به گزارش اکوایران، «تاکید بر حل و فصل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران» ، «هشدار تهران به اروپا»، «عدم فعال شدن بند پنجم اساسنامه ناتو علیه جمهوری اسلامی» و «خشم واشنگتن از توافق اوپک پلاس» سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذته را تشکیل داده اند.

دیپلماسی فعلا کارساز نیست!

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران بار دیگر ادعا کرد ایالات متحده اجازه دسترسی جمهوری اسلامی ایران به سلاح اتمی را نمی دهد. کربی مدعی شده که واشنگتن این کار را از مسیر دیپلماسی دنبال خواهد کرد، با این حال او متذکر شده به نظر می‌رسد دیپلماسی در حال حاضر کارساز نیست.

هشدار به اروپا

طی تماس تلفنی شب گذشته میان حسین امیرعبدالهیان، وزیر امورخارجه ایران و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه اخیرا توافقات خوبی در مورد همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی  به عمل آمده، ضمن تشکر از تلاش سازنده جوزپ بورل و انریکه مورا نسبت به گفتگوهای رو به پیشرفت در نیویورک و وین پیرامون احیای برجام ابراز رضایت کرد. همچنین امیرعبداللهیان با اشاره به حوادث اخیر خطاب به بورل گفت: «ما مطالبات مسالمت‌آمیز را حق مردم می‌دانیم و همواره به آن توجه می‌کنیم، اما صف آنها از اغتشاشگرانی که آمبولانس‌ها را به آتش می‌کشند، بانک و اماکن عمومی را تخریب می‌کنند و با سلاح سرد و گرم به مردم و پلیس حمله می‌کنند یا به اقدامات تروریستی مبادرت می‌ورزند، کاملا جداست و با آشوبگران و تروریست‌ها مطابق با قانون برخورد قاطعی خواهیم کرد». امیرعبداللهیان هشدار داد: «اگر اتحادیه اروپا بر اساس اتهامات بی‌اساس و در جهت ترغیب آشوبگران و تروریست‌هایی که جان و مال مردم ایران را هدف قرار داده‌اند اقدام سیاسی شتابزده‌ای کند، به آن پاسخ متقابل می‌دهیم».

جوزپ بوررل نیز در پاسخ از پیشرفت های صورت گرفته در مذاکرات لغو تحریم‌ها ابراز خرسندی و بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق تاکید کرد. او گفته اتحادیه اروپا آماده هر گونه همکاری برای نیل به توافق است و توافقات اخیر میان ایران و آژانس را امیدوار کننده و گام مهمی در مسیر توافق وین خواند. بنا بر روایت خبرگزاری ایرنا، بورل همچنین اظهار داشت، می پذیرم که آشوب و تروریسم موضوعی است که با اعتراضات مسالمت آمیز که باید پاسخ مناسبی به آن داده شود، تفاوت دارد. او افزود: «در صدد نیستیم روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل شود».

تصمیم به فعال کردن بند پنجم نداریم

«ادی راما»، نخست‌وزیر آلبانی گفته حملات سایبری منتسب به ایران به حدی فلج‌کننده بوده که دولت این کشور فعال کردن ماده ۵ ائتلاف ناتو را در نظر گرفت، اما تصمیم گرفت این کار را انجام ندهد. جمهوری اسلامی هر گونه مداخله در این زمینه را پیش از این رد کرده و حوادث در پی آن را -از جمله اخراج سفیر ایران از تیرانا- را توطئه ای سیاسی خوانده بود.

بنا بر نوشته پولیتیکو، چنانچه این کار انجام می‌شد، این نخستین بار بود که یک عضو ناتو به دلیل حملات سایبری ماده ۵ را فعال می‌کرد؛ اقدامی که تمامی اعضای آن ائتلاف را در تقابل با ایران قرار می‌داد.ادی راما گفته کشورش در نهایت تصمیم گرفته این ماده را فعال نکند. او به اینکه بررسی این ماده تا چه حد جدی بوده و تا چه مدت ادامه داشته اشاره‌ای نکرد. نخست‌وزیر آلبانی گفت: «من برای دوستان و متحدانمان بیشتر از آن ارزش قائل هستم که بگویم آنها باید چه کاری انجام بدهند. ما همیشه در تصمیم‌هایمان احتیاط می‌کنیم خیلی متواضع باشیم.»

