به گزارش اکوایران، "توافق بر سر دور تازه تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران"، "واکنش تند به ادعاها درباره پهپادهای ایرانی"، "اتهامات جدید آمریکا علیه ایران و روسیه"، "هشدار تهران نسبت به خط قرمزهای ژئوپلتیکی"، "اجماع بی‌سابقه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان"، و "آینده دولت در بریتانیا" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

توافق بر سر دور تازه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

 نماینده جمهوری چک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، اعلام کرد که اعضای این بلوک بر سر اقدامات جدید علیه ایران به دلیل ادعای تامین پهپاد برای روسیه موافقت کردند. این نمایندگی با انتشار پیامی در توییترش نوشت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند دارایی‌های سه شخص و یک نهاد مسئول تحویل پهپاد را مسدود کنند و همچنین آماده هستند تحریم‌ها را به چهار نهاد ایرانی دیگر که در فهرست تحریم‌های قبلی قرار داشتند، تعمیم دهند.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر هم اعلام کرده بود دولت‌های اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه ژنرال‌ها و نهادهای ایران در خصوص پهپادهای ساخت ایران به توافق خواهند رسید. رویترز نوشت کارشناسان مسائل تحریمی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با تحریم سه ژنرال ایرانی و شرکت سازنده پهپادهای شاهد و همچنین «بازتحریم» چهار فرد و شرکت دیگر به توافق دست یافته‌اند. در همین خصوص سخنگوی اتحادیه اروپا چهارشنبه مدعی شد بروکسل شواهد کافی برای تحریم ایران به دلیل آنچه وی «ارسال پهپاد به روسیه» خواند را در اختیار دارد. «نبیلا ماسرالی» سخنگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این ادعا، افزود: اکنون که شواهد کافی خود را جمع کرده‌ایم، کار در شورای اروپا با توجه به پاسخ روشن، سریع و محکم اتحادیه اروپا در جریان است.

واکنش تند به ادعاها درباره پرنده‌های ایرانی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دقایقی پیش در توئیتی از تماس تلفنی با جوزف بورل خبر داد و نوشت:‌امروز در تماس تلفنی جوزپ بورل به او یادآور شدم که سیاست روشن ما مخالفت با جنگ و‌ تشدید آن در اوکراین هست. ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین یک ادعای بی اساس است.وزیر خارجه افزود: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما بی تردید ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین سیاست ما نیست. این اظهار نظر در حالی رسانه ای شد که جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه مدعی شده بود که کاخ سفید به دلیل این که ایران پهپادهای مورد نیاز روسیه را تامین کرده، مذاکرات با تهران برای احیای برنامه هسته ای را کنار گذاشته است.

این ادعا در حالی مطرح شد که امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی اش در ارمنستان گفت: ما در هفته‌ها و روزهای گذشته در تبادل پیام‌هایی که با طرف‌ آمریکایی داشتیم و هم طرف آمریکایی داشت. گفت‌وگوهایی که با آقای بورل یک ساعت قبل از پروازم به ایروان داشتم می‌توانم بگویم همه چیز در مسیر درست خودش قرار دارد. توافق کردیم همکاری‌های نیرومندتری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی شکل بگیرد.او خاطر نشان کرد: اتهاماتی بی اساس در آژانس متوجه فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران است. توافق کردیم چگونه به سؤالات آژانس پاسخ دهیم و پروتکل لازم بین دو طرف تنظیم شده و درباره آن توافق شده است. همزمان برای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی پیشرفت خوبی در هفته‌های گذشته انجام شد و در تهران هیأتی به نمایندگی از طرف آمریکایی از کشور ثالث حضور یافت و ما در این رابطه در یک اقدام انساندوستانه یکی از زندانیان دوتابعیتی ایرانی - آمریکایی را چند روز پیش تحویل کشور عمان دادیم.

ادعای تازه کاخ سفید علیه ایران و روسیه!

هم‌چنین خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی که خبرگزاری فارس هم آن را بازنشر کرده به نقل از ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد پرسنل نظامی روسیه مستقر در شبه‌جزیره کریمه در حال پرواز دادن پهپادهای ایرانی و استفاده از آن‌ها برای انجام حملات فعال در اوکراین بوده‌اند.این مقام آمریکایی در ادامه این ادعا را مطرح کرد که در روزهای اخیر ارزیابی ما این است که پرسنل ایرانی در کریمه حضور داشته‌اند و به روسیه در انجام این علمیات‌ها کمک کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: روسیه ده‌ها فروند از این پهپادها دریافت کرده و احتمالا در آینده محموله‌های بیشتری نیز دریافت خواهد کرد.این ادعا در حالی مطرح شد که امیر عبداللهیان چنین اخباری را به شدت رد کرد و گفت که سیاست ایران در ارتباط با جنگ در اوکراین روشن است؛ تهران مخالف هرگونه تنشی است.

