به گزارش اکو ایران، «تائید عامدانه بودن انفجار خطوط لوله نورد استریم»، «توافق در باب بزرگ‌ترین پروژه دفاعی اروپا»، «راه دشوار ترامپ برای ورود به کاخ سفید»، «تغییر استراتژی منطقه ای چین»، «آزادی اتباع خارجی زندانی در میانمار»، «کشته شدن21 فلسطینی در جریان آتش سوزی نوار غزه»، «خطر در کمین جان خان»، «دیکتاتوری ماسک در توئیتر»، «مخالفت چین با اعمال فشار بر ایران» و «ادعای بلینکن در مورد ممانعت از دور زدن تحریم ها توسط ایران» مهم ترین سر خط خبرها در نیم روز گذشته بوده است.

سوئد ؛ انفجار خطوط لوله نورد استریم عامدانه بود

دادستانی سوئد گفت که بازرسان ردی از مواد منفجره را در محل خطوط لوله گاز نورد استریم آسیب دیده یافته اند که تایید می کند که آسیب دیدگی خطوط لوله خرابکاری بوده است. به نوشته رویترز، مقام های سوئد و دانمارک در حال بررسی چهار حفره ایجاده شده در خطوط لوله نورد استریم 1و 2 هستد که روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک به هم متصل کرده و به نقطه عطف بحران بحران اوکراین تبدیل شده و همزمان عرضه گاز به اروپا را کاهش داده است. دانمارک ماه گذشته اعلام کرد که تحقیقات اولیه نشان داده است که نشت انرژی ناشی از انفجارهای قوی بوده است. حالا مقام دادستانی سوئد با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که براساس تحلیل هایی که تا به امروز انجام شده آثار مواد منفجره روی تعدادی از اشیا پیدا شده است و این خود نشان از خرابکاری فاحش است. به گفته او ادامه تحقیقات مشخص خواهد کرد که امکان شناسایی افراد دخیل در خرابکاری وجود دارد یا نه.

توافق در باب بزرگ ترین پروژه دفاعی اروپا

برلین اعلام کرد که فرانسه، آلمان و اسپانیا در باب آغاز مرحله بعدی توسعه یک جت جنگده جدید موسوم به اف سی ای اس، بزرگ ترین پروژه دفاعی اروپا با هزینه تخمینی بیش از 100 میلیارد یورو به توافق رسیده اند. به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع آلمان در بیانیه اش اعلام کرد که پس از مذاکره های فشرده، یک توافق صنعتی به دست آمده است. این وزارتخانه تایید کرد که در بالاترین سطح دولت توافق شده که رویکرد همکاری در شرایط برایر در این پروژه که  تحت مسئولیت فرانسه است، دنبال می شود. وزیر دفاع آلمان گفت توافق سیاسی در باب اف سی ای اس یک گام بزرگ و نشانه مهمی از همکاری عالی سه کشور فرانسه، آلمان و اسپانیا است. به گفته او این امر توانایی نظامی اروپا را تقویت خواهد کرد و دانش مهمی را نه تنها برای این سه کشور برای صنایع اروپایی تضمین می کند.

راه دشوار ترامپ برای ورود به کاخ سفید؛ دادستان کل برای پرونده رئیس جمهوری پییشن بازپرس ویژه برگزید

مریک گالند، دادستان کل ایالات متحده اعلام کرد که جک اسمیت ، دادستان فعال در عرصه جنایت جنگی را به عنوان بازرس ویژه برای نظارت بر تحقیقات در باب تخلفات دونالد ترامپ و اسناد حساسی که در اختیارش قرار داشته، منصوب کرده است. این انتصاب سه روز بعد از آن انجام شد که ترامپ اعلام کرد که برای کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2024 نامزد خواهد شد. گارلند گفت که نامزدی ترامپ و تصمیم بایدن برای حضور دوباره در کارزار ریاست جمهوری موجب شد تا انتصاب بازرس ویژه برای نظارت بر فرایند تحقیقات ضروری جلوه داده شود. به نوشته خبرگزاری رویترز، اسمیت، چهره مستقل سیاسی است که در حال حاضر دادستانی دادگاه ویژه لاهه را عهده دار است. او پیشتر در وزارت دادگستری فعالیت داشت و به عنوان دادستان فدرال و ایالتی در نیویورک فعالیت می کرد.اسمیت سومین بازپرس ویژه است که از سال 2017 رای رسیدگی به چنین پرونده سیاسی حساس برگزیده می شود.

