به گزارش اکو ایران، «خیابان های چین در تسخیر معترضان»،«نقشه راه کانادا  برای مقابله با پکن»،«عقب نشینی روس ها از نیروگاه زاپروژیا»،«یکشنبه خونین سومالی»،«تداوم حملات نظامی ترکیه به مواضع کردهای سوری»،«آمادگی بغداد برای میانجیگری میان ایران و عربستان» و«حمایت عبداللهیان از رویکرد چندجانبه گرایی در عرصه سیاست خارجی» از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

خیابان های چین در تسخیر معترضان؛ «شی» در تنگنایی بی سابقه قرار دارد

صدها معترض چینی با نیروهای پلیس در شانگهای درگیر شدند؛ اعتراض هایی که به واسطه محدودیت های سخت گیرانه کووید 19 رقم خورد و حالا علاوه بر شانگهای به چندین شهر چین سرایت کرده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، موج نافرمانی مدتی در سرزمینی که رهبری اش برای سومین بار در اختیار شی جین پینگ قرار گرفته، بی سابقه است چرا که ناامیدی از سیاست های دستوری رئیس جمهور برای مقابله با کووید افزایش یافته است. علاوه بر این، سیاست کووید صفر هزینه سنگینی را بر دومین اقتصاد بزرگ جهان تحمیل کرده است. معترضان به خیابان های ووهان و چنگدو آمدند. همزمان در پکن هم تجمع های اعتراضی به شکلی مسالمت آمیز برگزار شد. در دانشگاه ها نیر دانشجویان در سراسر چین تظاهرات کردند.به باور ناظران آتش سوزی ساختمان بلند مسکونی در ارومچی، منطقه ای واقع در مرکز سین کیانگ محرک تنش ها بود. پس از انتشار ویدئوهای مرتبط با این آتش سوزی، ساکنان چین خشمگین شده و خیابان بسیاری از شهرهای چین را در اختیار گرفتند.ناظران می گویند که پلیس برای سرکوب معترضان حضوری برجسته داشت و بسیاری از آنها با معترضان درگیر شدند.در برخی از شهرهای چین نیز شعارهایی علیه «شی» و حزب کمونیست سر داده می شد، رخدادی نادر و بی سابقه.

نقشه راه کانادا  برای مقابله با پکن، اتاوا شمشیر را از رو بست

کانادا استراتژی اش در ارتباط با هند و اقیانوس آرام را اجرایی کرد و متعهد شد منابع بیشتری را برای مقابله با چین، بازیگری به گفته این کشور « اخلال گر» ارائه دهد. این موضع گیری در حالی اتخاذ شد که دومین اقتصاد بزرگ جهان با کانادا در حوزه های تغییرات اقلیمی و مسائل تجاری همکاری نزدیکی دارند. به نوشته خبرگزاری رویترز، در این سند 26 صفحه ای هزینه ای بالغ بر 2.6 میلیارد دلار برای تقویت حضور نظامی و امنیت سایبری کانادا در منطقه و تشدید قوانین سرمایه گذاری خارجی جهت حراست از مالکیت معنوی و جلوگیری از دستیابی شرکت های دولتی چینی به منابع حیاتی را نشان می دهد. براساس طرح اولیه، هدف تعمیق روابط با منطقه ای است که برای کانادا به لحاظ اقتصادی ارزشی بالغ بر 50 ترلیون دلار دارد هرچند اولویت در این سند مقابله با چین است؛ بازیگری که نامش بیش از 50 بار در سند راهبردی کانادا آورده شد آن هم در شرایطی که روابط دو بازیگر سرد است. در این سند آمده است که چین یک قدرت جهانی است که در سطحی وسیع دست به اخلاگری می زند و به دنبال ان است تا نظم بین الملل را در راستای منافع و ارزش های خود تعریف کند. دولت لیبرال تحت رهبری جاسیتن تردو قصد دارد روابط تجاری و اقتصادی اش را که عمدتا به آمریکا متکی است، تنوع ببخشد. با این همه این خواسته در سند نمایان نیست و آنچه بیش از همه بر آن تمرکز شده نقش مداخله گرایانه چین است.

