به گزارش اکوایران، زمانی که دونالد ترامپ به نشریه وال استریت ژورنال گفت که از تلاش های ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و از نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان برای انتخاب دوباره حمایت خواهد کرد، تصورش را هم نمی کرد در جریان انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری داغ سال 2024 رودروی او قرار بگیرد. هرچند هنوز هیچکدام از این دو چهره سیاسی به شکل رسمی کمپین ریاست جمهوری تعریف نکرده اند با این همه در روزهای پایانی چرخه 2022 گام هایی برداشته اند که نشان می دهد خود را به عنوان بازیکن های تیم و پادشاه سازان ارائه خواهند کرد.

رقابت پنهانی که عریان شد

خبرگزاری سی ان ان در این باره به نقل از یکی از منابع نزدیک به دیسانتیس که نخواسته نامش فاش شود نوشته که این چهره جمهوری خواه با ترامپ اختلاف دارد هرچند اذعان کرد که فعلا روابط میان ترامپ و دیسانتیس مثبت است و  آنها به یکدیگر مشت حواله نمی کنند اما هم صدا هم نیستند. حالا آنگونه که ناظران می گویند رقابتی که پیشتر پشت صحنه در جریان بود، هفته جاری بعد از آن که دیسانتیس صراحتا اعلام کرد که در صورتی که ترامپ وارد کارزار شود، فعالانه با او رقابت خواهد کرد،عریان شده است.

نخستین نشانه های تنش در روابط ترامپ و دیسانتیس  باز می گردد به پاییز گذشته، در میانه محبوبیت دیسانتیس؛ چهره جمهوری خواه در فلوریدا و انتقادهای پنهانی اش به سیاست های کووید 19 ترامپ. بعد از آن بازه زمانی علیرغم تلاش های متحدان برای کاهش تنش ها، روابط تیره میان ترامپ و دیسانتیس ماه ها ادامه داشت و حالا به اوج خود رسیده چرا که ترامپ در حال آماده سازی اعلامیه کمپین انتخاباتی میان دوره ای 2024 است و دیسانتیس با حمایت بالقوه تاریخی اسپانیایی های فلوریدا خود را برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری اماده می کند.

چرایی خشم ترامپ؟

یکی از مشاوران جمهوری خواه مستقر در فلوریدا بر این باور است که ترامپ باید از این تنش ها نگران باشد چرا که دیسانتیس، پایگاه بی سابقه ای در جامعه اسپانیایی تبارها دارد. به گفته متحدان آنچه بیش از همه ترامپ را عصبانی و خشمگین کرده تلاش های ابتدایی دیسانتیس برای نامزدی کاخ سفید است.

چند روز پس از انتقادهای شدید رئیس جمهوری پیشین علیه فرماندار فلوریدا به واسطه حمایت از انتخابات مجلس سنای کلرادو، از منظر ترامپ، رقیب مرتکب خطایی به مراتب بزرگ تر شد؛ زمانی که گفت:اگر ترامپ نامزد انتخابات شود، او نیز به کارزار می پیوندد. با این همه متحدان ترامپ توانایی دیسانتیس برای مناظره با او و به چالش کشیدنش را زیر سوال برده اند. یکی از اعضای حزب جمهوری خواه که به هردو چهره سیاسی نزدیک است در این باره گفته که دیسانتیس برای رقابت جهت شکست دادن، خوب عمل می کند اما زمانی که در کنار ترامپ تعریف شود، شاهد بازی کاملا متفاوت خواهیم بود. سایر جمهوری خواهان با توجه به برتری آشکار دیسانتیس در رقابت ها و همچنین با اشاره به سبک مناظره بی بدیل ترامپ، تحلیل فوق را تایید کردند.

200421-trumpdesantis-gty-773

ترامپ؛ منحصر به فردترین حیوان سیاسی!

 بریان بالارد، مشاور جمهوری خواه مستقر در فلوریدا که رابطه ای نزدیک با ترامپ و دیسانتیس دارد در این باره گفت که ترامپ در میدان مناظره سیاسی منحصر به فردترین حیوان سیاسی در 100سال اخیر بود. او در ادامه خاطر نشان کرد که سال 2016 ترامپ توانست بسیاری از رقبا را به عقب براند از همین رو شاید دیسانتیس بتواند در برابر هرچهره ای ایستادگی کند اما در برابر ترامپ قدرت مانور ندارد.

دیسانتیس، یارای مقاومت ندارد

دونالد ترامپ ماه ها تلاش کرده تا خود را به عنوان نامزدی پیشتاز در رقابت های مقدماتی رقابت آمیز سال 2024 معرفی کند در حالی که از نهادهای نظرسنجی نزدیک به خود خواسته تا نشان دهند که دیسانتیس تهدیدی جدی برایش هست یا نه. رئیس جمهوری پیشین شاید در مستقیم ترین حمله اش به دیسانتیس، ویدئویی را در سایت Truth Social اش بازنشر کرد که در جریان آن میگن کلی، مجری پیشین فاکس نیوز با اطمینان پیش بینی کرده بود که ترامپ در رقابت با دیسانتیس، پیشرو خواهد بود.

 این مجری در طول مبارزه های انتخاباتی سال 2016 هم به عنوان مجری مناظره و هم در قامت مفسر در ساعات پر بیننده، دائما با ترامپ درگیر چالش بود اما در ویدئویی که به اشتراک گذاشته شد  اذعان کرد که پایگاه ترامپ قوی است.کلی در این ویدئو گفته بود، دیسانتیس را دوست دارند، اما تصور نمی کنم به او برای ریاست جمهوری امان دهند.

 به باورش وفاداران تندروی ترامپ تنزل ناپذیر هستند و اگر باید دست به انتخاب بزنند، ترامپ را بر می گزینند.

trump-dumps-pence-vp

جمهوری خواهان به دنبال خون تازه 

گروهی از جمهوری خواهان با کلی هم صدا هستند اما برخی دیگر به دنبال خون تازه ای اند چرا که از نبردهای حقوقی پایان ناپذیر ترامپ در رسانه ها خسته شده اند. با این همه در مسیر مبارزه های انتخاباتی، فرماندار فلوریدا پیام هایی را به آزمون گذاشته که می توانند او را در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در برابر ترامپ، به عنوان رقیبی متمایز جلوه دهند.

امروز گروهی بر این باورند که دیسانتیس هر اندازه بیشتر در باب دستاوردهایش به عنوان فرماندار بگوید، کم تر احتمال دارد با ترامپ مقایسه شود.با این همه آرای ترامپ در ایالت دیسانتیس در 6 نوامبر، دو شب قبل از کارزار پیشین، نشان دهنده این واقعیت بود که او تا چه اندازه قادر است رای دهندگان را تحت تاثیر قرار دهد. این همان مقوله ای است که فعالان جمهوری خواه فلوریدا را نگران کرده است.

در شرایط کنونی ترامپ نیز به سان دیسانتیس تلاش دارد تا معنای بیشتری به تحولات فلوریدا دهد تا میدان نبرد بنفش به ایالت قرمز قابل اعتماد تغییر کند. از همین رو او روز چهارشنبه به هوادارنش گفت که پیروزی بزرگ در روز انتخابات پیامی بلند به فرمانداران حزب جمهوری خواه در سراسر کشور ارسال خواهد کرد. این که باید برای پیروزی از دیسانتیس الگو بگیرند.