«محمدرضا سعدی» در گفت‌وگو با «اکوایران» توضیح داد: بعد از اینکه هیات نظارت بر مطبوعات با دو اتهام «تخلف از مصوبات شورای عالی امنیت ملی» و «انتشار مطالب خلاف واقع» رای به توقیف روزنامه جهان صنعت داد، برای پیگیری به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کردیم که خوشبختانه شعبه 4 بازپرسی، اساسا اتهام اول یعنی تخلف از مصوبات شورای عالی امنیت ملی را نپذیرفت و آن را تفهیم نکرد.

اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید «رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیأت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد.» مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت با اشاره به این اصل، خاطرنشان کرد: طبق اصل 168 قانون اساسی رسیدگی به جرائم مطبوعاتی در صلاحیت دادگاه و با حضور هیات منصفه است و هیات نظارت بر مطبوعات اساسا حق توقیف ندارد و چنین کاری خلاف قانون اساسی است. این هیات تاکنون دو بار رای به توقیف این روزنامه داده و هر دو بار هم خلاف قانون رفتار کرده‌اند، چراکه آنها اصلا حق ندارند توقیف کنند و به همین دلیل هم هست که تاکنون چندبار در موارد مشابهی دادگاه رای هیات را کان لم یکن تلقی کرده و ابطال کرده است. در مورد اخیر هم دستور موقت رفع توقیف داده شده است و روزنامه از فردا دوباره منتشر خواهد شد.

او با انتقاد از نحوه برگزاری جلسه هیات نظارت بر مطبوعات برای توقیف روزنامه جهان صنعت، گفت: همانطور که در خبرها آمده و در نامه‌ای که برای من ارسال شده نیز قید شده، رای توقیف در «جلسه فوق‌العاده» این هیات صادر شده است و حتی خبر دارم که تعدادی از اعضای هیات در جلسه حضور نداشتند و آراء آنها بدون قرائت گزارش و به صورت تلفنی اخذ شده است؛ تا این حد که حتی نماینده جدید مدیران مسئول رسانه‌ها نه‌تنها در جلسه حضور نداشته بلکه تنوانسته پاسخگوی تلفن خود باشد و بدون رای و نظر ایشان، رای توقیف را صادر کرده‌اند. سوال من این است که چه عجله‌ای برای برخورد اینچنینی با روزنامه ما بود که هیات نظارت اینطور رفتار کرده و با این شکل و شمایل جلسه فوق‌العاده برگزار کرده است؟

سعدی در تشریح جزئیات پرونده روزنامه نیز اظهار کرد: در ادامه پیگیری‌هایمان، به شعبه 24 حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی مراجعه کردیم و درخواست ابطال رای هیات نظارت بر مطبوعات را ارائه دادیم که خوشبختانه قاضی پرونده بسیار خوب و فهیم برخورد کرد و دستور ابطال رای هیات نظارت و مجوز رفع توقیف موقت را صادر کرد. قوه قضائیه در این مورد غیرسیاسی برخورد کرد و کاملا از منظر صنفی و قانونی به ماجرا نگاه کردند تا جدا از مسایل سیاسی، در این شرایط حساس، رسانه تعطیل نشود و تعداد زیادی خبرنگار بیکار نشوند که جا دارد از این بابت تشکر کنم.

چند روز قبل محمدمهدی اسماعیلی – وزیر ارشاد – درباره توقیف روزنامه جهان صنعت گفته بود «بیش از دو بار پرونده این روزنامه به دادگاه ارسال شده و چند بار تذکر کتبی و شفاهی به آنها داده شده و مدیرمسئولش چندین‌بار در طول ماه اخیر به معاونت مطبوعاتی آمده و از ایشان خواهش کردیم تا همکاری کنند.» سعدی با اشاره به این صحبت‌های وزیر ارشاد، به انتقاد از رویکرد وزارت ارشاد و شخص وزیر نسبت به رسانه‌ها و بویژه در قبال روزنامه جهان صنعت پرداخت و یادآور شد: ما یک بار در دوران کرونا توقیف شدیم و یک بار هم همین مورد اخیر بود که هر دوبار هم با رای خلاف قانون هیات نظارت بر مطبوعات بوده است. تذکرها و جلساتی هم که آقای وزیر به آنها اشاره کرده، مساله ویژه ای نیست و وضعیت روتین رسانه‌هاست و به صورت دوره‌ای چنین جلساتی تشکیل می‌شود و نکاتی هم گفته می‌شود؛ پس اینها مساله خاصی نیست که وزیر اینچنین از آنها یاد می‌کند.