عقب نشینی روس ها از نیروگاه زاپروژیا؛ کرملین تاکتیک بازی اش را تغییر می دهد؟

رئیس شرکت دولتی اوکراینی موسوم به Energoatom گفت که نشانه های وجود دارد مبنی بر این که نیروهای روس ممکن است خیلی زود نیروگاه زاپروژیا را که ماه مارس در اختیار خود قرار دادند، ترک کنند. به نوشته خبرگزاری رویترز، واگذاری این نیروگاه توسط روس ها نشان از تغییر عمده در میدان نبرد در منطقه زاپروژیا دارد.منطقه ای که روس ها آن را ضمیمه خود کرده اند با این همه امروز به خط مقدم درگیری ها تبدیل شده و گلوله باران اطراف نیروگاه  یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه جهانی است. رئیس این شرکت دولتی تاکید کرد که به گزارش هایی در رسانه های روس دست یافته که نشان می دهند که مسکو قصد دارد زاپروژیا را تخلیه کرده و کنترل این نیروگاه را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد. این خبر در شرایطی رسانه ای شد که هراس از وقوع چرنوبیل دوباره در اوکراین افزایش یافته است.

تداوم حملات نظامی ترکیه به مواضع کردهای سوری؛ آنکارا از اغاز حملات زمینی خبر داد

نظامیان ترکیه پایگاه‌های نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال سوریه را هدف حملات توپخانه‌ای و هوایی قرار دادند.به نوشته اسکای نیوز، منابع میدانی در سوریه اعلام کردند: ارتش ترکیه با چند موشک پایگاه نظامی  موسوم به منغ واقع در حومه شمالی حلب را که تحت سیطره نیروهای سوریه دموکراتیک قسد است را هدف قرار داد.همزمان نیروهای ترکیه پایگاه‌های اطراف شهر جرابلس در حومه شرقی حلب را هدف حملات توپخانه‌ای شان قرار دادند.در چنین شرایطی منابع سوری از ورود تجهیزات جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه خبر دادند. گفته می شود ترکیه هشت کامیون نظامی، هفت تانک، توپخانه و نفربر را به سوریه منتقل کرده است.

یکشنبه خونین سومالی

مقامات امنیتی سومالی از وقوع دو انفجار و شلیک گلوله در هتلی خبر دادند که مکانی محبوب برای نمایندگان و مقامات این کشور در موگادیشو پایتخت این کشور است.خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که افراد مسلح با پوشیدن جلیقه انفجاری به این هتل حمله کرده‌اند. براساس گزارش ها محمد احمد دودیشه، وزیر امنیت سومالی در این حمله زخمی شده است.همزمان این گروه تروریستی حمله به هتل را تایید کرد.هنوز  از تلفات جانی و خسارت مالی این حملات و انفجارها خبری منتشر نشده است.این انفجار یک روز پس از آن رخ داد که دولت سومالی شنبه شب از کشته شدن 100 عضو الشباب در جنوب این کشور در عملیات ارتش خبر داد.الشباب یک گروه مسلح تروریستی وابسته به شبکه القاعده است و بسیاری از عملیات‌ تروریستی را که منجر به جان باختن صدها نفر در آفریقا شده، پایه‌ریزی کرده است.

آمادگی بغداد برای میانجیگری میان ایران و عربستان ؛ تهران میزبان السودانی است

ایسنا نوشت:پایگاه خبری العربی الجدید در گزارشی نوشت که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق بعد از دریافت دعوت رسمی روز سه شنبه راهی تهران خواهد شد تا درخصوص مسائل مختلف با مقامات ایرانی رایزنی کند، او قرار است اوایل ماه آینده میلادی سفری به عربستان داشته باشد تا درخصوص از سرگیری مذاکرات تهران و ریاض در بغداد و همچنین بازگشت روابط دیپلماتیک میان دو کشور با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.یک مسئول در دفتر نخست وزیری عراق که نخواست نامش فاش شود به العربی الجدید گفت: محور رایزنی های السودانی در تهران درخصوص ازسرگیری وساطت عراق میان ایران و عربستان، مسائل امنیتی مربوط به حملات ایران به خاک کردستان(مواضع تروریست ها، حضور گروه های کرد مخالف نظام ایران در خاک کردستان عراق و دیگر مسائل امنیتی مربوط به کنترل مرزها خواهد بود.

حمایت عبداللهیان از رویکرد چندجانبه گرایی در عرصه سیاست خارجی

حسین امیرعبداللهیان با انتشار پیامی در توییترش نوشت: رأی قاطع مجلس شورای اسلامی به لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای نشانگر عزم و جدیت کشورمان برای توسعه همکاری های منطقه‌ای، بین‌المللی و اقتصادی و تقویت نگاه به آسیاست. رویکرد چند جانبه گرایی ، واقعیت قرن حاضر است.