به گزارش اکوایران، بر اساس گزارش طبقه‌بندی‌شده‌ای که توسط مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده تهیه شده و در اختیار سیاستگذاران کنگره و قوه مجربه قرار گرفته است، مداخله امارات در سیاست‌های آمریکا به یک دغدغه امنیتی ملی تبدیل شده است. در حالی که مفاد این گزارش برای عموم محرمانه باقی مانده، اما تلاش‌های ابوظبی برای مداخله غیرقانونی در سیاست و انتخابات ایالات متحده برای سال‌ها به تیتر یک صفحه اول نشریه و روزنامه تبدیل شده است. یکی از این موارد، طرحی برای انتقال غیرقانونی میلیون‌ها دلار به کمپین‌های انتخاباتی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در طول دوره کارزار ریاست جمهوری سال 2016 است و دیگری، کمپین محرمانه مالی چند میلیون دلاری برای بدنام کردن قطر، رقیب امارات در واشنگتن.

نفوذ به قلب آمریکا

خلاصه گزارشی که توسط «موسسه کوینسی» تدوین شده نشان از آن دارد که مجموعه‌ای از برخی تاثیرگذارترین شرکت‌های لابی‌گر و روابط عمومی در آمریکا، جهت تاثیرگذاری بر اعضای کنگره، قوه مجریه، رسانه‌ها، اتاق‌های فکر و دیگران برای شکل دادن به تصمیم‌های مهم سیاست خارجی ایالات متحده در ارتباط با خاورمیانه تعریف شده‌اند.

آنگونه که نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت نوشته، لابی ابوظبی در آمریکایی، قلب نفوذ قانونی امارات در این کشور است که در چارچوب آن بیش از بیست و چهار شرکت ذیل قانون ثبت نمایندگان خارجی برای مناقصه منافع امارات در ایالات متحده تعریف شده‌اند. بر اساس خلاصه‌ای از تجزیه و تحلیل اطلاعات دوساله مرتبط با سال‌های 2021 و 2020 لابی امارات بیش از 10 هزار فعالیت را از طرف مشتری‌های امارتی‌اش گزارش داده است؛ از جمله ایمیل، تماس تلفنی و ملاقات با اعضای کنگره و کارکنان این نهاد، برای بیش از هفت هزار بار. این اقدام نمادین به واسطه نفوذ جهت هدایت چندین تصمیم کلیدی در عرصه سیاست خارجی ایالات متحده طراحی شده که درگیری‌های نظامی آمریکا را در منطقه گسترش می‌دهد.

2017-06-09_Washington_1000

صلح به شرط چاقو

به گفته مقام‌های سفارت امارات در واشنگتن، توافق میان کشورهای عرب خلیج فارس برای برقراری رابطه دیپلماتیک با اسرائیل که در نهایت زمینه‌ساز عادی‌سازی روابط دیپلماتیک تل‌آویو و ابوظبی، بحرین، مراکش و سودان شد، علنا در قاب صلح گرم که خاورمیانه را متحول خواهد کرد، توصیف شده؛ با این حال پشت پرده این عبارات، لابی امارات بی سر و صدا از مقوله عادی‌سازی روابط دیپلماتیک به عنوان اهرمی جهت به دست آوردن میلیاردها دلار تجهیزات نظامی آمریکایی و یک معاهده امنیتی رسمی با ایالات متحده استفاده می‌کند.

به طور خلاصه، از توافقنامه‌های صلح برای افزایش - نه کاهش - نظامی‌سازی سیاست خارحی ایالات متحده در خاورمیانه سوءاستفاده می‌شود. کمتر از دو ماه بعد از توافق‌ها در باب عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات، خبر فروش 23 میلیارد دلار تسلیحات ایالات متحده به امارات، رسانه‌ای شد؛ محموله‌های تسلیحاتی که بخشی از آن جزو پیشرفته‌ترین سلاح‌های آمریکاست؛ از جمله هواپیماهای هدایت شونده از راه دور و مهمتر از آن، اف-35.

ناظران با استناد به این اطلاعات می‌گویند که لابی‌های امارات ماه‌هاست تلاش دارند راه را برای فروش تسلیحات هموار کنند. پس از اعلام فروش سلاح، لابی اماراتی در پیوند دادن توجیه فروش هنگفت سلاح و ارتباطش با توافق در باب عادی‌سازی روابط با اسرائیل تردید نداشت. در واقع، گزارش سفارت امارت با عنوان امارات و اف-35 که به شکلی گسترده توسط لابی‌های فعال در ابوظبی پخش شد، صراحتا اعلام می‌کند به واسطه توافق‌های مرتبط با عادی‌سازی روابط، همکاری‌های امنیتی و دفاعی تسریع خواهد شد.

