به گزارش اکوایران، امروز چهارشنبه 4 آبان ماه، مردان دولت ابراهیم رئیسی در حاشیه جلسه دولت به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند. در حیاط دولت وزرای وزرش و راه از نرخ‌های متفاوت 11 الی 15 میلیون تومانی برای سفر به قطر سخن گفتند. وزیر صنعت، معدن و تجارت از عدم نگرانی برای استیضاحش و رئیس بانک مرکزی از ورودی ۲۵ میلیارد دلار نیما سخن گفت. امروز سخنگوی دولت درباه اتفاقاتی که در دانشگاه قم، علامه طباطبائی  و خواجه نصیرالدین طوسی افتاده بود، سخنی نگفت و به برخی مصوبات دولت اشاره کرد. وزیر علوم هم از شرایط خاص برخی خوابگاه‌ها و دانشگاه شریف و مجازی بودن کلاس‌ها برای ورودی‌های جدید سخن گفت.

نگران استیضاح نیستم

امروز یکی از وزرای جنجالی ابراهیم رئیسی در حاشیه جلسه دولت وزیر صنعت معدن و تجارت بود که درباره استیضاحش سخن گفت.  خبر استیضاح  سید رضا فاطمی امین در اوایل  هفته گذشته مطرح شد. این سومین بار است که مجلسیان قصد کردند او را استیضاح کنند؛ اما هر بار به دلیلی استیضاح آن ناکام مانده است. این بار نیز بعید است، این استیضاح به نتیجه برسد. دو روز پیش  سیدغنی نظری خانقاه یکی از امضا کنندگان طرح استیضاحش به ایرنا گفته بود، عملکرد  فاطمی امین در حوزه خودرو و صادرات را قابل تقدیر است و  هدف طراحان استیضاح فاطمی امین، تلنگر به دولت است تا مسوولان این وزارتخانه تعامل خود را با نمایندگان مجلس افزایش دهند.

امروز فاطمی امین در حاشیه هیات دولت در واکنش به استیضاحش گفت، پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای نمایندگان خواهم داشت، او افزود: من گزارش عملکرد خودم را ارائه می‌دهم و دست من در ارائه گزارش پر است. فاطمی امین به تسنیم گفت: استیضاح یک ابزار نظارتی برای مجلس و حق نمایندگان است. من نیز استقبال می‌کنم. چون امکانی است تا وقایع و اتفاقات را برای مردم و نمایندگان تشریح کنم.

ورودی نیما ۲۵ میلیارد دلار

در حاشیه جلسه علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی به خبرنگاران گفت، از ابتدای سال تا اواخر مهر معادل۲۵ میلیارد دلار در سامانه نیما ارز وارد شده است.

ایسنا به نقل از او نوشت، روز گذشته حجم معادلات در بازار متشکل ارزی ۱۷ میلیون دلار است. درضمن نوسانات نرخ ارز در بازار متشکل بسیار پایین بوده است و در بازار آزاد و نیما هم نوسان‌ها محدود است.

سه‌شنبه شب در هشتاد و سومین جلسه شورای‌عالی اشتغال، ابراهیم رئیسی به دستگاه ها دستور داد از تعیین تکالیف مالی فراتر از توان بانک‌ها و یا تعیین تکالیف متزاحم پرهیز کنند. صالح آبادی امروز اعلام کرد؛ مقرر شده بانک مرکزی گزارشی به ستاد اقتصادی دولت درباره میزان پرداخت تسهیلات و میزان توان بانک‌ها در پرداخت را هم ارایه کنند تا میزان تکالیفی که برای نظام بانکی وضع می‌شود به اندازه‌ای باشد که بانک‌ها بتوانند پاسخگو باشند.

بلیط  ۱۵ میلیون تومانی جام جهانی

در حاشیه نشست امروز رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از مردم خواست که پک‌های 100 میلیونی سفر به قطر را نخرند. او با اشاره به سفر قطرش گفت: ما توافق کردیم که بلیط رفت و برگشت کمتر از 15 میلیون تومان باشد.

بلیط 11 میلیون تومانی جام جهانی

درحالی که رستم قاسمی به گزارش تسنیم از بلیط 15 میلیون تومانی برای سفر به قطر سخن می‌گوید؛ حمید سجادی وزیر ورزش در حاشیه جلسه دولت به ایسنا گفت:  بلیط هوایی جام جهانی حدود 11 میلیون تومان خواهد بود. او تاکید کرد: یکی از شرکت‌هایی هواپیمایی خارجی پیشنهاد بلیط حدود 11 میلیون تومان برای رفت و برگشت ارائه کرده است.

 کلاس‌های غیرحضوری در شریف

در این حیاط دولت محمدعلی زلفی گل، به خبرنگاران گفت: کلاس‌های دانشگاه حضوری است. کلاس‌های دانشگاه شریف حضوری است، اما برای ورودی‌های جدید  با توجه به امکانات وشرایط خاص تاکنون مجازی بوده و خود شورا و هیات رئیسه دانشگاه شریف درباه نوع برگزاری این کلاس‌ها در آینده تصمیم گیری می کند.

سهمیه اختصاصی قیر به دستگاه‌ها 

علی بهادری جهرمی یکی دیگر از اعضا جنجالی دولت در روزهای اخیر نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد. در هفته‌های اخیر بهادری جهرمی به دانشگاه‌های علامه طباطبائی، خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه قم با اعتراض گسترده دانشجویان نسبت به او و شرایط کنونی مواجه شد. اما امروز او درحاشیه هیات دولت از موضوع کمبود برخی داروهای آنتی‌بیوتیک در کشور سخن گفت و افزود: وزیر تعاون در جلسه دولت  با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده داروهای آنتی‌بیوتیک و سرم زیرمجموعه‌ وزارتخانه‌شان بود، گزارشی از موضوع ارائه و ابعاد مختلف آن را کاملا تبیین کرد.
بهادری جهرمی به گزارش رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه دارو و سرم نیز اشاره کرد و گفت: تصمیماتی هم برای جلوگیری از تکرار کمبود دارو و سرم در دولت اتخاذ شد. 

 او همچنین به تصویب مصوبه‌ای درخصوص سهمیه قیر اختصاصی دستگاه‌های اجرایی، اشاره کرد و گفت: در این جلسه  ایرادات مورد نظر شورای نگهبان در مورد اساسنامه صندوق ملی مسکن  اصلاح و تصویب  شد.

با توجه به فرایند عضویت کشور در شانگهای و توسعه مبادلات تجاری بین ما و کشور هندوستان به گفته بهادری جهرمی امروز لایحه‌ای به منظور معاضدت حقوقی در امور مدنی و تجاری از سوی وزیر دادگستری پیشنهاد شد که مورد موافقت قرار گرفت.

او همچنین افزود: مصوبه‌ای هم درباره اینکه وزارت بهداشت هم بتواند مجوزهای تأسیس پارک‌های علم و فناوری را در حوزه تخصصی خود صادر کند، تصویب شد. با تصویب این مصوبه کلیه مزایایی که به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری دارای مجوز از وزارت علوم تعلق می‌گیرد به این پارک‌ها هم تعلق بگیرد. بهادری جهرمی از تصویب مصوبه‌ای برای اصلاح آیین‌نامه شورای اطلاع‌رسانی دولت هم خبر داد.