به گزارش اکوایران، "جمهوری‌خواهان در یک قدمی کنترل مجلس نمایندگان"، "مقدمه چینی درباره نخستین دیدار رهبران دو ابرقدرت"، "عدم شرکت پوتین در نشست گروه بیست"، "اجماع شاهین های برای عقب نشینی از خرسون"، "ممنوعیت ورود زنان به پارک‌ها توسط طالبان"، "احضار سفیر آذربایجان" و "واکنش آژانس به ساخت موشک هایپرسونیک ایرانی" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

جمهوری خواهان در یک قدمی کنترل مجلس نمایندگان؛ رقابت تنگاتگ سنا در ایالت های کلیدی 

نتایج آرا نشان می دهد که جمهوری خواهان برای کنترل مجلس نمایندگان آرای بیشتری را در قیاس با رقیب از ان خود کرده اند این در حالی است که به نوشته خبرگزاری رویترز، رقابت های برای کنترل سنا بسیار تنگاتنگ است. سه روز بعد از آن که موج قرمز پیش بینی شده شده در انتخابات میان دوره ای درهم شکسته شد، انتظار می رود که حزب جمهوری خواه بتواند حداقل 210 کرسی این مجلس را از آن خود کند؛ یعنی 8 کرسی کم تر از 218 کرسی مورد نیاز برای دور کردن مجلس نمایندگان از دستان دموکرات ها و متوقف کردن برنامه های دولت جو بایدن.

به نوشته این خبرگزاری در حالی که انتظار می رود حمایت ها از جمهوری خواهان افزایش پیدا کند، کماکان نتایج رقابت های برخی ایالات مشخص نیست، از همین رو تضمین نتیجه نهایی مجلس نمایندگان دشوار است هرچند می توان گفت جمهوری خواهان می توانند در قیاس با دموکرات ها کرسی های بیشتری را از ان خود کند؛ اکثریت نسبی. سرنوشت سنا مبهم تر است بالاخص آن که نتایج آرا در نوادا و آریزونا بسیار تعیین کننده خواهند بود.ناظران می گویند فارغ از نتایج انتخابات کنگره، دموکرات ها توانستند از شکست بزرگی که جمهوری خواهان برایشان پیش بینی کرده بودند، رها شوند. 

مقدمه‌چینی درباره نخستین دیدار رهبران دو ابرقدرت؛ تایوان و حقوق بشر محور رایزنی ها است

یکی از مقام های ارشد دولت بایدن گفت که رئیس جمهوری امیدوار است در دیدار هفته آینده ای که با همتای چینی اش دارد، دستور العمل هایی را برای رقابت با این کشور تعریف کند. بایدن تاکید دارد که در باب مقوله تایوان و حقوق بشر، با شی جین پینگ رایزنی خواهد کرد و دغدغه های خود را با رئیس جمهوری این کشور در میان خواهد گذاشت. رویترز به نقل از این مقام نوشت که بایدن باور دارد که ایجاد سقفی برای روابط دو کشور و اطمینان از وجود قوانینی که رقابت آمریکا و چین را محدود خواهد کرد، حیاتی است.به گفته کاخ سفید بایدن روز دوشنبه با شی جین پینگ در حاشیه نشست گروه 20 که قرار است در اندونزی برگزار شود، دیدار خواهد کرد، این نخستین دیدار رودروی بایدن و « شی» از ژانویه 2021 است. روابط آمریکا و چین بالاخص پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان پر تنش تر شده است.مقام ارشد آمریکایی گفت که توافق نامه ای میان رهبران دو کشور امضا نخواهد شد از همین رو بیانیه مشترکی هم صادر نمی شود. انتظار می رود بایدن در باب برخی از دغدغه های آمریکا از جمله فعالیت ارتش خلق چین در تنگه تایوان که به تهدیدی علیه صلح و ثابت تبدیل شده و همچنین نقض حقوق بشر با رهبر چین رایزنی کند.

پوتین در نشست گروه بیست شرکت نمی کند؛ اندونزی: کرملین تصمیم درستی اتخاذ کرده است

یکی از مقام های اندونزی گفت که ولادمیر پوتین در نشست گروه بیست در اندونزی شرکت نخواهد کرد؛ چرا که رئیس جمهوری روسیه نمی خواهد به شکلی احتمالی با همتای آمریکایی اش و متحدان واشنگتن روبرو شود. به نوشته آسوشیدتدپرس، این مقام دولت اندونزی گفت که تصمیم پوتین مبنی بر عدم حضور در این نشست، بهترین تصمیم از منظر ما بود.اگر پوتین در این نشست که قرار است هفته پیش رو در بالی برگزار شود، حضور می یافتن برای نخستین بار با بایدن از فوریه 24 روبه رو می شد. آنگونه که گفته شده عدم حضور پوتین در نشست گروه بیست به شکلی رسمی اعلام شده و قرار است چهره ای برجسته به نمایندگی از روسیه در گروه بیست حضور یابد.