11111111111111111

موافقت برای مُردن در راه پادشاه

پیام این پرونده و سایر پرونده‌های موسوم به فارا که توسط لابی امارتی توزیع می‌شود این است که شرط صلح حاصل از توافق در باب عادی‌سازی روابط با اسرائیل، ضرورت فروش سلاح‌های جنگی است. اگرچه قرار داد مرتبط با تحویل اف-35 در نهایت اواخر سال 2021 خنثی شد، اما تلاش‌های لابی‌های اماراتی برای بدست آوردن سخت‌افزار نظامی ایالات متحده به ثمر نشسته است.

در گزارش اخیر موسسه کوینسی آمده که دولت بایدن فروش سلاح به ارزش کمتر از 3.5 میلیارد دلار به امارت متحده را تایید کرده و به این ترتیب این کشور به سومین دریافت‌کننده بزرگ تسلیحات آمریکا در پنج سال گذشته - پس از افغانستان و عربستان - تبدیل شده است. اما پاداش بزرگتر برای امارات و لابی‌هایش هنوز در راه است؛ یک توافق امنیتی رسمی با ایالات متحده.

بهار سال 2022 به دنبال حمله انصارالله یمن، امارات و عربستان خواستار توافق امنیتی رسمی با ایالات متحده شدند و بنا بر گزارش‌ها، از مقوله عادی‌سازی‌شده روابطشان با اسرائیل استفاده کرده تا منافعشان تامین شود. در حالی که معاهده‌ای رسمی به تصویب نرسیده، گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تابستان سال جاری دولت بایدن با تعریف یک پیمان امنیتی با امارات موافقت کرد؛ توافقی که به باور «متیو پتی» - یکی از تحلیلگران فعال در استیت کرفت - عملا وعده‌ای برای آمریکایی‌ها جهت جنگیدن و مرگ برای پادشاهی است.

فرصت‌سازی برای امنیت

راه نیل به پیمان امنیتی که می‌توانست بار دیگر نیروهای آمریکایی را در میانه جنگ دیگری در خاورمیانه قرار دهد، تا حدودی با تکیه بر میلیون‌ها دلاری که امارات متحده برای تاثیرگذاری بر عملیات در آمریکا اختصاص داده، هموار شد. براساس گزارش اُپن سکریت، لابی اماراتی از سال 2016 بیش از 157 میلیون دلار از امارات دریافت کرده که بخشی از آن را به یکی از لابی‌های خارجی که دارای بیشترین بودجه در آمریکاست، تبدیل کرده است.

این بودجه بزرگ به شرکت‌هایی که برای منافع امارات کار می‌کنند فرصت می‌دهد تا قراردادهای پرسودی را به مقام‌های سیاسی و اعضای کنگره آمریکا پیشنهاد دهند. در شرایطی که لابی امارات، واشنگتن را به سوی درگیری نظامی سوق داد، همزمان صدها هزار دلار در اختیار کمپین‌های اعضای کنگره قرار داد.

همانگونه که در اسناد لابی‌های اماراتی در آمریکا مستند شده، فقط یک شرکت که برای اماراتی‌ها فعالیت دارد بیش از نیم میلیون دلار به کمپین سیاستمداران اهدا کرد. از منظری دیگر، کمک‌های لابی‌های اماراتی قطعا دوحزبی است؛ بدین معنا که در میان اعضای کنگره چهره‌هایی چون چاک شومر رهبر اکثریت سنا و استنی هویر رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، بیشترین دریافت‌کنندگان کمک مالی از لابی امارات بودند.

uae-arab-league

قربانی‌های محرمانه‌های ابوظبی - واشنگتن

در حالی که برخی ممکن است چنین شیوه‌هایی را در قالب سیاست پرداختی تبیین کنند اما باید اذعان کردن که این پرداخت‌ها غیرقانونی نیستند. با این همه این مقوله که آیا کمک‌ها به لابی‌های امارات برای نیل به خواسته‌هایشان کمک خواهند کرد یا نه، موضوعی قابل بحث است. شرکت‌های وابسته به ابوظبی سالانه ده‌ها میلیون دلار پرداختی دارند تا سیاستگذاران را متقاعد کنند که منافع امارات، منافع ایالات متحده است. با این همه، این مالیات‌دهندگان آمریکایی هستند که باید قبض سیاست خارجی نظامی و در عین حال پرهزینه ایالات متحده در خاورمیانه را بپردازند.

این هزینه در حال حاضر شامل پرداخت هزینه 30 هزار نیروی آمریکایی است که در خاورمیانه مستقرند. حال اگر لابی امارات برای متقاعد کردن واشنگتن جهت امضای پیمان امنیتی با امارات کمک کند، این هزینه درخواست از نیروهای آمریکایی به معنای جنگ و مرگ جهت دفاع از دُبی تعبیر می‌شود. به همین دلیل درک این واقعیت که چگونه لابی اماراتی برای شکل دادن به سیاست خارجی ایالات متحده در آینده کار می‌کند، بسیار با اهمیت است.