به گزارش اکوایران، "دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران"، "خبرسازی سلام نازی در برزیل"، "آمادگی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات"، "تکرار ادعاهای پهپادی علیه ایران"، "بازگشت چهره جنجالی اسرائیل به قدرت"، "پس لرزه‌های موشک‌پراکنی‌های کره‌شمالی"، "رد حاشیه‌سازی‌های مسکو در باب « بمب کثیف»"، "افزایش هراس ها از فاجعه بالقوه هسته ای" و "ادعاهای جدید رابرت مالی و ناتو علیه ایران" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

« سلام نظامی نازی‌ها» خبر ساز شد!

مقام های برزیلی می گویند که در حال بررسی ویدئویی از تظاهرات در یکی از شهرهای برزیل هستند؛ ویدئویی که معترضان در حال اجرای «سلام نازی ها» هستند. به نظر می رسد این تظاهرات در مقابل یک دفتر نظامی برگزار شد و یکی از چندین تجمع هایی خارج از پایگاه نظامی بود که حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور شکست خورده و در اعتراض به نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

به نوشته سی ان ان این ویدئو در توئیتر منتشر شده و جمعیتی از مردم را نشان می دهد که برخی پرچم برزیل را بر تن کرده اند و بخشی دیگر هنگام پخش سرود برزیل سلام نازی می دهند.هنوز مشخص نیست چه کسی این ویدئو را بازنشر کرده از همین رو سی ان ان نتوانسته صحت آن را تایید کند.حمایت از نازی ها در برزیل جرم است. از همین رو دادستانی در حال حاضر برای شناسایی افرادی که در این راهپیمایی که قرار بود به شکلی مسالمت امیز و دموکراتیک برگزار شود، گام های جدی را برداشتند. دادستان نیز اعلام کرد که پس از انجام عملیات شناسایی ، گزارشی تهیه خواهد شد و اطلاعات برای پاسخگویی معترضان در اختیار دادستان عمومی قرار خواهد گرفت. سی ان ان درباره این سوژه با دفتر بوسونارو تماس گرفت هرچند پاسخی دریافت نکرد. همزمان یک سازمان یهودی برزیلی موسوم به کنفدراسیون برزیلی اسرائیل با انتشار بیانیه ای این تصویر را منزجر کننده خواند. 

دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی در ارتباط با ایران وضع کرده است.وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه ترین اقدام اسامی افراد جدیدی را به بهانه‌های مرتبط با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای ادعا کرد اعضای یک شبکه بین‌المللی را که با تجارت نفت اقدام به درآمدزایی برای حزب‌ الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کرده اند، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. این نهاد آمریکا همچنین مدعی شد فهرست تحریم‌ها اسامی چندین فرد و شرکت صوری را شامل می‌شود.

بدین ترتیب آمریکا اسامی ۶ فرد که تابعیت‌های ایرانی، سوئیسی، لبنانی و فرانسوی دارند در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.17 شرکتی که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند در امارات، سوئیس، جزایر مارشال، سنگاپور و ترکیه قرار دارند.11 کشتی هم که تحت پرچم پاناما، جیبوتی و لیبری، جزایر کوک هستند در این فهرست قرار گرفته‌اند.

امیرعبداللهیان: آمریکا به سیاست یک بام و دو هوا پایان دهد

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، در توئیتی با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت : در مکالمه سازنده با جوزف بورل، پیام‌های تبادل شده در مورد مذاکرات وین را بررسی کرده و مجددا بر آمادگی ایران برای جمع بندی مذاکرات در اسرع وقت تاکید کردم‌. او افزود: آمریکا باید سیاست یک بام و دوهوا را متوقف کرده و اراده واقعی نشان دهد. کاملا متعهد به تامین حقوق ملت ایران هستیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: همچنین مجددا موضع کاملا روشن خودمان در مورد جنگ اوکراین را بیان کردم: جنگ راه‌ حل نیست.در عین حال اتهامات بی‌اساس و ساختگی هستند.او افزود: با اشاره به مواضع EU3(سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه) و آمریکا در خصوص حقوق بشر در ایران، قویا هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ایران را رد کردم‌. ایران لنگرگاه ثبات در منطقه است.

