به گزارش اکوایران، گروهی از دیپلمات‌های غربی مدعی شدند  واشنگتن به بهانه ادعای نقض حقوق زنان و نحوه برخورد با معترضان، برای حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسون مقام زن سازمان ملل متحد لابی می کند، قرار است، قطعنامه مرتبط با این اقدام ادعایی 14 دسامبر به رای گذاشته شود.

خبرگزاری رویترز مدعی است که پیش نویس متن ادعایی قطعنامه منتشر شده است. قطعنامه که به ادعای رویترز در آن به نحوه رفتار ایران با زنان و دختران اشاره شده؛ رفتاری که به ادعای غرب در تضاد با حقوق زنان و ماموریت کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد است.

ایران از ابتدای سال جاری دوره چهار ساله عضویت در این کمیسیون را آغاز کرده، کمیسیونی که 45 عضو دارد و هر ساله ماه مارس تشکیل جلسه می دهد و هدفش ترویج برابری جنسیتی و توانمد سازی زنان است.

به ادعای رویترز، پیش نویس قطعنامه ای که ایالات متحده ارائه داده بر حذف ایران برای دوره باقی مانده تا 2026 تاکید دارد. همزمان شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متشکل از 54 عضو نیز مدعی شد که به پایان عضویت ایران از کمیسیون رای خواهد داد.

یکی از دیپلمات های سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود در این باره به رویترز گفت ایالات متحده و دیگر بازیگران برای حذف ایران از کمیته حقوق زنان سازمان ملل خیز برداشته اند. با این همه آنها اذعان کردند که آمریکا برای به دست آوردن آرای لازم در حال چانه زنی است بالاخص با بازیگران عضوی که درباره رای مثبت به چنین قطعنامه مرددد هستند.

پیشتر شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو در اقدامی مداخله جویانه به تشکیل یک کمیته تحقیق درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران رای مثبت داد؛ کنشی که با واکنش تند تهران روبرو شد.