به گزارش اکو ایران، کرملین روز جمعه، یک روز پس از آن که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که پوتین به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ است اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه برای مذاکره درباره اوکراین راه ها را باز نگاه داشته و به دیپلماسی باور دارد.

پیشتر بایدن هم صدا با مکرون، همتای فرانسوی اش گفته بود که تنها راه پایان دادن به جنگ در اوکراین آن است که پوتین نظامیانش را از خاک اوکراین خارج کرده و به دنبال پایان دادن به این درگیری باشد، در چنین شرایطی آمریکا آماده رایزنی با روسیه خواهد بود. به گزارش خبرگزاری رویترز پس از این اظهار نظر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بایدن، با لحنی تند گفت که پوتین تاکید دارد که راه برای مذاکره باز است اما روسیه از اوکراین خارج نخواهد شد.

پسکوف در ادامه خاطر نشان کرد که رئیس جمهوری فدراسیون روسیه همیشه برای اطمینان از منافع این کشور آماده مذاکره بوده است. پوتین گفته که از آغاز نبرد در اوکراین که از آن تحت عنوان عملیات ویژه یاد می کند، ناامید نیست و آن را نقطه عطفی می داند در حیات سیاسی روسیه؛ کشوری که پس از دهه ها تحقیر پس از سقوط شوروی در سال 1991، بار دیگر در برابر هژمونی غرب ایستاد. 

در شرایط کنون یاوکراین و غرب می گویند که پوتین هیچ توجیهی برای این عملیات امپریالیستی اش ندارد.

کی یف تاکید کرده که تا مادامی که یک سرباز روس در خاکش باشد، وارد رایزنی نخواهد شد.بایدن در سخنرانی اش در کاخ سفید از توافق با مکرون در باب همکاری دو کشور برای توقف نبرد پوتین در اوکراین خبر داد و گفت باید رهبر روسیه را به واسطه این حمله وحشیانه پاسخگو کرد. به گفته اش این ایده که پوتین همیشه قادر به شکست اوکراین است غیر قابل درک می باشد.

بایدن که ماه مارس گفته بود، رهبر روسیه نمی تواند در قدرت بماند تاکید کرد که پوتین با حمله به اوکراین دست به محاسبه نادرستی زده با این همه اگر برای خروج از اوکراین مصمم است، ایالات متحده حاضر است پس از مشورت با متحدانش در ناتو در این زمینه گام بردارد.

 روسیه مدعی است که ایالات متحده با به رسمیت نشناختن سرزمین های اوکراین که ضمیمه خاک روس ها شدند به شکلی بالقوه مانع از هرگونه توافق یا سازشی می شود. پسکوف نیز در این تایید این مقوله خاطر نشان کرد که رویکرد آمریکا در ارتباط با روسیه بستر را برای گفتگوهای متقابل پیچیده تر خواهد کرد.

او در پاسخ به سوالی در باب نحوه تماس های احتمالی بایدن با پوتین به معنای غیر ممکن بود رایزنی ها از منظر روس ها اشاره کرد و گفت بایدن خواهان خروج ما از اوکراین است؛ خواسته ای که ما آن را نخواهیم پذیرفت، پس تا مادامی که مطالبه ما محقق نشود، رایزنی امکان پذیر نخواهد بود.