تکرار دوباره یک ادعا؛ اوکراین تهدید کرد!

دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین بار دیگر ادعای کی‌یف و متحدان غربی اش  درباره ارسال پهپاد و موشک‌ ایران به روسیه را تکرار کرد و خواستار توقف این اقدام ادعایی شد. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین در نشست خبری در کی‌یف ایران را بار دیگر به ارسال پهپاد و موشک به روسیه متهم کرد و مدعی شد به ایران از مجاری دیپلماتیک درباره عواقب ارسال محموله‌های جدید پهپادهای تهاجمی و موشک‌های بالستیک به روسیه اطلاع داده شده است.

او در ادامه مدعی شد که تصمیم بسیار عاقلانه‌تر برای ایران این است که همکاری نظامی خود را به طور کامل قطع کند و هیچ تسلیحاتی برای استفاده علیه اوکراین را به روسیه ارائه ندهد.تکرار ادعای ارسال پهپاد ایران به روسیه در شرایطی صورت گرفته که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها در رد این ادعای تکراری اوکراین و متحدان غربی این کشور اعلام کرده‌اند که تهران پهپاد و موشکی به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین تحویل نداده و در تلاش برای توقف این جنگ از مجاری دیپلماتیک است.

بازگشت چهره جنجالی اسرائیل!

ائتلاف تحت رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیری پیشین اسرائیل اکثریت کرسی های پارلمان ( کنست) را به دست آورد و حالا میدان سیاست اسرائیل در انتظار بازگشت به قدرت این چهره جنجالی است. به نوشته الجزیره، نتایج نهایی انتخابات که روز پنجشنبه اعلام شد، نشان می دهد که نتانیاهو و متحدان ملی گرای افراطی اش که بسیاری به تازگی وارد سیاست شدند، 64 کرسی از 120 کرسی پارلمان را ا آن خود کردند که 32 کرسی از این کرسی ها متعلق به حزب لیکود است.

روز چهارشنه زمانی که تقریبا 85 درصد آرا شمارش شده، نتانیاهو به حامیانش گفته بود که در آستانه یک پیروزی بسیار بزرگ قرار دارد. او وعده تعریف یک کابینه باثبات را داد.مخالفان نتانیاهو در ائتلاف فعلی تحت رهبری یائیر لاپید، نخست وزیر میانه رو کنونی 51 کرسی را به دست آورد. سایر کرسی ها متعلق به یک حزب کوچک عربی غیر وابسته است. گفته می شود لاپید به نتانیاهو تبریک گفته و به کارکنان خود دستور داده تا خود را برای انتقال قدرت اماده کنند.

پس‌لرزه‌های موشک‌پراکنی‌های کره شمالی؛ یک قدم تا حمله تمام عیار هسته‌ای؟

کره شمالی حداقل شش موشک به دریا شلیک کرد از جمله یک موشک بالستیک قاره پیما که موجب شد ژاپن در باب تخلیه و توقف قطارها در شمال هشدار دهد. به نوشته آسوشیدتدپرس، آزمایش ICBM با پرتاب دو موشک بالستیک کوتاه برد واکنش تند همسایگان کره شمالی و ایالات متحده را به دنبال داشت. این گروه از بازیگران پرتاب ها را محکوم کردند. ارتش کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره شمالی بعد تر سه موشک کوتاه برد دیگر را به سوی آب های سواحل شرقی پرتاب کرد.

این پرتاب ها ساعاتی بعد از آن انجام شد که یک مقام ارشد نظامی کره شمالی با صدور بیانیه ای تهدید کرد که به تلافی تمدید رزمایش های آمریکا و کره جنوبی  پرتاب های دیگر انجام می شود. به گفته وزیر دفاع ژاپن این موشک ها تا 500 کیلومتر ( 300 مایل) حرکت کردند. چهارشنبه نیز کره شمالی بیش از 20 موشک را پرتاب کرد که بیشترین تعداد پرتاب در یک روز قلداد مشود.

