کمک بسیاری خواهد کرد. آسوشیدتدپرس به نقل از مقام های آمریکایی نوشته که سامانه های موشکی توپخانه با تحرک بالا موسوم به HIMARS، بخشی از بسته تازه 625 میلیون دلاری خواهد بود.این اولین باری است که ایالات متحده سامانه های موشکی این چنینی را از اواخر جولای به اوکراین ارسال کرده است. تعداد سامانه های ارسالی تاکنون به 20 فروند رسیده است.

ایالات متحده همچنین در هفته های اخیر نیز از طریق یک برنامه جداگانه- ابتکار کمک امنیتی اوکراین- بودجه ارائه کرده است. بنابراین امکان خرید 18 HIMARAS دیگر را از طریق قرادادی بلند مدت هموار نموده است. بودجه موسوم به USAI به عنوان بخشی از تلاش ایالات متحده و متحدان غربی برای اطمینان از آموزش و تجهیز نیروهای اوکراین برای دفاع از کشورشان در سال های آینده تلقی می شود. با این همه اجرای این قرارداد چند سال طول می کشد. از همین رو انتظار می رود نخستین بسته کمکی شامل مهمات و تجهیزات دیگر برای سربازان اوکراین ارسال گردد.

متحدان آمریکا در تیررس موشک های هسته ای «اون»

کره شمالی یک موشک بالستیک میان برد را بر فراز ژاپن شلیک کرد و آزمایش تسلیحاتی که برای حمله به اهداف کلیدی متحدان منطقه ای ایالات متحده طراحی شده بود را گسترش داد. به نوشته آسوشیدتدپرس، این مهم ترین آزمایش موشکی کره شمالی از ژانویه است که در جریانش موشک میان برد هواسونگ- 12 را با قابلیت رسیدن به قلمرو گوام آمریکا پرتاب کرده بود. همچنین از سال 2017، این نخستین باری است که یک موشک کره شمالی بر فراز ژاپن پرواز کند.

دفتر نخست وزیری ژاپن اعلام کرد که حداقل یک موشک پرتاب شده از کره شمالی بر فراز این کشور پرواز کرده و گمان می رود در اقیانوس آرام فرود آمده باشد. مقام های ژاپنی برای ساکنان مناطق شمال شرقی یک هشدار جی صادر کردند تا ساختمان های اطراف تخلیه شوند؛ این نخستین هشدار از سال 2017 قلمداد می شود. قطارها به طور موقت در مناطقی از ژاپن متوقف شدند.فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت: شلیک و در ادامه پرتاب های اخیر از جانب کره شمالی، رفتاری بی ملاحظه است و من به شدت آن را محکوم می کنم. به گفته او شورای امنیت ملی برای بررسی این وضعیت تشکیا جلسه داده است.