به گزارش اکوایران؛ 21 آذر ماه سال گذشته دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خواهان، تمدید قانون برنامه ششم برای سال آینده شد. در بند ن تبصره ۱ این لایحه آمده بود: «مواد قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و اصلاحات بعدی آن به استثنای موادی که طبق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نسخ صریح شده‌اند در سال ۱۴۰۱ تمدید می‌شود.» این پیشنهاد دولت به تصویب نمایندگان و تأیید شورای نگهبان رسید. بدین ترتیب مقرر شد، برنامه هفتم یکسال با تاخیر تصویب و اجرا شد. البته اولین بار نبود که یکی از برنامه‌های ۵ ساله توسعه با تأخیر در تدوین روبه رو می‌شود و تقریبا نیمی از برنامه‌های ۵ ساله توسعه به دلیل تغییر دولت‌ها با چنین مشکلی روبه رو شده‌اند. در واقع پس از انقلاب 57  از ۷ برنامه توسعه کشور 3 برنامه با تأخیر یک ساله مواجه شدند که آنها برنامه‌های ۳، ۵ و ۷ توسعه بودند.

اما مسئله اینجاست که هنوز لایحه برنامه هفتم از سوی دولت به مجلس نرفته است. در زمان تصویب مجدد برنامه ششم، مقرر شد ابتدای سال ۱۴۰۱ مصادف با پایان ششمین برنامه پنج ساله توسعه باشد؛ اکنون بعد از حدود 7 ماه هنوز لایحه به مجلس نرفته است. رویدادی که بی شک در تاخیر برنامه‌های توسعه آتی موثر است. پیشتر تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، به دلیل تاخیر تصویب و اجرای برنامه هفتم، برنامه‌های هشتم و نهم هم با تأخیر مواجه می‌شوند. حال این وضعیت قطعی تر شده است.

گذشته از اینکه در سال جاری عدم تناسب بودجه سال 1402 با برنامه توسعه آتی مطرح است. برخی مجلسیان می‌گویند دولت مجبور است، برای یکسال دیگر برنامه ششم را در راستای تدوین بودجه تمدید کند. اما برخی نمایندگان مجلس مخالف این موضوع هستند.

موضوع تاخیر ارائه برنامه توسعه از سوی دولت، یکی از مباحث نشست مشترک عصر امروز شنبه 21 آبان، ابراهیم رئیسی، غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمدباقر قالیباف بود. در این جلسه  سران قوا بر لزوم تسریع در تقدیم برنامه هفتم توسعه کشور از طریق سازمان برنامه و بودجه به دولت و مجلس تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری‌های رسمی آنها همچنین حضور همه مسئولان در رده‌های مختلف قوای سه گانه را در اجتماعات مردمی بویژه جوانان، ضروری خواندند.در این نشست تقویت همکاری و تعامل قوای سه گانه برای پیگیری جدی‌تر و تلاش مضاعف و هماهنگ برای برطرف کردن مشکلات و کاستی‌ها مورد تأکید قرار گرفت.