به گزارش اکو ایران، یک فرمانده ارتش فیلیپین گفت یک کشتی گارد ساحلی چین روز یکشنبه یک شناور را که توسط یک کشتی فیلیپینی در دریای چین جنوبی یدک کشیده می‌شد را به زور گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز معاون دریاسالار آلبرتو کارلوس، فرمانده ستاد فرماندهی غربی (WESCOM) در بیانیه‌ای گفت: «مقامات دریایی فیلیپین پس از مشاهده شی شناور در اوایل روز یکشنبه در حدود 730 متری غرب جزیره تیتو، یک کشتی را برای بررسی این شیء فرستادند.»

در بیانیه آمده که این تیم فیلیپینی قبل از رسیدن کشتی گارد ساحلی چین، شناور را به قایق خود بستند و شروع به یدک کشیدن آن کردند. زمانی که کشتی گارد ساحلی چین از راه رسید ابتدا دو بار مسیر آن‌ها را مسدود کرد و سپس یک قایق بادی کابل یدک‌کش فیلیپینی را برید و شی شناور را به کشتی گارد ساحلی متصل کرد.

در این بیانیه اشاره نشده است که این شی چیست و آیا کشتی گارد ساحلی چین دلیل برداشتن شی را اعلام کرده است یا خیر.  سفارت چین در فیلیپین هنوز به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

این حادثه زمانی رخ داد که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده در همان روز وارد فیلیپین شده بود. هدف این سفر گفتگو برای احیای روابط با فیلیپین است، متحد آسیایی که در تلاش‌های ایالات متحده برای مقابله با سیاست‌های چین در قبال تایوان نقش اساسی دارد.

به گفته‌ی یک مقام ارشد آمریکایی سفر سه روزه‌ هریس شامل توقف در پالاوان، جزیره‌ای در لبه دریای چین جنوبی است. هدف از این توقف تاکید بر حمایت واشنگتن از حکم دادگاه بین‌المللی در سال  2016 است که ادعاهای توسعه طلبانه‌ی چین بر این آبراه مورد مناقشه را باطل دانسته است.

ezgif-3-8382a9035d

چین مدعی است که مالک بیشتر دریای چین جنوبی است -آبراه‌ای استراتژیک که سالانه میلیاردها دلار کالا از آن عبور می کند. برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز در این منطقه ادعاهایی دارند.

تیتو که فیلیپینی‌ها آن را به نام پاگاسا می‌شناسند، نزدیک به سوبی ریف، یکی از هفت جزیره مصنوعی در دریای چین جنوبی است که چین در آن‌ها موشک‌های زمین به هوا و تسلیحات دیگر نصب کرده است. جزیره‌ تیتو از نظر استراتژیکی مهم‌ترین جزیره تحت مالکیت فیلیپین در دریای چین جنوبی است.

وزارت خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه را به طور کامل بررسی خواهد کرد و منتظر گزارش‌های دقیق از سوی سازمان‌های مجری قوانین دریایی است.