اجماع شاهین های برای عقب نشینی از خرسون؛ صفحه ای تاریک در تاریخ ارتش روسیه!

شاهین های جنگی مسکو از تصمیم کرملین مبنی بر عقب نشینی از خرسون حمایت کردند از همین رو یکی از تحقیر امیز ترین عقب نشینی های مسکو بعد از نه ماه درگیری رقم خورد. به نوشته رویترز، خروج پیشنهادی از این شهر به این معنا است که مسکو  شهر استراتژیک واقع در شمال کریمه ضمیمه شده به روسیه، تنها دستاورد خود از سال 24 فوریه را هم واگذار می کند.گفته می شود همزمان با تهدیدهای اوکراین مبنی بر این که نیروهای روس مستقر در کرانه غربی روخانه دنیپرو را هدف قرار خواهد داد و همچنین وضعیت نابسامان نظامیان اوکراینی، سرگئی سوروویکین از سرگئی شویگو، وزیر دفاع خواست تا خطوط دفاعی جدیدی در ساحل مقابل تعریف کرده تا بدین سان جان سربازان حفظ شود. این تصمیم توسط وبلاگ نویس های نظامی روس تحت عنوان « صفحه سیاه در تاریخ ارتش روسیه» توصیف شده؛ هرچند برخی از برجسته ترین حامیان جنگ اوکراین می گویند اتخاذ این تصمیم هم عاقلانه بوده و هم از منظر دفاعی ضروری.

یک پیروزی بزرگ برای کی‌یف

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به خبرنگاران در رم گفت که خروج نیروهای روسیه از خرسون، «پیروزی جدیدی» برای کی‌یف خواهد بود. استولتنبرگ پس از دیدار با جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت: «ما اعلامیه روسیه مبنی بر عقب‌نشینی از خرسون را مورد توجه قرار داده‌ایم. باید ببینیم که وضعیت میدانی در روزهای آینده چگونه پیش می‌رود.»

دبیرکل ائتلاف آتلانتیک شمالی افزود :«اما آنچه واضح است این است که روسیه تحت فشار زیادی قرار دارد و اگر خرسون را ترک کنند، این یک پیروزی دیگر برای اوکراین خواهد بود. امنیت اروپا زیر سوال است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، جنگ تجاوزکارانه ای را علیه اوکراین به راه انداخته است. ما شاهد بودیم که چگونه نیروهای مسلح اوکراین توانستند نیروهای روسیه را به عقب برانند و مناطقی را آزاد کنند. این موفقیت‌ها متعلق به سربازان شجاع اوکراینی است. در عین حال، حمایت بی‌سابقه‌ای که متحدان ناتو از جمله ایتالیا ارائه کردند، منجر به ایجاد تغییراتی در میدان جنگ شده و این امر برای پیشرفت اوکراین حیاتی است.»

جِیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم با بیان اینکه امریکا از کمک‌های نظامی بیشتر برای اوکراین خبر خواهد داد، گفت: عقب‌نشینی نیروهای روسی به ساحل شرقی رودخانه «دنیپر» اگر عملا رخ داده باشد، دستاوری بزرگ برای اوکراین به شمار می رود.

وزارت امر به معروف طالبان از محدودیت بیشتر زنان افغان خبر داد؛ حضور زنان افغان در سالن های ورزشی و پارک ممنوع شد

یکی از مقام های طالبان گفت که این گروه قصد دارد تا استفاده زنان از سالن های ورزشی در افغانستان را ممنوع کند؛ این آخرین تصمیمی است که طالبان برای محدود کردن بیشتر زنان در این کشور اتخاذ کرده است. به نوشته آسوشیدتدپرس، طالبان سال گذشته کنترل افغانستان را در اختیار گرفت و از همان زمان تا به امروز دختران را از تحصیل در مدارس منع و علیرغم وعده های اولیه، در عرصه کار محدود کرد و به لحاظ پوشش آنها را تحت فشار بسیار قرار داد.حالا سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان گفته است که محدودیت های تعریف شده در باب ورود زنان به باشگاه های ورزشی به این دلیل است که زنان دستورهای تفکیک های جنسیتی را رعایت نمی کنند و حجاب لازم را ندارند. همزمان حضور زنان در پارک ها هم ممنوع اعلام شد. قرار است ممنوعیت استفاده زنان از سالن های ورزشی و پارک ها هفته پیش رو اجرایی خواهد شد.

