به گزارش اکوایران، در چین هیچ چیز عادی نیست.اینکه مردم خشم خود را به صورت علنی بر سر رهبران حزب کمونیست در چین تخلیه کنند، بسیار غیرعادی است زیرا در چین هرگونه انتقاد مستقیم از دولت می تواند منجر به مجازات های سخت شود.

به گزارش فایننشال تایمز، شی جین پینگ با یکی از بزرگترین چالش‌های خود به عنوان رئیس‌جمهور چین مواجه است. شی قدرتمندترین رهبر کشور از زمان مائو تسه تونگ است که اخیراً سومین دوره بی سابقه رهبری حزب کمونیست چین را به دست آورده است. مشخصه رهبری او گسترش دستگاه امنیتی نظارت دقیق دولت و سرکوب سریع نشانه های مخالفت است.

اما حالا اقای شی پس از آن که ده‌ها هزار نفر به دلیل محدودیت‌های سختگیرانه پکن برای ویروس کرونا و سرکوب آزادی بیان به خیابان‌ها آمدند، با مشکلی جدی مواجه است. دست‌کم 10 شهر از جمله شانگهای، پکن، ووهان و چنگدو در آخر هفته به میدان تظاهرات سیاسی تبدیل شدند؛ تظاهراتی که درگیری با پلیس و افسران امنیتی و دستگیری‌های زنجیره‌ای از جمله دو روزنامه‌نگار خارجی را رقم زد.

این نافرمانی مدنی ناگهانی و در ابتدا با خشم پس از آتش‌سوزی مرگبار آپارتمان در ارومچی به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا شروع شد و به دلیل ماه‌ها ناامیدی، قرنطینه ها،آزمایش های مکرر و نظارت آنلاین تحت سیاست های کوید صفر، ادامه یافت. در ووهان، شهر مرکزی چین که اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در آنجا پیدا شد، ویدیوهای آنلاین هزاران نفر را نشان می‌دهد که در خیابانی در یک منطقه خرید راهپیمایی می‌کنند که به نظر می‌رسد بزرگترین اعتراض آخر هفته باشد.

یکی از افرادی که در اعتراضات حضور داشته می گوید که جمعیت به ده‌ها هزار نفر می‌رسید و با برداشتن حصارهای اطراف بلوک‌های آپارتمانی، محله‌های محصور را آزاد کردند. تظاهرات در چندین نقطه دیگر در سطح شهر نیز برگزار شد.

به گفته یک مقام آموزش استانی، دولت از دانشگاه‌های سراسر کشور خواسته است تا دانشجویان را در اسرع وقت به خانه‌های خود بفرستند تا مخالفت‌های بیشتر در دانشگاه‌ها را سرکوب کنند. در پایتخت، پکن، صدها دانشجو تظاهرات مسالمت آمیزی را در دانشگاه های معتبر سینگهوا و پکن برگزار کردند. دانش‌آموزان در پکن و همچنین تظاهرکنندگان در شهرهای دیگر، کاغذهای سفیدی حمل می‌کردند که به سانسورها اعتراض داشتند.

در پایتخت، معترضان در یک کانال مرکزی تجمع کردند و شعار می دادند: «ما آزمایش PCR نمی خواهیم، ​​ما آزادی می خواهیم». اما به سرعت ماشین‌های پلیس و ون در ورودی کانال مستقر شدند. تحلیلگران می گویند مقیاس خواسته های کنونی معترضان در قیاس با گذشته وسیع تر است. با این همه آنها هشدار داده اند که تظاهرکنندگان، در صورت شعله‌ور شدن مجدد مخالفت‌ها با اقدامات تلافی‌جویانه وحشیانه مواجه می‌شوند.