به گزارش اکوایران، در ادامه اعتراضاتی که بعد از ماجرای تلخ مهسا امینی آغاز شد، فراخوان‌هایی برای اعتصاب و تعطیلی برخی کسب و کارها طی روزهای ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ آذر منتشر شد؛ فراخوان‌هایی که مشابه آن در روزهای پایانی آبان نیز انتشار یافت.

در روزهای 24 و 25 آبان خبرگزاری ایسنا نوشت که «به رغم اینکه فراخوان سراسری مبنی بر اعتصاب در روزهای 24 تا 26 آبان در فضای مجازی منتشر شده است؛ بازارهای تهران تقریبا باز بود»، اما از سوی دیگر رسانه‌های خارجی و برخی کاربران فضای مجازی گفتند در برخی شهرها و مناطق تعطیلی برقرار بوده است.

امروز 14 آذر نیز خبرگزاری ایسنا به اعتصابات سراسری جدیدی اشاره کرد که اولین روزش را سپری کرده است. ایسنا نوشت: «با وجود تبلیغات گسترده رسانه‌های خارج از کشور برای اعتصاب سراسری در روزهای ۱۴ ،۱۵ و ۱۶ آذر، شهر تهران تا عصر شرایطی آرم را پشت سر گذاشتند؛ عموم مغازها باز بود . با این وجود نیروهای انتظامی به شکل قابل ملاحظه‌ای در این خیابان‌ها مستقر بودند تا مانع هر نوع بی نظمی شوند.»

در بین اخبار اعتصابات سراسری، خبرهای غیر رسمی دیگری نیز منتشر شده است. یکی از این خبرها اطلاعیه اتحادیه صنف طلا و جواهر بود. در این اطلاعیه آمده بود، « با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده از طرف ستاد امنیت استان در روزهای ۱۴،۱۵،۱۶ آذر ماه در صورت بسته بودن واحد صنفی (پایین بودن کرکره مغازه) به مدت یک ماه واحد صنفی شما پلمب و جواز کسب باطل می‌شود. درضمن از ساعت یازده صبح جهت بازدید واحد‌های صنفی مراجعه خواهد شد.»

یکی از اعضای هیات رئیسه اتحادیه صنف طلا و جواهر کشوری که نخواست نامش فاش شود، این موضوع را تایید کرد و به اکوایران گفت: امروز یا دیروز اتحادیه طلا و جواهر استان تهران پیامی را برای اعضا خود ارسال کرد که براساس آن اعلام شده بود، امنیت آنها حفظ شده است و در صورت بسته بودن مغازه‌ها، به مدت یک ماه پلمب خواهند شد.

این موضوع را اکوایران از قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز پیگیری که آیا چنین دستورالعمل کلی درخصوص پلمب و لغو جواز کسب مغازه‌داران، در صورت بسته بودن مغازه‌های در روزهای 14 تا 16 آذر صادر شده یا نه؟ که پاسخ داد: اصلا تهدیدی وجود ندارد. امروز بازار باز بوده است. ما نیز اطلاعیه‌ای در مورد این موضوع منتشر نکرده‌ایم. وقتی اصناف گوش به حرف ما می‌دهند، دلیل بر این تهدیدات نیست.

او در واکنش به اینکه اگر برخی مغازه‌داران کسب و کار خود را تعطیل کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟  گفت: این اتفاق نمی‌افتد. امروز بازار باز بوده و ما مطمئن هستیم روزهای بعد نیز بازار خواهد بود. براین اساس در این زمینه دستور‌العملی ارائه نکردیم.

واکنش‌ها به پلمب مغازه‌های علی دایی

خبرگزاری ایرنا هم امروز خبر داد که رستوران و ۲ باب مغازه متعلق به علی دایی در خیابان‌های فرشته، منیریه و میرداماد تهران پلمب شد. رسانه دولت نوشت: «پیگیری‌های ما از نیروی انتظامی نشان می‌دهد که این اقدام در راستای همسویی علی دایی با فراخوان اخیر گروه‌های ضدانقلاب در فضای مجازی و با حکم قضائی بوده است.»

اما این تصمیم واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. در این بین محسن برهانی، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این باره توئیت کرد: «پلمب یک مغازه با دستور قضائی هیچ مستند قانونی ندارد. بجز ماده 114 ق.آ.د.ک؛ تنها اگر فعالیت مغازه، منجر به نتایج خاصی شود، حق جلوگیری از فعالیت وجود دارد. اظهار نظر صاحب مغازه و یا اعتصاب، نمی تواند مجوزی برای این پلمب باشد. قانون، کِش و فنر نیست.»

او پیش‌تر نیز در توئیتی‌ در مورد اعتصاب نوشته بود: «از نظر حقوقی، اعتصاب نوعی ترک فعل است که هیچ عنوان مجرمانه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد. ظاهرا برخی حضرات با اصل اعتراض مشکل دارند، چه فعلش و چه ترک فعلش.»