تغییر استراتژی منطقه ای چین در سومین دوره ریاست «شی»!

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین  در دیدارهای رودروی خود با متحدان آمریکا در منطقه آسیا- اقیانوسیه برای افزایش نفوذ خود در منطقه استفاده ی کند  به نوشته آسوشیدتدپرس، شی از ادعای دیرینه چین بر تایوان و دریای جنوبی عقب نشینی نکرده اما در گفته هایش به رهبران مختلف در مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در بانکوک بیش از همه بر نقش اقتصاد محور پکن جهت جذب همسایگانش متمرکز شده است. تعامل های دیپلماتیک شی و متحدان آمریکا در این منطقه نشان از آن است که چین فعلا از رویکرد نرم تری در منطقه پیروی می کند تا به شکلی از شدت تنش ها بکاهد. از همین رو شی در دیدارهایش تاکید کرده که چین آماده است تا همزیستی مسالمت امیز و توسعه مشترک را با همه کشورها براساس احترام متقابل، برابر و منافع متقابل تعریف کند.

میانمار اتباع خارجی زندانی را آزاد کرد؛اولین گام برای کاهش تنش با جهان

دولت تحت کنترل نظامیان میانمار یک جهره علمی استرالیایی، فیلمساز ژاپنی، یکی از دیپلمات های پیشین بریتانیا و یک آمریکایی را در راستای سیاست عفو گسترده اعلامی اش آزاد کرد تا بدین از میزان تنش ها با کشورهای خارجی بکاهد. به نوشته خبرگزاری رویترز، دولت نظامی این کشور در راستای فرمان عفو عمومی بخش عمده ای زندانیان این کشور را آزاد کرده و همزمان چهره های خارجی  را که در در بازداشت بودند را آزاد کرد؛ اقدامی که با استقبال ایالات متحده و گروه های حقوق بشری روبرو شد. فعالان حقوق بشری از دولت میانمار خواستند تا سایر زندانیان را هم که به شکلی ناعادلانه و صرفا به دلیل اعتراض بازداشت هستند را نیز آزاد کند.

21 فلسطینی در جریان آتش سوزی نوار غزه کشته شدند

به دلیل آتش‌سوزی در یک مجتمع مسکونی در شمال نوار غزه 21 فلسطینی جان خود را از دست دادند.به گزارش الجزیره، این مجتمع مسکونی در اردوگاه «جبالیا» در شمال نوار غزه واقع شده است.همزمان منابع پزشکی فلسطینی در این باره اعلام کردند که ۲۱ فلسطینی از جمله هفت کودک و یک زن در نتیجه این آتش‌سوزی جان خود را از دست داده‌اند و امکان افزایش شمار تلفات این حادثه وجود دارد.منابع محلی درباره دلایل وقوع این آتش‌سوزی گزارش دادند که این آتش سوزی در جشن یک خانواده ساکن در طبقات بالای ساختمان رخ داده است.وزارت امور داخلی غزه نیز در این باره اعلام کرده است: نتایج اولیه تحقیقات در این باره حاکی از آن است که آتش‌سوزی ناشی از انبار مقادیر زیادی بنزین در داخل این خانه بوده است.سخنگوی تیم دفاع مدنی غزه نیز ضمن اعلام پایان عملیات اطفای حریق در این باره گفت: این آتش سوزی در داخل یک آپارتمان مسکونی در یک ساختمان چند طبقه رخ داده و هنوز علت آن مشخص نیست.

