به گزارش اکوایران، گروه هفت و استرالیا هم با موافقت با تعیین سقف قیمتی 60 دلار برای هر بشکه نفت روسیه، به اتحادیه اروپا پیوستند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، گروه هفت و استرالیا  اعلام کردند با دستیابی به یک توافق سیاسی، با سقف قیمتی 60 دلاری نفت خام روسیه در دریا موافقت کردند. پیش از این، اتحادیه اروپا پس از حمایت لهستان با این سقف قیمتی موافقت کرده و راه را برای تایید رسمی آن توسط گروه هفت هموار کرد. گروه هفت و استرالیا در بیانیه ای اعلام کردند که سقف قیمت از 5 دسامبر اعمال خواهد شد.

تعیین چنین سقف قیمتی با هدف کاهش درآمد روسیه از فروش نفت، در عین حال به دنبال جلوگیری از افزایش قیمت جهانی نفت پس از اعمال تحریم اتحادیه اروپا بر نفت خام روسیه در 5 دسامبر، در نظر گرفته شده است. پیش از این ورشو در برابر بررسی چنین مکانیسمی برای نگه داشتن سقف زیر قیمت بازار، مقاومت کرده بود.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که سقف قیمت به طور قابل توجهی درآمد روسیه را کاهش می دهد.  فون در لاین در توییتر نوشت: «این به ما کمک می‌کند تا قیمت‌های جهانی انرژی را تثبیت کنیم و به نفع اقتصادهای نوظهور در سراسر جهان باشد.

سقف قیمتی مذکور به کشورهای غیر اتحادیه اروپا اجازه می دهد به واردات نفت خام روسیه از طریق دریا ادامه دهند، اما شرکت های کشتیرانی و بیمه را از حمل و نقل محموله های نفت خام روسیه در سراسر جهان منع می‌کند، مگر این‌که به قیمت کمتر از سقف قیمت فروخته شود.

از آنجایی که مهمترین شرکت های حمل و نقل و بیمه در کشورهای گروه هفت  مستقر هستند، این مسئله فروش نفت را برای مسکو بسیار دشوار می کند. جنت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت این سقف به ویژه به نفع کشورهای با درآمد کم و متوسط است که بار سنگین قیمت های بالای انرژی و مواد غذایی را متحمل شده‌اند. یلن در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به اینکه اقتصاد روسیه در حال انقباض است و بودجه آن به طور فزاینده کاهش یافته ، سقف قیمت فوراً به مهم‌ترین منبع درآمد پوتین ضربه خواهد زد».

یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا به خبرنگاران گفت که سقف قیمتی 60 دلاری نفت خام دریایی روسیه به بازارهای جهانی را به خوبی محدود می کند و در عین حال تخفیف‌های ایجاد شده در اثر تهدید چنین محدودیتی را «نهادسازی» می کند.

در واکنش به این مسئله، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روسیه به خبرگزاری تاس گفت که اتحادیه اروپا امنیت انرژی خود را به خطر می اندازد. پیش از این هم روسیه، به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان، هشدار داده بود که صادرات خود را به کشورهایی که برای نفت این کشور سقف قیمت تعیین کنند قطع خواهد کر و. روسیه بدون نظر گرفتن سقف تعیین شده از سوی کشورهای غربی مشکل چندانی برای یافتن خریداران جدید به قیمت بازار نخواهد داشت. قیمت هر بشکه نفت روسیه در حال حاضر حدود ۶۵ دلار در نوسان است که تنها اندکی بالاتر از سقف تعیین شده از سوی اروپا است؛ موضوعی که از تاثیر محدود سازوکار کشورهای غربی در تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه دست کم در کوتاه مدت حکایت دارد.