حاشیه‌سازی‌های مسکو در باب «بمب کثیف» رد شد

دیده بان هسته ای سازمان ملل اعلام کرده که در پی ادعای روسیه مبنی بر توسل احتمالی اوکراین به بمب کثیف، اعلام کرد که هیچ نشانه ای از فعالیت های هسته ای اعلام نشده در سه سایتی که به درخواست کی یف در اوکراین بازرسی شده، پیدا نکرده است.به نوشته الجزیره، آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که به موسسه تحقیقات هسته ای در کی یف، کارخانه استخراج و فرآوری شرق و کارخانه ماشین سازی واقع در دنیپرو دسترسی نامحدود داشته است.

این سازمان مستقر در وین اعلام کرد، براساس ارزیابی نتایج موجود تا به امروز و اطلاعات ارائه شده توسط اوکراین، آژانس هیچ نشانه ای از فعالیت ها و مواد هسته ای اعلام نشده در این مکان ها پیدا نکرده است. در این بیانیه آمده، بازرسان همچنین نمونه های محیطی را بررسی کرده و به آزمایشگاه فرستاده است..روسیه پیشتر مدعی شده بود که اوکراین در این سه سایت در حال ساخت بمب کثیف است؛ ادعایی که رد شد.

همزمان با تداوم حملات موشکی روسیه به اوکراین؛ افزایش هراس ها از فاجعه بالقوه هسته ای 

مقام های اوکراینی از تداوم حملات موشکی روسیه به زیرساخت های انرژی در سراسر اوکراین خبر دادند و گفتند که تامین برق بزرگ ترین نیروگاه هسته ای اروپا از میان رفته است. به نوشته الجزیره، اپراتور انرژی هسته ای اوکراین اعلام کرد که نیروگاه هسته ای زاپروژیا واقع در جنوب پس از گلوله باران آسیب دیده و تنها ژنراتورهای دیزلی فعالیت دارند.

به گفته ناظران این نیروگاه در دست روسیه است اما توسط کارگران اوکراینی اداره می شود، فعلا سوخت 15 روزه برای راه اندازی ژنراتورها وجود دارد. راکتورها آن نیز برای خنک نگاه داشتن سوخت داخل و جلوگیری از ذوب شدن نیازمند انرژی است. گفته می شود شمارش معکوس برای حراست از این نیروگاه آغاز شده و تلاش می شود با حداقل امکانات این نیروگاه حساس ایمن نگاه داشته شود. این در حالی است که نگرانی ها در باب یک فاجعه هسته ای بالقوه افزایش یافته است.

چهره های سیاسی پاکستان حمله به «خان» را محکوم کردند

تیراندازی به عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان توسط سیاستمداران این کشور به شدت محکوم شد و آنها چنین رخدادهایی را شنیع خواندند و گفتند که خشونت جایی در سیاست ندارد. خان روز پنجشنبه پس از آن که از که در یک گردهمایی سیاسی از ناحیه پا هدف قرار گرفت، در وضعیت خوبی قرار دارد. او در اعتراض به رای عدم اعتمادی که گرفت و کنار گذاشته شد، راهپیمایی اعتراض آمیزی را برگزار کرد و  در مسیر لاهور به سوی اسلام آباد هدف تیراندازی قرار گرفت.همزمان چند نفر از اعضای کاروانش نیز در این حمله در وزیر اباد واقع در 200 کیلومتری جنوب شرق پایتخت مجروح شدند. شهباز شریف، نخست وزیر کنونی پاکستان ضمن محکوم کردن این حمله اعلام کرد که تحقیقات فوری در این باره آغاز شده است. قرار بر آن شده تا وزارت کشور به سرعت گزارشی از این حادثه آماده کرده و در اختیار شریف قرار دهد.

