به گزارش اکوایران، "خط و نشان ناتو برای پوتین"، "فصل تازه تنش در روابط ریاض و واشنگتن"، "آماده باش سئول و افزایش هشدارها درباره قابلیت‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ"، "هشدار نسبت به تهدید امنیتی چین"، "قمار اردوغان در لیبی" و "خیز پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ناتو برای پوتین خط و نشان کشید

ناتو روز سه شنبه مسکو را خطاب قرار داد و گفت که به دلیل حمله به زیرساخت های حیاتی متحدان با پاسخی متحد و مصمم روبرو خواهد شد. این نهاد اعلام کرد که فعل‌وانفعال‌های نیروهای هسته‌ای روسیه را از نزدیک زیر نظر دارد، بالاخص آن که این کشور در حال شکست در میدان نبرد اوکراین است. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از نشست دو روزه وزاری دفاع ائتلاف غرب در بروکسل گفت که هیچ تغییری در موضع هسته ای روسیه دیده نشده با این همه اعضای این نهاد هوشیار هستند. او در یک کنفرانس خبری خاطر نشان کرد: روسیه در حال شکست در میدان جنگ است. این دیدگاه توسط جولیان اسمیت، سفیر ایالات متحده در ناتو نیز تکرار شد. او در یک نشست آنلاین گفت: پوتین در مسیر رسیدن به اهداف استراتژیک خود در زمین شکست خورده و این موضوع برای شخص او  از زمان آغاز این جنگ تکرار شده است.

فارغ از این اخطارها، این ائتلاف قرار است هفته آینده مانور آمادگی هسته‌ای سالانه‌اش را برگزار کند؛ مانوری که در جریان آن نیروهای هوایی ناتو استفاده از بمب های هسته ای ایالات متحده مستقر در اروپا را با پروزاهای آموزشی به نمایش خواهند گذاشت، بدون آن که پرتابی انجام شود. به گفته استولتنبرگ، لغو رزمایش ها به دلیل جنگ در اوکراین یک سیگنال بسیار اشتباه بود. روسیه تهدیدهای پنهانی مبنی بر استفاده از تسلیحات هسته ای علیه اوکراین را مطرح کرده است؛ اوکراینی که در 24 فوریه در جریان عملیات ویژه با هدف غیر نظامی کردن، هدف حمله قرار گرفت.

به گفته دبیر کل ناتو: این رزمایش تمرینی است برای اطمینان از این که بازدارندگی هسته ای ما ایمن، مطمئن و موثر باقی می‌ماند. به باور او قدرت نظامی ناتو بهترین راه برای جلوگیری از تشدید تنش است.دبیر کل ناتو همچنین متعهد شد که در پاسخ به حمله به خطوط گاز نورد استریم، حراست از زیرساخت های حیاتی تقویت می‌شود و ناتو حضور خود را در دریای بالتیک و دریای شمالی با داشتن بیش از 30 کشتی یا پشتیبانی جنگده ها و فعالیت های زیردریایی دو برابر کرده است. این تهدید در حالی مطرح شد که هنوز مشخص نیست چه کسی پشت حمله به خطوط لوله نورد استریم قرار دارد. دبیر کل ناتو در ادامه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس را خطاب قرار داد و از او خواست تا از همدستی با پوتین برای درگیری غیر قانونی در کشوری دیگر دست بردارد. لوکاشنکو گفته بود که در پاسخ به تهدیدی آشکار برای بلاروس از جانب کی یف و حامیان غربی اش به سربازان خود دستور داده تا در کنار نیروهای روس در نزدیکی اوکراین مستقر شوند. کارشناسان نظامی این را تلاشی بالقوه برای کشتن نیروهای اوکراینی می دانند.

فصل تازه تنش در روابط ریاض و واشنگتن؟

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که پس از آن که اوپک پلاس هفته گذشته تصمیم خود مبنی بر کاهش تولید نفت را اعلام کرد، جو بایدن در حال ارزیابی دوباره روابط آمریکا با عربستان سعودی است. کربی در مصاحبه با خبرگزاری سی ان ان گفت: من فکر می کنم رئیس جمهوری آمریکا بسیار روشن گفته است که این رابطه ای است که ما باید بار دیگر آن را ارزیابی کنیم، حالا مطمئنا با توجه به تصمیم تازه اوپک، تصور می کنم زمان بازبینی این رابطه فرا رسیده است. کربی افزود: بایدن مایل به همکاری با کنگره در باب روابط آینده آمریکا با عربستان است.