خشم واشنگتن از توافق اوپک پلاس

توافق روز گذشته اعضای گروه اوپک‌ پلاس مبنی بر کاهش ۲ درصدی تولید نفت خشم مقامات آمریکایی را برانگیخت. بر اساس این توافق، روزانه ۲ میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌‌شود؛ سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع پوتین و ماشین‌ جنگ کرملین تمام خواهد شد. قیمت نفت که تنها ۳ ماه پیش و در بحبوحه جنگ اوکراین به مرز بشکه‌ای ۱۲۰ دلار رسیده بود، در حال حاضر و در پرتو نگرانی‌ها از رکود جهانی و همچنین بالارفتن نرخ بهره در آمریکا و تقویت دلار به مرز ۹۰ دلار رسیده است. 

مقامات آمریکایی پیش‌تر گفته بودند یکی از دلایل پایین نگه داشتن قیمت نفت، محروم کردن مسکو از درآمدهای نفتی است. کاخ‌سفید در واکنش به کاهش تولید نفت اعلام کرد که جو بایدن گزینه آزاد کردن میزان بیشتری از ذخیره نفت استراتژیک آمریکا با قیمت پایین‌تر را تحت بررسی دارد. احتمال داده می‌شود آمریکا ۱۰ میلیون بشکه از ذخیره نفتی خود را ماه آینده روانه بازار کند. کارن ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید هم اقدام اوپک پلاس را همسویی با روسیه دانسته است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز با اشاره به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید گفته ایالات متحده باید وابستگی کمتری به اوپک پلاس و تولید کنندگان خارجی نفت داشته باشد.

پیشروی در شرق

کی‌یف در روز چهارشنبه مدعی کسب پیروزی‌هایی در برابر ارتش روسیه در شرق اوکراین شد. در همین حال مسکو متعهد به بازپس‌گیری مناطقی شد که در نبرد با نیروهای اوکراینی از دست داده است. نیروهای اوکراینی که با سلاح‌های غربی تجهیز شده‌اند در هفته‌های اخیر نیروهای روس را از محدوده شهرها و روستاهای شرق و جنوب اوکراین وادار به عقب نشینی کرده‌اند. کی‌یف مدعی است که بر خرسون جنوبی مسلط شده و تقریبا کنترل همه منطقه خارکیف غربی را نیز در اختیار گرفته است. این موضوع راه را برای پیشروی نیروهای اوکراینی به مقر جدایی‌طلبان در لوهانسک هموار می‌کند. سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک، با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که چند شهر کوچک در این منطقه آزاد شده است و افزود: «عملیات آزادسازی منطقه لوهانسک آغاز شده است.»

در این شرایط، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در روز چهارشنبه سند الحاق چهار منطقه اوکراین از جمله لوهانسک به روسیه را امضا کرد.  همزمان با تکمیل تشریفات اداری الحاق چهار منطقه لوهانسک، دونتسک، خرسون و ژاپوریژیا توسط پوتین، کرملین اعلام کرد که هیچ تناقضی بین عقب‌نشینی نیروهای روسیه و تعهد پوتین مبنی بر الحاق همیشگی این مناطق به خاک روسیه وجود ندارد. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است که دور هشتم و جدید تحریم‌ها علیه روسیه را در دست بررسی دارد. 

پرتاب ششمین موشک طی ده روز از سوی پیونگ یانگ

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد نظامیان پیونگ‌یانگ بار دیگر موشک بالستیک به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کرده‌اند. این ششمین آزمایش موشکی ارتش کره شمالی طی ده روز اخیر است که به افزایش بی‌ثباتی و تنش‌ها بین پیونگ‌یانگ با کره جنوبی، ژاپن و آمریکا دامن زده است. این در حالی است که بامداد چهارشنبه نظامیان آمریکا و کره جنوبی در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی، ۴ فروند موشک سطح به سطح، به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) پرتاب کردند.

روز سه‌شنبه بود که به گفته سازمان‌های نظامی سئول و توکیو، کره شمالی موشک بالستیک میان‌بردی را شلیک کرد که ۴ هزار کیلومتر را به مدت ۲۰ دقیقه در ارتفاع یک هزار کیلومتری پرواز کرد. بعد از آن، نخست‌وزیر ژاپن و رئیس جمهور کره جنوبی ضمن محکوم کردن شلیک خطرناک موشک توسط کره شمالی، گفتند پاسخ محکمی را به این خطرآفرینی‌های پیونگ‌یانگ خواهند داد. وزارت خارجه کره شمالی بامداد پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت که شلیک موشک‌های این چند روز، «اقدامات متقابل» در واکنش به رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا با کره جنوبی و ژاپن در منطقه است. بر اساس این بیانیه: «ما در حال نظارت بر تهدیدهای جدی آمریکا برای ثبات وضعیت در شبه‌جزیره کره و اطرف آن، از طریق استقرار مجدد ناوگروه تهاجمی در آب‌های نزدیک خود هستیم».