واکنش آژانس به ساخت موشک هایپرسونیک ایرانی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد اعلام ایران مبنی بر ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند. وی در مصاحبه‌ای در حاشیه کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی در شرم الشیخ مصر با اذعان به این که کار نهاد بین‌المللی تحت هدایت او مسائل هسته‌ای است، مدعی شد: اما طبیعتاً هیچ چیز را نمی‌توان مجزا کرد. ما شاهد همه این اعلام‌ها هستیم که نگرانی‌ها و توجه عمومی درباره برنامه هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد.

هشدار ایران به کشورهای خلیج فارس؛ میان امنیت و رسانه هایتان یکی را انتخاب کنید

سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور فرمانده کل قوا هشدار به دشمنان هشدار داد و گفت آمریکایی ها و اذناب‌شان، انگلیس خبیث، صهیونیست‌های کودک‌کش و برخی از این کشورهای بدبخت جنوبی حاشیه خلیج فارس که اسم آن‌ها را ببرم. آن‌ها باید بدانند اگر تلویزیون‌های‌شان باعث ناامنی ایران شد باید بین امنیت و رسانه هایشان یکی را انتخاب کنند. اگر دخالت کردند حتماً تاوانش را می‌پردازند.

او افزود: آن‌ها هم خود را می‌شناسند و هم ما را. شما پرونده سیاهی دارید از کمک های شما به رژیم بعثی صدام در عراق که دست شما به خون شهدای دفاع مقدس آلوده است تا راه اندازی داعش و شبکه های شما که در فتنه های اخیر شاهد بودیم. شما کشورهای ضعیفی هستید، آمریکایی ها از شاه ایران حمایت نکردند و نتوانستند شاه ایران را حفظ کنند. آمریکایی‌ها از شما حمایت نخواهند کرد و آن‌ها صدام را هم نتوانست حفظ کنند.

 شمخانی: ایران آماده نقش‌آفرینی برای پایان جنگ در اوکراین است 

تسنیم نوشت: علی شمخانی، دبیر شورای عالی منیت ملی با نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه که به تهران سفر کرده، دیدار داشت و با اشاره به شرایط منطقه‌ای و جهانی، راه برون‌رفت از بحران‌ها و چالش‌های موجود را گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.شمخانی با اشاره به بحران اوکراین گفت: ایران از هرگونه ابتکاری که منجر به آتش‌بس و صلح بین روسیه و اوکراین بر پایه گفتگو انجام شود استقبال و حمایت نموده و آماده نقش‌آفرینی برای پایان جنگ است.دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، ایجاد نهادهای مشترک و هم‌افزا برای مقابله با تحریم‌ها و فعال‌سازی ظرفیت نهادهای بین‌المللی علیه تحریم و کشورهای تحریم‌کننده را مورد تأکید قرار داد.

سفیر آذربایجان احضار شد

تسنیم نوشت، وزارت امور خارجه ایران علی علیزاده، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران را به دلیل مواضع و اظهارات مقامات این کشور علیه ایران احضار کرده است. در بیانیه وزارت خارجه آمده است که سفیر جمهوری آذربایجان در پی تداوم تبلیغات ضد ایرانی و سیاه نمایی رسانه‌ها و مقامات رسمی این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز به وزارت امور خارجه احضار شد. پیش از این نیز «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان طی نشست خبری به اظهارات مقامات آذربایجان واکنش نشان داده و گفته بود: مسیر حل مشکلات قفقاز نه مراجعه به نیروهای فرامنطقه‌ای، بلکه از پایتخت کشورهای منطقه می‌گذرد.

واکنش ایران به آلمان: پاسخمان متناسب و قاطع خواهد بود

حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در توییتر خطاب به آنالینا بربوک وزیر خارجه آلمان نوشت، خانم وزیر خارجه آلمان! مواضع تحریک آمیز، مداخله جویانه و غیردیپلماتیک نشان دهنده پختگی و تدبیر نیست.وزیر امور خارجه با بیان اینکه «تخریب پیوندهای قدیمی پی‌آمدهای بلندمدت دارد» به همتای آلمانی خود یادآور شد: «آلمان می‌تواند تعامل را برای مقابله با چالش‌های مشترک انتخاب کند و یا راه تقابل در پیش بگیرد».امیرعبداللهیان در پایان تاکید کرد: «پاسخ ما متناسب و قاطع خواهد بود».