پیشتر باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجه سنا گفته بود که این کشور خواستار توقف همکاری با عربستان سعودی از جمله فروش بیشتر سلاح به این کشور است.او این پادشاهی را تهدید کرد که به جنگ روسیه در اوکراین کمکی نکند. این تهدید در حالی مطرح شد که اوپک پلاس هفته گذشته تصمیم خود را مبنی بر کاهش تولید نفت را اعلام کرد.کربی گفت که جو بایدن از تصمیم اوپک پلاس ناامید شده است و تلاش دارد تا بدون هدر دادن زمان با کنگره درباره بازتعریف روابط واشنگتن و ریاض گفتگو داشته باشد. کربی افزود: این موضوع صرفا مرتبط با جنگ در اوکراین نیست بلکه به منافع ملی و امنیت ایالات متحده نیز مربوط است. 

همزمان با آماده باش سئول؛ افزایش هشدارها درباره قابلیت های هسته ای پیونگ یانگ

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که می تواند انواع موشک هایی را که کره شمالی در رگبار حملات هسته ای شبیه سازی شده اخیر علیه رقبای خود پرتاب کرده است را شناسایی و رهگیری کند هرچند معتقد است که برنامه هسته ای پیشرفته همسایه شمالی یک تهدید امنیتی جدی است. بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیدتدپرس، کره شمالی از تمرین های پرتابی دو هفته ای این کشور که شامل موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، هواپیماهای جنگی و سایر تجهیزات به اهداف کره جنوبی و ایالات متحده خبر داده بود. پیونگ یانگ گفته که این رزمایش هشداری به سئول و واشنگتن است؛ دو بازیگری که رزمایش دریایی مشترک خطرناک با حضور یک ناو هواپیمابر آمریکایی برگزار کردند.

همزمان سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی تهدیدهای هسته ای کره شمالی را جدی توصیف کرد و به خبرنگاران گفت که سامانه دفاع موشکی کره جنوبی قادر به شناسایی و رهگیری سامانه های تسلیحاتی است که کره شمالی گفته است در رزمایش های خود بسیج می کند.

علیرغم این هشدارها، برخی از ناظران گفته اند که بخشی از تسلیحات جدید توسعه یافته کره شمالی چون موشک KN-23با اگوبرداری از موشک اسکندر روسیه و یک موشک مافوق صوت است که ممکن است بتواند کره جنوبی و ایالات متحده را هدف قرار دهد.به باور این گروه اگر کره شمالی چندین موشک را به طور همزمان از سایت های مختلف پرتاب کند، رهگیری پیشاپیش پرتاب ها و خنثی کردن آنها برای متحدان دشوارتر خواهد بود.

تهدید امنیتی چین را مهار کنید

رئیس آژانس اطلاعات سایبری بریتانیا چین را به تلاش برای بازنویسی قوانین امنیت بین المللی متهم کرد و گفت پکن از نفوذ اقتصادی و فن آوری خود برای سرکوب در داخل و کنترل خارج استفاده می کند. به نوشته آسوشیدتدپرس، این نهاد اطلاعاتی هشدار داد که علیرغم وقوع جنگ در اروپا، از زمان حمله روسیه به اوکراین، قدرت رو به رشد چین به یک مسئله مرتبط با امنیت ملی تبدیل شده که مقابله با آن آینده ما را مشخص خواهد کرد.

جرمی فلمینگ، رئیس این نهاد در جریان سخنرانی عمومی بی سابقه در اندیشکده Royal United Services مدعی شد که مقام های کمونیستی پکن می خواهند از طریق شکل دادن به اکوسیستم های فن آوری جهان به مزیت استراتژیک دست یابند. او گفت: زمانی که صحبت از فن آوری به میان می آید، اقدام های با انگیزه سیاسی دولت چین یک مشکل امنیتی جدی است که باید آن را بپذیریم و به آن بپردازیم. این به این دلیل است که تعریف امنیت ملی را به مفهومی گسترده تر تغییر می دهد. فن آوری نه تنها به فضایی برای فرصت ها، رقابت ها و همکاری ها تبدیل شده، بلکه میدان جنگی است برای کنترل ارزش ها و نفوذ. او در نهایت استدلال کرد که سیستم تک حزبی در پکن به دنبال کنترل جمعیت چین است و کشورهای دیگر را به عنوان دشمنان بالقوه یا  مشتری بالقوه می بیند که باید مورد تهدید، رشوه یا اجبار قرار بگیرند.