عبداللهیان درباره خط قرمزهای ژئوپلتیک هشدار داد

حسین امیر عبداللهیان پس از سفر به ارمنستان در جریان کنفرانس خبری مشترکش با همتای ارمنستانی اش ضمن اشاره به حجم بالای تبادل تجاری میان دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار و تلاش برای گشایش سرکنسولگری ایران در قاپان تاکید کرد که حضور نیروهای بیگانه و مداخلات خارجی در منطقه قابل قبول نیست، از همین رو لازم است تا مسائل منطقه ای در قالب فرمت های پیش بینی شده در سطوح کشورها حل و فصل شود.

او در ادامه تاکید کرد که ایران هرگونه تغییر ژئوپلتیک منطقه را تحمل نخواهد کرد و این را خط قرمز خود می داند و به همه گونه تدابیری برای جلوگیری از تحقق چنین نیاتی متوسل خواهد شد. امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره تغییر مرزها گفت: رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌وگوهای دیپلماتیک گفته که هیچ برنامه‌ای آذربایجان برای تغییر ژئوپلتیک منطقه و مرزهای منطقه نخواهد داشت ولی ما در عالیترین سطوح نسبت به تغییر ژئوپلتیک و مرزهای منطقه به مقامات ذیربط هشدارها را داده‌ایم و ایران از همه ظرفیت‌ها برای ممانعت از این اقدام برخوردار است.

اجماع بی‌سابقه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان

نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا طبیعتا لحن سیاست خارجی این کشور را هم تعریف می کند. در همین راستا خبرگزاری الجزیره با انتشار یادداشت نوشته که پس از سال ها شکاف، کارشناسان به شکلی جدی توافق کرده اند که هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان به یک اجماع شگفت انگیز دو حزبی در ارتباط با اولویت های اصلی سیاست خارجی دولت بایدن، یعنی چین و و حمله روسیه به اوکراین دست یافتند. با این همه گروهی می گویند در شرایط که امروز چین و روسیه به دغدغه اصلی سیاستمداران آمریکایی تبدیل شد اند در صورتی که جمهوری خواهان بتوانند اکثریت کرسی ها را در انتخابات میان دوره ای پیش رو از آن خود کند، طبیعتا تداوم حمایت مالی از اوکراین را افزایش خواهند داد و مقوله مقابله با رشد اقتصادی چین را در مرتبه بعد تعریف می کنند.با این هستند گروهی که باور دارند با پیروزی جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان و سنا شکاف های حزبی افزایش خواهد یافت ودولت بایدن با چالش های بی شماری روبرو خواهد شد. کنترل کنگره توسط جمهوری خواهان می تواند صدای دونالد ترامپ را که انتظار می رود برای سال 2024 نامزد انتخابات شود را هم تقویت می کند و استراتژی اول آمریکا را در میدان سیاست خارجی ایالات متحده بار دیگر در اولویت قرار می دهد.

گمانه زنی ها درباره میهمان تازه خانه شماره ده

با کناره گیری لیز تراس، گمانه زنی ها درباره جانشینی اش افزایش یافته است. در همین راستا خبرگزاری الجزیره با انتشار تحلیلی نوشته که با توجه به اختلاف های عمیق میان حزب محافظه کار، فعلا چهره ای جدی برای نامزدی این سمت مد نظر نیست و هرجایگزینی سکان دار کشوری درگیر رکود می شود. با این همه بسیاری بر این باورند که جانشین بالقوه تراس یا ریشی سوناک، رقیب خانم نخست وزیر است یا بوریس جانسون. سوناک همانی بود که از همان ابتدا نسبت به برنامه های به قول خودش بی محور اقتصادی تراس و پیامدهایش برای بازار هشدار داده بود. اما حالا گروهی می گویند که بسیاری از اعضای توری از استعفای ماه ژوئیه سوناک خشمگین هستند و او را عامل اصلی کنار رفتن بوریس می دانند و او را نمی بخشند. به باور این گروه به این دلیل، سوناک شاید شانس زیادی برای ورود به خانه شماره ده نداشته باشد. از همین رو امروز انگشت ها بوریس جانسون را نشانه رفته؛  چهره ای که بعد از رسوایی های پی در پی، هنوز محبوب تر از تراس است و به واسطه موفقیت هایی که در ماجرای برگزیت به نام خود ثبت کرد، احتمال بازگشتش بسیار زیاد است.