به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در ادامه ادعاهایی از قبیل انکار نتایج انتخابات و دفاع از تئوری‌های توطئه، برای لغو انتخابات 2020 و بازگرداندن او به قدرت، خواستار تعلیق قانون اساسی شد. به نظر می‌رسد درخواست ترامپ برای تعلیق قانون اساسی، افراطی‌ترین بیانیه ضد دموکراتیک او تاکنون است و به نظر می‌رسد که دیدگاه رای‌دهندگان انتخابات میان‌دوره‌ای که اکثر نامزدهای انکار کننده‌ی نتیجه‌ی انتخابات را رد کردند، نادیده می‌گیرد.

این ماجرا همچنین ممکن است نشانه‌ای از ناامیدی رئیس‌جمهور سابق از کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری باشد و هدف آن به راه انداختن جنجال و خشم را در میان حامیان اصلی خود باشد تا مقداری انرژی به شانس ضعیفش برای راه‌یابی به  کاخ سفید در سال 2024 تزریق کند.

یک پیشنهاد مضحک

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، اظهارات جدید ترامپ در شبکه اجتماعی‌اش - که محکوم کردن آن برای هر کسی باید کار ساده‌ای باشد - عدم شهامت اخلاقی آشنای جمهوری‌خواهان را نشان می‌دهد که رئیس جمهور سابق را از صف خود جدا نمی‌کنند. اما آخرین حرف‌های او به استدلال‌های برخی دیگر از جمهوری‌خواهان نیز کمک می‌کند که می‌گویند اکنون زمان آن است که از ترامپ و درگیری او با انتخابات 2020 عبور کنیم.

در حالی که هنوز خیلی زود است که شانس او را برای نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات 2024 را رد کنیم، رفتار ترامپ از زمان اعلام سومین نامزدی ریاست جمهوری‌اش در ادامه‌ی تلاش بی‌پایان او برای شوکه کردن و برانگیختن طرفدارانش است حتی اگر به معنای رفتن به سمت نیمه‌ی تاریک جریان راست افراطی باشد. در مدت کوتاهی که از اعلام نامزدی‌اش می‌گذرد، دونالد ترامپ از کسانی که در ژانویه 2021 به ساختمان کنگره حمله کردند حمایت کرده و با یک فعال ملی‌گرای سفیدپوست که هولوکاست را انکار می‌کند شام خورده است.

گابریل استرلینگ، مدیر عملیاتی معاونت اجرایی ایالت جورجیا ، جمهوری خواهی که به انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت نظارت می‌کرد، زمانی که خبرنگار سی ان ان از او درباره‌ی ادعای ترامپ در مورد قانون اساسی پرسید خندید و گفت: «تعلیق قانون اساسی مضحک است، دیوانگی است. جدی باش مرد.» استرلینگ در ادامه گفت: «فکر می‌کنم تعداد بیشتر و بیشتری از جمهوری‌خواهان و کل آمریکایی‌ها با خود می‌گویند «خوب دیگر بس است، کار من با این ماجرا تمام شده‌ است، وقت آن است که به سراغ داستان سرگرم‌کننده‌ی بعدی بروم.»

پرت‌وپلا گویی و سستی کمپین 2024 

مهم‌ترین مسئله‌ای که آخرین جنجال ترامپ مطرح می‌کند این است که درباره‌ی انتخابات ریاست جمهوری چه می‌گوید، انتخاباتی که توسط نمایش‌های اقتدارگرایانه‌ی متوالی راست افراطی به حاشیه رانده می‌شود.  به دور از مسائل عمومی و نظر دادن درباره‌ی اقتصاد، بهداشت و درمان و مهاجرت یا ترسیم برنامه‌ای برای آینده، ترامپ تنها به متعصبان و شورشی‌ها قوت قلب داده است.

trump-ye-file-gty-ml-221125_1669410423684_hpMain_16x9_1600

او ماه گذشته میزبان کانیه وست در خانه‌اش در مارآلاگو بود، درست در زمانی که این خواننده رپ در میانه‌ی یک سری اظهارات ضد یهودی و تمجید از آدولف هیتلر بود. نیک فوئنتس، فعال راست افراطی منکر هولوکاست نیز در آن شام حضور داشت. ترامپ پس از آن مدعی شد که نمی‌دانسته فوئنتس کیست، اما در عین حال با ایدئولوژی او مخالفتی نکرده است. هفته گذشته، ترامپ در یک ویدئو برای جمع آوری کمک مالی، از کسانی که به ساختمان کنگره حمله کردند تمجید کرد، بدترین حمله به دموکراسی آمریکا در دوران مدرن. و دوباره خشونت را به عنوان واکنشی قابل قبول به نارضایتی‌های سیاسی ترویج کرد.

 

به نظر می‌رسد حمله او در رسانه‌های اجتماعی به قانون اساسی با نظر کمیته بررسی وقایع 6 ژانویه در مجلس نمایندگان هم‌جهت است. این که او را خطری واضح و حاضر برای دموکراسی آمریکا است و روز جمعه برای تصمیم درباره‌ی ارجاع قضایی او به وزارت دادگستری تشکیل جلسه دادند.