ایران و اوکراین، محور اصلی رایزنی های گروه هفت

 وزرای امور خارجه گروه هفت نشستی در آلمان برگزارکردند؛ نشستی که به ادعای ناظران دو مسئله حمله نظامی روسیه به اوکراین و همچنین تحولات ایران دو محور اصلی برنامه هایی است که قرار است طرفین حاضر در آن در باب آنها رایزنی داشته باشند. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه کشورهای گروه G۷، متشکل از آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ژاپن و ایتالیا در آلمان نشستی خواهند داشت تا درباره چگونگی یک‌پارچه‌سازی سیاست‌ها و اتحاد در مواجهه‌ با حملات شدت گرفته روسیه علیه اوکراین، ابراز وجود رو به افزایش چین و ناآرامی های اخیر در ایران گفت‌وگو کنند.

همزمان یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا درباره برگزاری این نشست گفت: نشست وزرای امور خارجه G۷ برای ما در برهه مهمی برگزار می‌شود.او افزود: این گروه یک سازوکار هماهنگی مهم برای رویکردهای سیاسی درباره مهم‌ترین و ضروری‌ترین مسائل بوده است.در این نشست دو روزه، دیپلمات‌های این گروه جلساتی درباره اوکراین، چین، منطقه هندو-پاسیفیک، ایران، آفریقا و دیگر موضوعات خواهند داشت.

تکرار ادعاهای مداخله جویانه مالی؛ حذف ایران از کمیسین حقوق زن تا گزینه های نظامی ادعایی

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد دولت جو بایدن بار دیگر از حمایت از ناآرامی ها در ایران مدعی شد که ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد حذف شود. او در گفتگو با رسانه های منطقه با مدعی شد که ایالات متحده و شرکایش به دنبال اخراج ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل هستند. به نوشته ایرنا همزمان با شروع نشست غیررسمی آمریکا علیه ایران در سازمان ملل درباره ناآرامی های اخیر ، کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم اعلام کرد که واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش می‌کند.کامالا هریس در بیانیه ای در تدام حمایت دولت جو بایدن از آشوب ها و ناآرامی ها در ایران اعلام کرد: امروز ایالات متحده قصد خود را برای همکاری با شرکا برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعلام می‌ کند.

رابرت مالی همچنین ادعاهای پهپادی علیه ایران را به رغم تکذیب تهران تکرار کرد و مدعی شد که آمریکا، هر طرفی را که اقدام به صادرات پهپادهای ایران به روسیه بکند، هدف تحریم قرار خواهد داد.او در واکنش به فضاسازی های ضد ایرانی وال استریت ژورنال نیز مدعی شد در تلاش هستیم از حمله ایران به نیروهای خود  جلوگیری کنیم. گزینه‌های نظامی را به  بایدن ارائه کرده ایم. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه در گزارشی ادعایی همزمان با تیره بودن روابط میان ریاض – واشنگتن و در تداوم فضاسازی های ضد ایرانی مدعی شد که عربستان سعودی اطلاعاتی را با آمریکا درباره حمله قریب الوقوع به اهدافی در خاک خود را به اشتراک گذاشته است.

ناتو هم علیه ایران مدعی شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو، مدی شد که ایران علاوه بر ارائه پهپاد به مسکو، در حال بررسی تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین است. دبیرکل ناتو ادعا کرده: «شاهدیم که ایران در حال ارائه پهپاد است و تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه را بررسی می‌کند...این غیر قابل قبول است. هیچ کشوری نباید در این جنگ غیرقانونی از مسکو حمایت کند.»

دبیرکل ناتو در ادامه کنفرانس خبری خود تاکید کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اوکراین شکست می‌خورد، اما «با وحشی‌گری بیشتری (به این شکست) پاسخ می‌دهد». استولتنبرگ همچنین اظهار داشت: «در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که ده‌ها حمله پهپادی و موشکی در سراسر اوکراین از جمله به زیرساخت‌های حیاتی انجام شد.» او افزود: «روسیه به طور عمدی غیرنظامیان اوکراینی را از امکان داشتن گرمایش، آب و برق در آستانه زمستان محروم می‌کند.»