قمار اردوغان در لیبی؛ رویارویی دولت های رقیب

اردوغان از توافق اخیر خود با دولت مستقر در طرابلس خبر داد و گفت که ترکیه برای یافتن هیدروکربن ها در آب‌های لیبی اقدام می کند. به نوشته بلومبرگ، اردوغان انتقادهای اروپا مبنی بر دخالت ترکیه در خاک لیبی برای گسترش همکاری ها در حوزه انرژی با یکی از دو دولت رقیب در این کشور شمال آفریقا را رد کرده است. آنکارا و دولت عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر لیبی هفته گذشت پیمانی را امضا کردند که براساس آن تلاش های مشترک برای اکتشاف نفت و گاز طبیعی تسریع می شود و به مناقشه ها بر سر ادعای مالکیت دریایی دامن می زند. با این همه فتحی بشاغا که ریاست دولت رقیب را عهده دار است، توافق را رد کرد و گفت دبیبه حق امضای قرارداد با قدرت های خارجی را ندارد.

ترکیه به دنبال سرمایه گذاری در خارج از نفوذ خود بر دولت طرابلس برای تامین انرژی مورد نیازش استفاده می کند و همچنین تلاش دارد تا ظرفیت خطوط لوله طبیعی ترانس آناتولی را که گاز آذربایجان را طریق ترکیه به اروپا می رساند، به 32 میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد. اردوغان  اواخر روز دوشنبه پس از پایان جلسه کابینه از افزایش ظرفیت همکاری اش با آذربایجان خبر داد و این رابطه را حیاتی خواند. او با اشاره به توافقی که با لیبی امضا کرده تاکید کرد که حوزه جدیدی از همکاری در زمینه استخراج نفت و مشتقات از فلات قاره تعریف شده است. اتحادیه اروپا می گوید این توافق حقوق حاکمیت کشورهای ثالث را نقض کرده و با قوانین بین الملل در تضاد است. یونان، قبرس و مصر نیز توافق ترکیه را تلاشی وقیحانه برای تسلط بر آب های مورد مناقشه توصیف کردند.

خیز پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور 

دفتر محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در اقدامی غافلگیر کننده که تلاشی برای پایان دادن به ماه ها بن بست سیاسی تلقی می شود، اعلام کرد که پارلمان عراق روز پنجشنبه برای انتخاب رئیس جمهوری جدید تشکیل جلسه می دهد. به نوشته الجزیره، عراق پیش از این سه تلاش ناموفق در سال جاری برای انتخاب رئیس دولت جدید از 7 فوریه تا 30 مارس داشت.حالا الحلبوسی  گفته که جلسه پارلمان یک دستور کار دارد و آن انتخاب رئیس جمهور است. عراقی ها آخرین بار در 10 اکتبر 2021 در انتخابات عمومی زودهنگام به دلیل موج اعتراض های گسترده علیه فساد، بیکاری و زیرساخت های فرسوده پای صندوق رای رفتند. مقتدی صدر در جریان این کارزار توانست اکثریت نسبی آرا را از آن خود کند اما قادر به تشکیل دولت نشد.بعد از آن الصدر خواهان آن شد تا صدری ها استعفا دهند و از سیاست کناره گیری کنند، تصمیمی که زمینه ساز دور تازه ای از خشونت ها در عراق شد. مقتدی صدر ابتدا به دنبال تشکیل اکثریت پارلمانی از طریق اتخاد با احزاب کرد و سنی ها شد، اما شکست خورد.ریاست جمهوری در عراق پستی تشریفاتی است اما رای به رئیس جمهوری جدید گامی کلیدی در روند سیاسی این کشور محسوب می شود زیرا رئیس جمهور از نامزد بزرگ ترین بلوک پارلمانی برای تشکیل دولت دعوت می کند. براساس تقسیم قدرت و جلوگیری از درگیری های فرقه ای، رئیس جمهوری عراق باید کرد باشد با این همه اختلاف میان احزاب کرد اقلیم کردستان مانع از انتخاب رئیس جمهوری شده است.گفته می شود رایزنی ها میان جریان های کرد بالاخص با اتحادیه میهنی کردستان آغاز شده اما به نتیجه ای نرسیده است.