به گزارش اکوایران، امروز یکم آذر ماه در همایش تجاری ایران و بلاروس در تهران، محمد مخبر معاون اول ابراهیم رئیسی با اشاره به تحریم تهران و مینسک گفت: هر دو کشور می‌توانند در دفع محدودیت‌ها و خنثی‌سازی این تحریم‌ها همکاری کنند. ما آماده انتقال تجربه خود در خنثی‌سازی تحریم‌ها به بلاروس هستیم. او افزود: برای انجام این مهم دولت‌ها و بخش‌های خصوصی دو کشور وظایفی دارند که باید هم‌زمان و سنجیده به اجرا درآورند تا این تصمیم به ثمر بنشیند. دولت ایران باید تسهیلات لازم را برای حضور بخش خصوصی بلاروس ایجاد کند و مقررات لازم را تدوین و مقررات زائد را حذف کند. به همین ترتیب دولت بلاروس باید برای تجار ما خدماتی را ایجاد کند. اما اگر اتاق‌ها و بخش خصوصی دو کشور فعال نشوند این تصمیمات به نتیجه نمی‌رسند.

به نقل سایت اتاق ایران، معاون اول گفت: می‌توانیم هاب منطقه‌ای به کمک هم ایجاد کنیم. وجود دریا در اطراف دو کشور انگیزه‌ای است که ترانزیت را تقویت کنیم و بستر ترانزیت راه‌آهن را هموار کنیم. ما می‌توانیم بلاروس را با راه‌آهن به بندرعباس متصل کنیم. البته باید 167 کیلومتر راه‌آهن رشت آستارا به بهره‌برداری برسد.

مخبر تأکید کرد: مسائل روادید، مسائل انتقالات مالی و بانکی و مسائل قانونی گمرکی باید متناسب با نیازهای دو کشور برای افزایش مناسبات تجاری وضع شود تا این عزم اقتصادی به نتیجه برسد.

 غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران نیز در این همایش گفت: ما تلاش می‌کنیم، بنگاه‌های خصوصی ایرانی بتوانند ارتباط هر چه بیشتری با عاملان اقتصادی بلاروس ایجاد کنند، بنابراین لازم است مواردی مانند مراودات بانکی و همکاری در زمینه خدمات فنی و مهندسی، تولید محصولات مشترک به‌ویژه فرآورده‌های لبنی، ایجاد تسهیلات در حوزه حمل‌ونقل ازجمله توسعه همکاری‌ها در مسیر کریدور شمال-جنوب و حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و ترکیبی، مورد تأکید بیشتر دو کشور قرار گیرد.

او پیشنهاد تأسیس گروه‌های کاری به‌منظور شناسایی معضلات اقتصادی-تجاری موجود و امکان‌سنجی پروژه‌های تجاری مشترک، توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، تقویت همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای، تعریف پروژه‌های متعدد در حوزه توسعه صنعت گردشگری و تسهیل صدور روادید برای تجار و گردشگران، ایجاد سیستم مناسب اطلاع‌رسانی برای بهره‌برداری از توانمندی‌های یکدیگر، ایجاد زیرساخت‌های لازم و توسعه روابط همه‌جانبه به‌ویژه در ابعاد تجاری، صنعتی و فنی را ارائه داد و تشکیل کمیته مشترک بازرگانی بین دو اتاق ایران و بلاروس را اقدامی مؤثر توصیف کرد.

در این همایش رومن گولاوچنکو، نخست‌وزیر بلاروس، حوزه‌های فعالیت بین ایران و بلاروس را بسیار گسترده ارزیابی کرد که رسیدن به توافق برای تقویت همکاری‌ها بین دو کشور را ضروری دانست و تأکید کرد: دولت‌ها باید محیط را برای فعالیت تجار فراهم کنند.

بر اساس اظهارات او بلاروس اقتصاد صادراتی واضحی دارد و ۶۰ درصد محصولات تولیدی خود را صادر می‌کند. در این راستا از ۲۰۲۱ به‌صورت پویا تبادلات دو کشور رو به رشد بوده تا آنجا که حجم روابط ایران و بلاروس در سال جاری تا سه برابر افزایش یافته است.

نخست‌وزیر بلاروس افزود: این آمادگی را داریم که به‌صورت مشترک با طرف ایرانی اقدام به تولید کرده و در این راستا به مسیر دوطرفه تجارت واقفیم.

تجهیزات پزشکی و دارو، خشکبار و میوه جزو نیازهای بلاروس هستند که بر اساس اظهارات گولاوچنکو از طریق ایران قابل تأمین هستند.

همچنین میخائیل میاتلیکف، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بلاروس نیز از برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: آماده پذیرش هیات‌های تجاری ایران هستیم.