او افزود: درمورد تذکرها هم باید گفت که ما همواره تلاش کرده‌ایم تا جایی که به منافع ملی ضربه وارد نشود، مسائلی را رعایت کنیم اما آنجایی که نظرات سیاسی آقایان به منافع ملی ضربه می‌زند، نمی‌توانیم ساکت بمانیم یا بخاطر ترجیحات سیاسی عده‌ای را به منافع ملی ترجیح بدهیم. ما یک رسانه مردمی و خصوصی هستیم و تا جایی که می‌توانیم، باید سعی کنیم صدای مردم باشیم نه اینکه هرچه را که آقایان بخواهند، منتشر کنیم.

مدیرمسئول جهان صنعت، ادامه داد: وزیر ارشاد گفته ما (روزنامه جهان صنعت) اصرار به توهین داشته‌ایم. در مطلبی که هیات نظارت به بهانه آن حکم توقیف صادر کرد، هیچ توهینی نشده و در آنجا آقای زیباکلام صرفا با اشاره به مسائلی که درمورد نیروی انتظامی بوده، گفته اگر صحت داشته باشد، کمیته ای حقیقت‌یاب باید بررسی و اعلام کند. این یعنی ما مطالبه شفافیت و اجرای قانون را داریم و هیچ توهینی به نیروی انتظامی نکرده بودیم. در جواب آقای وزیر باید بگویم اگر شما چندین بار تذکر داده‌اید، ما هم چندین بار تیترهای روزنامه را بخاطر فرمایشات شما عوض یا تعدیل کردیم و حتی گاه ناچار به چاپ دوباره روزنامه شدیم و خسارت دادیم و این تنها در جهت سیاست‌های تعاملی با وزارت ارشاد بوده، ولی در نهایت می‌بینیم که اینچنین با ما برخورد می‌شود و در جلسه‌ای که حتی نماینده مدیران مسئول حضور ندارد و حتی از مدیرمسئول روزنامه برای دفاع از خود دعوت نشده، با عجله و بدون تعیین و اثبات جرم، رای به مجازات می‌دهند.

سعدی همچنین از قولِ قبلیِ وزیر ارشاد برای پرهیز از برخوردهای غیرتعاملی با مطبوعات خبر داد و گفت: پیش‌تر به وزیر ارشاد گفته بودیم اگر هیات نظارت بر مطبوعات خواست با رسانه‌ای برخورد کند، ابتدا مدیر رسانه را صدا بزنید و توضیحات و حرف‌های او را بشنوید و اجازه بدهید از خودش دفاع کند. وزیر در این رابطه قول مساعد داد ولی می‌بینیم که به قول خود عمل نکرده است. در دولت قبل هم مشابه چنین رفتاری را در وزارت ارشاد شاهد بودیم و از ایشان خواستیم که آن برخوردها را تعطیل کنند، اما هنوز همان رویه در جریان است و چیزی تغییر نکرده است. اینگونه رفتارهای هیات نظارت بر مطبوعات، پیش از هر چیزی لطمه و ضربه به حیثیت این هیات وارد می‌کند. این هیات باید صبورانه و منطقی رفتار کند و موضوعات را به درستی بررسی کند، اما این رفتارها تنها به معنی سیاست تحدید، تنبیه و تضعیف رسانه‌هاست.

به گفته مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت، در حال حاضر پرونده این روزنامه در شعبه 9 کیفری استان تهران قرار دارد اما هنوز برای برگزاری جلسه دادگاه وقتی تعیین نشده و تا زمان برگزاری جلسه و صدور رای نهایی، این روزنامه با دستور رفع توقیف موقت به کار خود ادامه خواهد داد.