به گزارش اکو ایران، یکی از چهر های فعال در سرویس امنیت فدرال روسیه( اف اس بی) با انتشار ایمیلی محرمانه فاش کرد که ولادیمیر پوتین از این که در جنگ با اوکراین به سلاح هسته ای متوسل شود، هراس دارد. این ایمیل که محتوای آن در اختیار نیوزویک قرار دارد متعلق به 4 مارس است و اولین پیامی است که توسط این مامور اطلاعاتی در اختیار ولادیمیر اوسچکین، فعال حقوق بشر روس که وب سایت ضد فساد موسوم به گولاگو را اداره می کرد و حالا در فرانسه است، قرار گرفته است.او پیشتر در ایمیل های دیگر به احتمال وقوع جنگ داخلی در روسیه و رویارویی در کرملین نیز اشاره کرده و در باب هرکدام از این سناریوها هشدار داده است.

پوتین جرات حمله هسته ای را ندارد

مامور اطلاعاتی فدرال روسیه به طور منظم برای این فعال حقوق بشر پیام ارسال می کند و از خشم و نارضایتی ها در داخل ساختار اطلاعاتی فدرال به دلیل حمله پوتین به اوکراین می گوید. ایگور سوشکو، مدیر اجرایی گروه تحقیقاتی موسوم به باد تغییر، سازمان غیر انتفاعی مستقر در واشنگتن از زمان شروع مکاتبه ها، متن ها را از زبان روسی به انگلیسی ترجمه کرده و تمامی ایمیل ها را در اختیار نیوزویک قرار می دهد. گفته می شود ایمیل آخر توسط کریستو گروزف، کارشناس اف اس بی در 6 مارس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این کارشناس گفت که متن دریافتی را در اختیار دو نفر از اعضای کنونی و پیشین اف اس بی قرار داده و هردو تایید کردند که این متن توسط یکی از همکاران فعال در این نهاد اطلاعاتی نوشته شده است.

در متن ایمیل 4 مارس به این موضوع اشاره شده که پوتین آمادگی صدور فرمان حمله هسته ای را ندارد؛ حمله ای که بهایش می تواند ویرانی کل جهان باشد.این ایمیل تنها چند روز بعد از آغاز حمله روسیه به اوکراین و ماه ها پیش از تهدید ضمنی پوتین مبنی بر استفاده روسیه از سلاح هسته ای در راستای دفاع از تمامیت ارضی منتشر شد. جو بایدن 6 اکتبر هشدار داده بود که خطر یک آرماگدون هسته ای در بالاترین سطح خود از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 وجود دارد. فعلا جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از کاهش لفاظی ها گفته و تاکید دارد که در هفته های اخیر مقوله حمله هسته ای تاکتیکی روسیه کم تر مورد توجه قرار گرفته است.

111111111111111

تزار در محاصره مخالفان در ظاهر متحد

مامور اطلاعاتی افشاگر روس مدعی است که احتمال حمله هسته ای منطقه ای وجود دارد هرچند نمی توان آن را در قاب حمله نظامی تبیین کرد. به گفته او توسل به چنین سلاحی زمینه را برای پایان دادن به زنجیره شکست های دفاعی هموار نمی کند هرچند مسکو می تواند از آن برای ترساندن غرب بهره مند شود.

براساس اطلاعات ایمیل این افشاگر پویتن برای توسل به گزینه حتی در مقیاس محدود با موانع بسیاری روبرو است. رئیس جمهوری روسیه باید در نخستین گام از زنجیره فرماندهی در کرملین که مانعش خواهند شد، بگذرد. افشاگر در ایمیل خود آورده که پوتین به تنهایی قادر نیست جهان را نابود کند چرا که ناتوان از تصمیم گیری فردی در این حوزه است. به نوشته این مامور اطلاعاتی حلقه اطراف پوتین مانع از آن خواهند شد تا او انگشت بر دکمه قرمز هسته ای بگذارد.

این مامور اطلاعاتی در ادامه به نگرانی آژانس اطلاعاتی و امنیتی این کشور در باب اثربخشی محتمل تسلیحات هسته ای روسیه اشاره کرد و نوشت، بسیاری در داخل این نهاد تردید جدی دارند که زرادخانه هسته ای روسیه به درستی عمل کند. منبع ناشناس در ادامه آورده که تجربه نشان می دهد که هر اندازه روش های کنترل شفاف تر باشد، شناسایی مشکلات آسان تر خواهد شد.

