به گزارش اکوایران، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین روز سه‌شنبه از جیانگ زمین، رهبر سابق این کشور به دلیل تضمین بقای حزب کمونیست از «طوفان‌های سیاسی» و اصلاح آن برای «تزریق نشاط جدید و مدرن‌سازی اقتصاد کشور» ادای احترام کرد.

جیانگ که چهارشنبه گذشته در سن 96 سالگی درگذشت، با خروج چین از انزوای دیپلماتیک در دوران پس از کشتار در میدان تیان‌آن‌من، از طریق اصلاح روابط با ایالات متحده و نظارت بر رونق اقتصادی بی‌سابقه، مخالفان خود را بر جای نشاند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شی در سخنرانی در مراسم یادبود دولتی جیانگ در تالار بزرگ خلق پکن، گفت جیانگ در زمانی که حزب، ارتش و کشور در «لحظه جدی فشار خارجی و مشکلات داخلی» بودند، رهبری را بر عهده گرفت –اشاره‌ای آشکار به اعتراضات دموکراسی خواهانه در میدان تیان آن من و اطراف آن در سال 1989.

photo_2022-12-06_12-59-50

شی خطاب به حضار گفت: «در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990، طوفان های سیاسی جدی در داخل و خارج رخ داد و سوسیالیسم جهانی عوارض شدیدی را تجربه کرد. برخی از کشورهای غربی به اصطلاح تحریم را علیه چین اعمال کردند».  شی افزود، اما جیانگ برای اعمال اصلاحات و گشایش، تقویت روابط حزب با مردم، شرکت در «مبارزات دیپلماتیک» و حمایت از استقلال، عزت، امنیت و ثبات چین پیش قدم شد. او گفت که جیانگ که روز دوشنبه سوزانده شد، اعتقادات محکمی داشت و قاطع بود. او شجاعت فوق‌العاده‌ای برای تصمیم‌گیری جسورانه و شجاعت زیادی برای انجام نوآوری نظری در لحظات حساس داشت.

مرگ جیانگ موجی از نوستالژی را نسبت به دوران نسبتاً لیبرالی که او نظارت می کرد برانگیخت. مرگ جیانگ در زمانی پرآشوب در چین رخ داده، جایی که مقامات با اعتراضات خیابانی کم‌سابقه و گسترده در میان ساکنانی که سه سال پس از همه‌گیری از محدودیت‌های سنگین کووید-19 خسته شده‌اند دست و پنجه نرم می‌کنند.

3UFM73KRLNIMXLHS62VGNVQFDQ

شی، مرگ جیانگ را یک ضایعه غیرقابل محاسبه توصیف کرد و گفت که کشور باید اندوه را به قدرت تبدیل کند و از میراث او برای نوشتن فصل جدیدی در توسعه حزب استفاده کند: «به شر اعتقاد نداشته باشید، نه از ارواح بترسید و نه از فشار، و تمام تلاش خود را برای غلبه بر انواع دشواری‌ها و چالش‌ها در راه رو به جلو انجام دهید».

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، تلویزیون دولتی CCTV شی، سلف او، هو جین تائو و دیگر مقامات حزب را نشان داد که در مقابل جسد جیانگ در بستری از گل و گیاهان همیشه سبز و پوشیده از پرچم حزب در بیمارستان نظامی پکن تعظیم می‌کردند. جسد جینگ برای سوزاندن در گورستان انقلابی باباوشان، جایی که بسیاری از رهبران چینی در آنجا دفن شده اند، فرستاده شد.

در حالی که تابوت شیشه‌ای جیانگ به آرامی در میان تدابیر امنیتی بالا به آرامی به سمت قبرستان رانده شد، جمعیت بی‌صدا ایستاده بودند، احتمالاً به عنوان محافظتی در برابر تکرار اعتراضات اخیر.

photo_2022-12-06_12-13-19

جیانگ چین را به دلیل سرکوب سال 1989 از انزوای دیپلماتیک خارج کرد و از اصلاحات اقتصادی حمایت کرد که باعث رشد انفجاری یک دهه شد. اما اکنون رشد اقتصادی کند شده و جمعیت رو به سالخوردگی رفته، تحریم‌های تجاری، بیکاری بالا و پیامدهای قرنطینه و سایر محدودیت های ضد کووید-19 که شی جین‌پینگ اعمال کرده است، همگی چین را به درسر انداخته است.

جیانگ که یک مهندس آموزش دیده و فرماندار سابق بزرگترین شهر چین، شانگهای بود، به مدت یک دهه رئیس جمهور بود و به مدت 13 سال تا سال 2002 حزب کمونیست حاکم را رهبری کرد. پس از تحویل گرفتن رهبری حزب از رهبر اصلاح طلب دنگ شیائوپینگ، او بر تحویل هنگ کنگ از سلطه بریتانیا در سال 1997 و ورود پکن به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 نظارت کرد.

32ISYY2WJNLG3EEY3JJ7DI3LYU