جان « خان» در خطر است!

یکی از قضات ارشد پاکستانی با استناد به یک گزارش اطلاعاتی هشدار داد که عمران خان ممکن است بار دیگر مورد سوء قصد قرار بگیرد، از همین رو جانش در خطر است. به نوشته الجزیره، رئیس دادگاه عالی اسلام آباد، این اظهارات در حین رسیدگی به دادخواستی ارائه شده در باب بسته شدن جاده ها به دلیل اعتراض های سیاسی حامیان خان عنوان کرد.اوایل ماه جاری عمران خان 70 ساله در وزیر اباد در حالی که به همزاه کاروان همراهش به سوی اسلام آباد در حرکت بود از ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفت. یکی از حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان در این حمله کشته و بیش از ده ها نفر دیگر زخمی شدند. حزب بعد از این حمله ناچار شد تا راهپیمایی اعتراضی اش را متوقف کند.

دیکتاتوری «ماسک» در توئیتر

همزمان با ضرب‌ الاجل  ایلان ماسک برای متعهد شدن کارمندان به فرهنگ کاری سخت، صدها نفر استعفا داده‌اند و هم‌زمان هشتگ RIPTwitter# ترند شده است.ماسک چند روز پیش در ایمیلی شبانه به کارکنان توییتر گفت که باید با امضاء فرمی آنلاین، خودشان را به «فرهنگ کاری سخت» متعهد کنند در غیر این‌صورت باید از جمع کارکنان این شبکه‌ی اجتماعی خارج شوند. براساس گزارش ورج، صدها نفر از کارکنان توییتر با امضاء نکردن فرم آنلاین ایلان ماسک از این شبکه‌ی اجتماعی خداحافظی کرده‌اند. توییتر گفته بود امضاء نشدن فرم به منزله‌ی استعفا است. هنوز تعداد دقیق کارکنانی را که استعفا داده‌اند نمی‌دانیم، اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد تعداد آن‌ها به چند صد نفر می‌رسد. ماسک اخیراً چند هزار نفر از کارکنان توییتر را اخراج کرده بود. ایلان ماسک در توییتی گفته که نگران استعفای کارمندان نیست، چون بهترین‌ها در توییتر باقی می‌مانند و به رشد این شبکه‌ی اجتماعی کمک می‌کنند.

مخالفت چین با اعمال فشار بر ایران

ایسنا نوشت، وانگ چانگ، معاون رئیس نمایندگی دائم چین در سازمان ملل گفت که پکن مخالف اعمال فشار علیه ایران از طریق صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس اتمی است.او گفت: مشکلات پادمانی حل‌نشده ایران درواقع مشکلات دوجانبه میان ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند و باید از طریق گفت‌وگو و رایزنی میان دو طرف حل شود.این مقام ارشد چینی عنوان کرد که پکن خواستار اقدامات قاطع از سوی طرفین در حمایت از آژانس اتمی برای افزایش همکاری با ایران و حل‌وفصل مشکلات از طریق گفت‌وگو است.وانگ چانگ همچنین تاکید کرد که مذاکرات بر سر احیای برجام در مرحله حیاتی قرار دارد.این اظهارات در حالی ایراد شد که آمریکا و تروئیکای اروپایی از تصویب قعنامه ورا حکام استقبال کردند و بر همکاری ایران با آژانس تاکید کردند.

بلینکن؛ مانع از دور زدن تحریم ها توسط ایران می شویم

به نوشته ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«ما به مختل کردن تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌هایش ادامه می‌دهیم. وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌هایی را به دلایل قضایی مختلف به خاطر دخیل بودن در فروش نفت و گاز ایران تحریم کرده است. هرکس که این تبادلات را تسهیل کند، خطر تحریم‌های آمریکا را به جان می‌خرد.»سوئد ؛ انفجار خطوط لوله نورد استریم عامدانه بود