Kadyrov-and-Putin

روسیه در آستانه جنگ داخلی

پیشتر ایمیل هایی از این افشاگر فعال در سرویس امنیت فدرال روسیه منتشر شد که نشان می دهد میان نزدیک ترین و متحدان پوتین جنگ داخلی در باب نبرد در اوکراین جریان دارد. افشاگر در ایمیلش ضمن پرداختن به آشفتگی و درگیری درونی در کرملین، پیش بینی کرده که روسیه به زودی درگیر جنگ داخلی شد چرا که مردم این کشوراز جنگ خسته شده اند.

پیشتر گزارش هایی نیز منتشر شد در باب مخالفت خوانی های یوگنی پریگوژین  و رمضان قدیروف، آنها از منتقدان سرسخت نحوه مدیرت جنک توسط پوتین در اوکراین هستند هرچند در ظاهر نمایش نادری از اتحادشان را ترسیم می کنند اما صدای باز شدن شکاف های میان دو رهبر با کرمیلن درآمده است.

رویارویی تزار بزرگ با تزارهای کوچک در خفا

 اندیشکده آمریکایی مطالعات جنگ اواخر اکتبر ارزیابی کرده بود که یوگنی پریگوژین و گروه نظامی تحت رهبری اش تهدیدی جدی برای حکومت پوتین هستند. با این همه افشاگر می گوید هیچ مدل و الگویی برای تغییر قدرت در روسیه ارائه نشده است.در ایمیل او آمده که هیچ راهی برای تغییر همه چیز در روسیه وجود ندارد، این مسئله دو معنا دارد، معنای نخست بقای حکومتداری پوتین در بازه زمانی میان مدت است و معنای دوم عدم تکیه بر اهرم اصلاحات که موجب خواهد شد کشور درگیر جنگ داخلی شود.

به گفته افشاگر این امکان بالا است که در روسیه شورش رخ داده و بعد از آن دامنه تنش ها گسترش  یاید. او در ادامه خاطر نشان کرد که درگیری نهادهای امنیتی با یکدیگر اجتناب ناپذیر است و می تواند به تنش ها در داخل کمک کند.مامورافشاگرا تاکید دارد که اف اس بی در فرایند وقوع جنگ داخلی نقش دارد چرا که حتی پیشتر از 24 فوریه و آغاز نبرد اوکراین عامل خرابی و ویرانی بود.

 او در ادامه گفت، بسیاری از چهره های سیاسی در نقطه ای بی بازگشت قرار دارند و می خواهند مناطقی را از آن خود کرده و تزارهای کوچکی را تعریف کنند. به باور این مامور اطلاعاتی سرکوب چهره هایی چون پریگوژین و یا قدیروف برای حکومت کار آسانی نیست.

 فعلا ناظران می گویند که پریگوژین در تلاش برای تعریف حوزه انتخاباتی برای خود است و حامیان و نیروهای رزمی اش را هم در کنار خود دارد، نیروهایی که تحت کنترل مستقیم کرملین نیستند.

chechnya-leader-ramzan-kadyrov

8 نوامبر در یک ایمیل فوری افشاگر به اوسچکین هشدار داد که پریگوژین در حال آماده سازی تیپ هایی برای ترورهای داخلی است. براساس اطلاعات این ایمیل، مامور اطلاعاتی گفته بود که در جلسه ای با حضور واگنرها از آنها خواسته شده بود تا با هر آن کس که با رژیم پوتین و دستورهایش مخالفت می کند، برخورد شود. مامور اطلاعاتی تاکید کرده بود که سطح نارضایتی مردمی به شکلی جدی و تصاعدی افزایش یافته و کرملین نمی تواند با توسل به اهرم های قانونی منتقدانش را خفه کند. ب

ه اعتراف افشاگر پریگوژین و قدیروف به خوبی می دانند که اف اس بی آماده ترور داخلی نیست با این همه بر این اهرم تاکید دارند چرا که می دانند در صورت وقوع جنگ داخلی، جایی برای آنها وجود ندارد.به ادعای افشاگر، این که این زوج قرار است دست به اقداماتی تحریک آمیز بزنند، جای شک نیست. از همین رو با اشاره به ناتوانی اف اس بی در برابر آنها هشدار داد داد که اگر این دو رهبر وارد میدان شوند و سناریوی خود را پیش ببرند، کنترل امور از دستمان خارج خواهد شد.