لیز چنی، نماینده جمهوری‌خواه وایومینگ و نایب‌رئیس این کمیته، روز یکشنبه در توییتی نوشت: «هیچ فرد صادقی اکنون نمی‌تواند انکار کند که ترامپ دشمن قانون اساسی است». آخرین پست ترامپ در رسانه های اجتماعی حتی می تواند گره قانونی او را تنگ‌تر کند چرا که وزارت دادگستری به دنبال شواهدی از طرز فکر و رفتار او پیش از حمله به ساختمان کنگره است.

چرا سخنان ترامپ خطرناک است؟

می توان استدلال کرد که بهترین پاسخ به آخرین لفاظی‌های رادیکال ترامپ شاید نادیده گرفتن آن‌ها و تلاش او برای تبلیغات و دیده‌شدن باشد. اما حتی اگر ایده او برای معلق کردن قانون اساسی دور از ذهن به نظر برسد، رفتار او به دلیل پیامدهای احتمالی آینده آن باید جدی گرفته شود.

این به این دلیل است که ترامپ همچنان یک نیروی فوق‌العاده با نفوذ در حزب جمهوری‌خواه است. هم‌حزبان او در اکثریت مجلس نمایندگانی هستند که قرار است در ماه ژانویه قدرت را در دست بگیرد و قصد دارند از این اکثریت به عنوان یک سلاح سیاسی برای کمک به بازگرداندن او به کاخ سفید استفاده کنند. رهبر حزب جمهوری‌خواه، کوین مک کارتی، در حال مماشات با نمایندگان نزدیک به ترامپ است تا بتواند ریاست کنگره را به دست آورد. 

00pol-trump-fuentes-photo-1-8421-videoSixteenByNine3000

این جمهوری‌خواه اهل کالیفورنیا هفته گذشته نیز از ترامپ در برابر انتقاد ها از شام با نیک فوئنتس حمایت کرد و گفت که در حالی که چنین فردی جایی در حزب ندارد، ترامپ چهار بار او را محکوم کرده است، ادعایی که نادرست است.

علاوه بر این، این نظریه که رای دهندگان جمهوری خواه ممکن است مایل باشند از ترامپ گذر کنند و نامزدی را پیدا کنند که مدعی ایده‌ی پوپولیستی «اول آمریکا» باشد اما با یهودی‌ستیزان رفاقت نکند، هنوز آزمایش نشده است. ادعاهای ترامپ مبنی بر دزدیده شدن انتخابات 2020 هنوز به طور گسترده در میان رای دهندگان حزب جمهوری خواه پذیرفته شده است - طبق نظرسنجی‌های میان دوره‌ای، تنها 24 درصد از آن‌ها معتقدند که بایدن در سال 2020 به طور قانونی پیروز شد.

و همچنین انتخابات داخلی حزب جمهوری‌خواه که شامل چندین نامزد است که با ترامپ برای نامزدی ریاست جمهوری سال 2024 رقابت می کنند، می تواند دوباره به نفع رئیس‌جمهور سابق تمام شود و اقتدارگرایی را که قبلاً تلاش کرده است تا سیستم دموکراسی ایالات متحده را از بین ببرد یک قدم به بازگشت به قدرت نزدیک‌تر کند.

نادیده گرفتن و کم اهمیت جلوه دادن جلوه‌های عمومی افراط‌گرایی به عادی شدن آن منجر خواهد شد. در حال حاضر شواهد آن وجود دارد که لفاظی‌های رئیس جمهور سابق می تواند به خشونت بیانجامد، مانند حادثه‌ی حمله به کنگره که در آن او به حامیانش گفت برای نجات کشورشان "با تمام توان بجنگند" و خطر روایات نفرت‌پراکنی افرادی مانند وست و فوئنتس -که ترامپ با آن‌ها نشست و برخواست دارد- اگر به چالش کشیده نشوند در جامعه رشد خواهند کرد.

سال‌ها هنجارشکنی و پذیرش افراط‌گرایان توسط رئیس‌جمهور سابق، هرگز حزب را متقاعد نکرد که او و نظراتش را ترد کنند. اگر برای برخی جمهوری‌خواهان اصول‌مند و محافظه‌کار نبود، ممکن بود تلاش ترامپ برای دزدیدن انتخابات سال 2020 موفق شود.

مایکل لاولر، یکی از جمهوری‌خواهان تازه انتخاب شده - که یکی از کرسی‌های مهم دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان را به دست آورد- روز یکشنبه در شبکه‌ی سی‌ان‌ان از قانون اساسی دفاع کرد. «قانون اساسی به دلیلی تنظیم شده است، برای محافظت از حقوق همه‌ی آمریکایی‌ها. لاولر و بنابراین من مطمئناً این بیانات و نظرات را تأیید نمی کنم. من فکر می‌کنم اگر رئیس‌جمهور سابق می‌خواهد دوباره برای ریاست‌جمهوری نامزد شود، بهتر است روی آینده تمرکز کند.»