به گزارش اکوایران، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه مدعی شد که ایالات متحده نگران تهدیدهای ( ادعایی) ایران علیه عربستان است و در صورت لزوم واکنش نشان خواهد داد.

به نوشته رویترز، سخنگوی شورای امنیت ملی همزمان با انتشار گزارش ادعایی وال استریت ژورنال مبنی بر آمادگی ایران برای حمله احتمالی به عربستان یا اقلیم کردستان عراق مدعی شد«ما نگران تصور این تهدید هستیم و از طریق کانال های نظامی و اطلاعاتی با سعودی ها تماس دائمی داریم.ایالات متحده در دفاع از منافع و متحدانش در منطقه تردید نخواهد کرد».

وال استریت ژورنال نوشته همزمان با اشتراک گذاری اطلاعات(ادعایی) نظامیان آمریکایی مستقر در منطقه در حالت آماده باش قرار دارند. یکی از مقام های آمریکایی روز سه‌شنبه با تایید دریافت اطلاعات از طرف عربستانی آن را یک «تهدید واقعی و احتمالا معتبر برای حمله قریب‌الوقوع ظرف 48 ساعت» توصیف کرد. مقام های آمریکایی اجازه اظهارنظر علنی در مورد این مسئله را نداشتند و به شرط ناشناس ماندن به پرسش‌های آسوشیتدپرس پاسخ داده‌اند.

 به نظر می‌رسد ادعای اخیر علیه جمهوری اسلامی، در کنار اتهامات وارده به تهران در زمینه ارسال تسلیحات به مسکو و اعمال تحریم‌های جدید، آن هم در میانه ناآرامی‌ها، بخشی از فضاسازی علیه ایران باشد.

وال استریت ژورنال سه شنبه در گزارش خود مدعی شد که عربستان سعودی اطلاعاتی را با ایالات متحده در مورد حمله قریب الوقوع ایران به اهدافی در این پادشاهی به اشتراک گذاشته است. دفتر رسانه ای دولت عربستان فعلا به درخواست رویترز برای اظهار نظر درباره اطلاعات ادعایی این نشریه پاسخی نداد.

یکی از مقام های اطلاعاتی که اشتراک گذاری اطلاعات را تایید کرده، آن را به سان تهدیدی جدی که به زودی یا ظرف 48 ساعت محقق خواهد شد، توصیف کرد. بهرچند هنوز هیچکدام از سفارت‌ها و کنسولگری‌های ایالات متحده در منطقه براساس این اطلاعات ادعایی، برای آمریکایی‌های ساکن در عربستان یا سایر نقاط خاورمیانه هشداری ارسال نکرده اند.

ژنرال پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی درباره گزارش اطلاعاتی-اشتراکی سعودی ها اعلام کرد که مقام های نظامی نگران وضعیت پر تنش در منطقه هستند. به ادعای رایدر، آمریکا به طور منظم با متحدان سعودی اش در ارتباط است تا اطلاعاتی که ممکن است در این زمینه ارئه کنند را در اختیار داشته باشد. اما آنچه قبلا گفته ایم و حالا تکرار می کنیم این است که ما این حق را برای خود( آمریکا) محفوظ می داریم که بدون توجه به این که نیروهای ما در کدام منطقه خدمت می کنند؛ عراق یا سرزمین های دیگر، از آنها دفاع خواهیم کرد.

رهبران ایران گزارش وال استریت ژورنال را به چالش کشیدند و گفتند که عربستان سعودی و سایر رقبای تهران در حال دامن زدن به نارضایتی ها در ایران هستند.

ادعای وال استریت ژونال همزمانی دارد با افزایش تنش در روابط ریاض و واشنگتن به واسطه تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز که زمینه ساز افزایش بهای انرژی و بنزین در آمریکا شده است. علاوه براین، ادعاها در باب فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین - علی‌رغم انکار مقام های ایران- نیز اوج گرفته است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید روز سه شنبه بار دیگر مدعی شد که دولت آمریکا همچنان نگران است که ایران موشک های زمین به زمین خود را در اختیار روسیه قرار دهد. با این همه در شرایطی که آمریکا ادعاها در باب حمله ادعایی ایران به عربستان یا نقاطی در اقلیم را مطرح می کند و از فروش پهپادهای ایرانی به روسیه می گوید، مقام های دولت بایدن احتمال احیای توافق 2015 را رد نکرده اند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه گفت که دولت جو بایدن در حال حاضر بر توافق هسته ای که رایزنی ها در باب آن ماه اوت متوقف شد، تمرکز نکرده است. با این همه مالی از اعلام مرگ برجام خودداری کرد و صرف به سان گذشته مدعی شد که آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به هر اهرمی متوسل خواهد شد.