به گزارش اکوایران،  شی جین پینگ به جناح زمانی قدرتمند «اتحادیه جوانان» ضربه‌ای کاری وارد کرد. حذف سه چهره معروف از رهبری جدید حزب کمونیست چین دارای یک ویژگی مشترک هستند: همگی از طریق اتحادیه جوانان این کشور برکشیده شده بودند و اعضای یک جناح زمانی قدرتمند به حساب می آمدند که اکنون شی جین پینگ نفوذ آن را به طور مؤثر درهم شکسته است.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر سابق لی کچیانگ و معاون او یر وانگ یانگ، هر دو 67 ساله به لحاظ سنی حائز شرایط برای حضور در کمیته هفت نفره دفتر سیاسی بودند، اما حتی از کمیته مرکزی گسترده‌تر نیز کنار گذاشته شدند، زیرا شی در طی دو دوره اخیر وفاداران خود را در پست‌های اصلی حزب نصب کرد.

هو چونهوا، معاون دیگر نخست‌وزیر سابق، که در 59 سالگی از سوی برخی ناظران حزب به عنوان نامزد نخست‌وزیر و حتی زمانی رئیس‌جمهور احتمالی آینده دیده می‌شد نیز به دفتر سیاسی 24 نفره راه پیدا نکرد. به گفته تحلیلگران، حذفیات نشان می دهد شی در تلاشی چند ساله برای ریشه کن کردن این جناح موفق بوده است.

ویکتور شیه، کارشناس سیاست نخبگان در چین و استاد دانشگاه سن دیگو در کالیفرنیا  می‌گوید: «در مورد هو چونهوا، من فکر می‌کنم این تاکتیک اصلی شی جین پینگ برای تعطیلی فراکسیون اتحادیه جوانان بوده است. او تعداد زیادی از کادرهای آن جناح را از کار برکنار کرده است.»

در یک حادثه دراماتیک که به طور گسترده به عنوان نمادی از سقوط جناح تلقی می شود، هو جین تائو، سلف شی، که 79 سال سن دارد و یک از اعضای کهنه‌کار اتحادیه جوانان به شمار می‌رود، به طور غیرمنتظره ای در مراسم اختتامیه کنگره حزب در روز شنبه از صحنه اسکورت شد. دقیقاً هنوز مشخص نیست چه اتفاقی افتاده، اما خبرگزاری دولتی شین هوا در دو پست انگلیسی در توییتر اعلام کرد که این موضوع به سلامت هو مرتبط است.

چنگ لی، متخصص تحول رهبران سیاسی در چین، با اشاره به کناره‌گیری اتحادیه جوانان گفت: «آنها کاملاً شکست خورده‌اند«.  لی که در مؤسسه بروکینگز در واشنگتن کار می کند، افزود: «این بدان معناست که شی می‌تواند کارهای زیادی را که می خواهد انجام دهد و نیروهای مخالف ضعیف تر شده اند. می‌توان این گونه تفسیر کرد که او توازن قدرت به سبک غربی را نخواسته و می‌خواست تمرکز قدرت خود را بیشتر نشان دهد».

در حالی که شی جین پینگ سومین دوره رهبری خود را با قدرتی بیشتر از هر رهبر دیگری از زمان مائوتسه تونگ آغاز می کند، با کوهی از مشکلات مواجه است، از یک اقتصاد ناامید کننده گرفته تا سیاست کووید صفر-که چین را به رکود کشانده-  و روابط را با غرب تیره کرده است.

«جناح» به مقاماتی اطلاق می‌شود که نقش‌های رهبری در اتحادیه جوانان را بر عهده دارند، که برخی از باهوش‌ترین دانش‌آموزان و دانشجویان چینی را جذب و آموزش می‌دهد و به طور سنتی به عنوان یک سازمان تغذیه‌کننده برای حزب عمل می‌کند. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که بودجه اتحادیه جوانان از نزدیک به 700 میلیون یوان (96 میلیون دلار) در سال 2012، سالی که شی قدرت را به دست گرفت، به حدود 260 میلیون یوان در سال 2021 کاهش یافته است. تعداد اعضا در مدت مشابه از حدود 90 میلیون به حدود 74 میلیون کاهش یافته است. این در حالی است که حزب کمونیست چین حدود 97 میلیون عضو دارد.

دالی یانگ، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو، گفت: «به عنوان یک سازمان تحت رهبری حزب، اتحادیه نفوذ خود را به عنوان محلی برای آبدیدگی رهبران از دست داده است». او گفت: «اما در حال حاضر سخت کار کرده است تا خود را با شرایط سیاسی در حال تغییر وفق دهد«.

لیگ جوانان در حمله به برندهای خارجی متهم به رفتار نادرست در چین، مانند تبلیغات نادرست، فعال بوده است. سال گذشته، روزنامه‌نگاران غربی گفتند پس از آن‌که شعبه آن در استان مرکزی هنان از فعالان رسانه‌های اجتماعی خواست تا محل اختفای خبرنگار بی‌بی‌سی را که سیل‌های بزرگ را در آنجا پوشش می‌دهد، گزارش کنند، تهدید به مرگ شدند.

وجهه سیاسی اتحادیه در سال 2012، زمانی که لینگ جیهوا، دستیار ارشد هو جین تائو، تلاش کرد شرایط مربوط به مرگ پسرش را که هنگام رانندگی فراری در پکن کشته شد، پنهان کند، از بین رفت. لینگ بعداً به فساد مالی متهم شد و به حبس ابد محکوم شد.

جناح‌ها، دسته‌ها و پایگاه‌های قدرت، با سطوح مختلف نفوذ، از زمان تأسیس حزب در یک قرن پیش وجود داشته‌اند. آن‌ها به اسم‌های مختلفی معروف بودند از جمله «باند شانگهای» با حضور رهبر سابق جیانگ زمین بودند که اکنون 96 سال دارد. جناح شی، به اصطلاح «ارتش جدید شی جیانگ» در طول سال‌های ریاست او بر شعبه حزب در استان شرقی شی جیانگ بین سال‌های 2002 تا 2007 شکل گرفت.

جان دلوری، استاد مطالعات چینی در دانشگاه یونسی سئول، گفت که رهبری جدید نشان دهنده برتری شی است. او گفت: «اما تاریخ به ما یادآوری می‌کند که هیچ نظام سیاسی روی زمین وجود اختلافات داخلی، رقابت و جنگ قدرت را ریشه کن نکرده است.ممکن است زمان ببرد، اما پس از حذف یک جناح خاص، در نهایت جناح دیگری ظهور می کند».