به گزارش اکوایران،  لیز تراس روز پنجشنبه گفت که از سمت نخست وزیری بریتانیا استعفا می دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، لیز تراس روز پنجشنبه اعلام کرد از سمت نخست وزیری بریتانیا استعفا می دهد، زیرا تنها شش هفته بعد از رسیدن به این مقام، به دلیل برنامه اقتصادی خود بازارهای مالی را متلاطم کرد، هزینه های زندگی رای دهندگان را بالا برد و بسیاری از اعضای حزب خود را خشمگین کرد. 

حزب محافظه کار که اکثریت پارلمان را در اختیار داشته و نیازی به برگزاری انتخابات سراسری تا دو سال دیگر ندارد، تا 28 اکتبر رهبر جدیدی را انتخاب خواهد کرد. این رقابت احتمالاً ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق را در مقابل پنی موردانت قرار می دهد، اما همچنین می تواند شاهد بازگشت بوریس جانسون، نخست وزیر سابق باشد، که در ماه ژوئیه  وزرای او به طور دسته جمعی استعفا دادند تا او را از قدرت کنار بگذارند.

تراس در بیرون از دفتر شماره 10 خود در داونینگ استریت، پذیرفت که اعتماد حزبش را از دست داده است و گفت که هفته آینده از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.  بدین ترتیب صدارت او، کوتاه‌ترین مدت نخست‌وزیری در تاریخ بریتانیا خواهد شد.  تراس که تنها شوهرش او را همراهی می‌کرد و دستیارانش و وزرای وفادارش غایب بودند، گفت: «بنابراین من با اعلیحضرت پادشاه صحبت کردم تا به او اطلاع دهم که از رهبری حزب محافظه‌کار استعفا می‌دهم».

GettyImages-1244099952-scaled

تراس چهارمین نخست‌وزیر بریتانیا در شش سال گذشته است که در ماه سپتامبر برای رهبری حزب محافظه‌کار تنها توانست حمایت حدود یک سوم قانون‌گذاران این حزب را بدست بیاورد. او وعده کاهش مالیات را داده بود که از طریق استقراض، مقررات زدایی و گردش شدید به سمت راست در مسائل فرهنگی و اجتماعی تامین می شد.

او که در 6 سپتامبر منصوب شد، هفته گذشته مجبور شد وزیر دارایی و نزدیکترین متحد سیاسی خود، کواسی کوارتنگ، را برکنار کند و تقریباً تمام برنامه های اقتصادی خود را پس از اینکه برنامه های آنها برای کاهش گسترده مالیات بدون بودجه باعث سقوط پوند و اوراق قرضه بریتانیا شد، کنار گذاشت. بدین ترتیب جایگاه او در حزب محافظه کار به شدت سقوط کرد.

روز چهارشنبه با استعفای وزیر کشور، او دومین وزیر از چهار وزیر ارشد دولت را از دست داد و در حالی که تلاش می کرد از سابقه خود در پارلمان دفاع کند با خنده حضار مواجه شد و احساس کرد منازعات کنونی هرج و مرج در وست مینستر را عمیق تر می کند.

مشاهده نخست‌وزیر منفور دیگری که از سمت خود برکنار می‌شود، نشان می‌دهد که از سال 2016 و خروج از اتحادیه اروپا، نبردی را برای هدایت کشور به راه افتاده و سیاست بریتانیا تا چه اندازه بی ثبات شده است.

از جمله کسانی که انتظار می رود برای این نقش نامزد شوند، ریشی سوناک است، که پس از کمک به شورش تابستانی علیه جانسون، همچنان در میان اعضای از حزب محافظه کار محبوبیت زیادی ندارد.  پنی موردانت، وزیر دفاع سابق نیز می تواند همراه با سوئلا براورمن، وزیر کشور که روز چهارشنبه استعفا داد، نامزد شود. جانسون که هنوز با تحقیقاتی مبنی بر گمراه کردن پارلمان پس از برگزاری یک سری مهمانی در دوران قرنطینه کووید-19 توسط او و کارکنانش مواجه است، ممکن است نامزد شود. یکی از قانونگذاران محافظه کار، جیمز دادریج، در توییتر گفت: «امیدوارم رئیس از تعطیلات خود لذت برده باشد. زمان بازگشت است.مشکلات کمی در دفتر نخست وزیری وجود دارد که نیاز به رسیدگی دارند».

یک نظرسنجی در اوایل این هفته نشان داد که اکثر اعضا خواهان بازگشت جانسون بودند، اما فعلا سوناک شانس اول است. 

تراس، با عنوان نخست‌وزیری با کوتاه‌ترین دوره تصدی وارد کتاب‌های تاریخ می‌شود و جایگزین جورج کنینگ می‌شود که در سال ۱۸۲۷ درگذشت و ۱۱۹ روز این نقش را بر عهده داشت. سقوط سریع تراس، به عنوان آخرین نمونه از آشفتگی حاکم بر وست مینستر رخ داد، بسیاری از قانونگذاران محافظه کار را بر آن داشت تا آشکارا از وضعیت موفق ترین حزب سیاسی بریتانیا ناامید شوند. حزب اصلی اپوزیسیون کارگر - و بسیاری از رای دهندگان - خواستار برگزاری انتخابات سراسری شده اند.

کلی راجرز 50 ساله در خارج از داونینگ استریت به رویترز گفت: «او رای حزب را دیگر ندارد و مطمئنا تصمیمات سیاسی او خواسته هیچ یک از مردم بریتانیا نبود. پس این درست است و او باید برود. اما به همان اندازه، او فقط نمادی از حزب خود است - این یک هرج و مرج مطلق است».